Ik moet een luchtcilinder aansturen,maar moet daar wel
signaal ontvangen bij de in/uitslag van de cilinder(voor een plc).
Ik wil dit gaan doen dmv 2 reedcontakten,nu is mij niet helemaal duidelijk wel reedcontakt ik moet gebruiken ik heb ergens gelezen dat de "plunjer"van de cilinder dan magnetisch moet zijn.Of zijn er nog meerdere manieren om dit de doen.
Het plaatsen van eindschakelaars is geen optie omdat daar geen ruimte voor is.
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Een reedcontact maakt idd gebruik van magnetisme.
Er bestaan hele kleine (Neodymium) magneten. Die kun je misschien op de as lijmen.
Veel cylinders hebben gewoon een magneet in de zuiger zitten. Wij kopen niet anders meer in.
Wat is het merk/type cylinder dat je hebt?
Zo dat dan betekenen dat je de cilinder eerst moet demonteren?
Het merk van de cilinder weet ik zo uit mijn hoofd niet,maar deze(aluminium) cilinder is zeker 15 jaar oud.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]
Als de cilinder al 15 jaar oud is, dan zal het rubber zijn beste tijd gehad hebben.
Mocht je deze cilinder vervangen, kies dan gelijk een type met magneet zuiger.
Bijvoorbeeld: Festo DSNU-PPV-A (A = Magneet zuiger)
http://www.wenotechniek.nl/onlinecatalogus/pdf/online_catalogus_hfd2.p…
(blz. 2-2.8)
Edit:
Net wat GJ zegt, wij kopen deze cilinders ook altijd met een magneet zuiger (of deze nu wel of niet gebruikt wordt).
[Bericht gewijzigd door MMSoft op (12%)]
Nogmaals: welk merk/type is het. De kans dat ie een magnetische zuiger heeft is toch redelijk groot. En MMSoft heeft gelijk als ie meent dat na 15 jaar het rubberwerk niet meer je dat zal zijn. Maar als je een echt merk hebt zijn die cylinders goed te reviseren voor een paar euro.
De nieuwe (kleine) cilinders zijn niet meer open te maken, en dus niet meer te reviseren (deze zitten dicht gefelst).
Mocht er geen magneet in zitten: Zelf een magneet erin plaatsen kan je vergeten, daarvoor is er (normaal gesproken) geen ruimte.
Willis
So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
Als je passende reedcontacten wilt bestellen is het wel zo practisch om het merk en type van de cilinder te weten.
Bij Festo bijv. zag je 'vroeger' grote reedcontacten die met klemmen op de buitenzijde van het huis bevestigd werden. Tegenwoordig gebruiken zij veel kleinere reedcontacten die in sleuven geschoven worden.
Vaak zijn ook reedcontacten van verschillende merken uitwisselbaar. Wij hebben er voor een project met Festo cilinders wel eens gebruikt van een of ander vaag Italiaans merk omdat die sneller aan te komen waren (leverancier in de buurt) dan de originele van Festo.
Om te testen of er een magnetische zuiger in zit, moet dit volgens mij mogelijk zijn door er even een willekeurig reedcontact tegen te houden of vast te plakken en kijken of hij iets doet.
Post anders eens een foto van de cilinder.
Hiervoor is een "Magnetisch Veld-tester" makelijk.
Een goedkoop, maar zeer makelijk ding (o.a. bij storing zoeken).
Op 17 mei 2008 22:12:06 schreef Willis:...Vaak zijn ook reedcontacten van verschillende merken uitwisselbaar...
Nogal ja. Zo heeft bv IFM ook hele mooie die op ieder merk cylinder passen.
Er is ook een verschil tussen Reedcontacten en electronische magneetsensoren. Deze laatste werken zonder reedcontact maar met een hallsensor.
De voordelen van een reedkontact zijn dat ze goedkoop zijn en....eh, verder niks.
Nadelen van reedcontacten zijn dat ze redelijk onbetrouwbaar zijn en vaak lastig te constateren dat ze stuk zijn. Het gebeurt nogal eens dat de overgangsweerstand van de contacten erg hoog worden. Hierdoor komt een PLC ingang net niet meer hoog, terwijl het inputledje wel brand. Na jaaaaaaren zie je het wel: een ledje dat iets minder fel brand, maar de jongere monteurs stinken er iedere keer weer in.
De electronische hebben die nadelen niet: die gaan niet stuk, en als ze dan toch stuk gaan zijn ze ook echt stuk.
Ze zijn dus alleen drie keer zo duur. Een gemiddeld reedcontact kost zo'n 15 tot 20 euro, een electronische kost al gauw tussen de 40 en de 50 euro. Maar als het een dure machine is of als ze op moeilijke plekken weggebouwd zitten (of als je gewoon een mooie kwaliteitsmachine bouwt) zijn de "ouderwetse" eigenlijk geen optie meer.
Bedankt allemaal,ik zal deze week eens bij die machine
kijken welke cilinder daar op zit en of er een magneet is ingebouwd.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Om te konstateren of er een magneetring inzit zonder dat je een hallsensor of reedkontakt in de buurt hebt: gewoon cilinder plat leggen, papier erover en en beetje ijzerslijpsel of ijzenvijlsel. Daar hoef je het ding niet voor open te maken.
- - big bang - -
ik heb voor een hobby projectje wel eens DIL reed relais met een tywrapje rond een cilinder getrokken, werkt prima
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik had ooit een probleempje bij een machine van een klant (niet van ons, leverancier falliet, kleine gunst naar de klant om er even naar te kijken), waarbij een of ander onbekend merk cilinders was gebruikt.
Het reedcontact bleef steeds hoog, dus de meest logische conclusie was dat het reedcontact stuk was (er zat maar 1 contact op de cilinder). Reedcontact vervangen, maar het probleem bleef. Uiteindelijk bleek dat het magneetje dat aan de zuiger gelijmd zat, was afgebroken en onderin de cilinder bleef liggen. Dan ben je wel even aan het zoeken...
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Das het mooie aan de Festocylinders die wij pleegden te gebruiken, daar zit de ringmagneet in de zuigerkolf en kan niet falen. Wat ik wel gemerkt heb, dat het broze magneten zijn, laat er 1 vallen en je het er meteen 2 of meerdere.
- - big bang - -