Ik denk dat het idee van Lucky luke was om de trafo te gebruiken voor een regelbare labvoeding, en dus niet voor een versterker.
Gezien de spanning en vermogen van deze trafo is deze prima geschikt om een mono versterker mee te maken van ca 80W in 8 Ohm of ca 120W in 4Ohm, bijvoorbeeld een subwoofer versterker.
Uitleg: met een trafo van 2x30V rms kom je uit op een spanning van ca 25V rms op de uitgang van de versterker bij volle uitsturing. Bij 4 Ohm belasting heb je wat meer verliezen, en kom je uit op ca 22V rms.
25^2 / 8 = 78
22^2 / 4 = 121
Bedenk verder dat je met een trafo van 2x30V op DC spanningen van ongeveer + en - 42V uitkomt.
PS: nav verhaal van Henry S: Ik vind een trafo van 2x30V erg veel voor een LM3886 versterker. De maximale vooedingsspanning van 84V wordt zonder belasting vrijwel zeker overschreden. Verder zal de versterker dan niet geschikt zijn voor een belasting van 4 Ohm. Voor een LM3886 zou ik mij liever beperken tot een trafo van 2x25V.
Met een trafo van 2x30V kom je eerder uit bij een diskrete versterker.
Als ik het goed begrijp wil rptje de trafo gebruiken om een stereo versterker te maken, die 4 Ohm luidsprekers moet aansturen.
Probleem is dan dat de trafo voor deze toepassing eigenlijk teveel spanning afgeeft. Zoals ik uitgelegd heb, kom je met een 2x30V trafo al gauw uit op een vermogen van 120W in 4 Ohm (en dat is nog conservatief ingeschat). Voor een stereo versterker zou dat 2x120W worden, en dan heb je een trafo nodig van ca 400VA (aangenomen dat de versterkers een rendement van ca 60% hebben). Vandaar ook mijn voorstel om de trafo te gebruiken voor een mono versterker.
Wanneer je de trafo gebruikt voor een stero versterker, dan zul je deze bij 4 Ohm belasting niet vol uit kunnen sturen.
PS: Voor de toepassing die rptje in gedachten heeft, zou hij genoeg hebben aan een trafo van 2x15V, 120VA. Na gelijkrichting en afvlakking kom je uit op DC spanningen van ongeveer plus en min 21V bij 8 ohm belasting, en plus en min 20V bij 4 Ohm belasting. Bij gebruik van 2 stuks LM3886 versterker IC's, kom je dan uit op een uitgangsvermogen van ongeveer 2x20W in 8 Ohm en 2x35W in 4 Ohm (vermogens afgelezen uit grafiek in LM3886 datasheet).
Voor 2 speakers zou je deze dan twee keer moeten maken.
Bij gebruik van 4 Ohm speakers heeft de trafo eigenlijk onvoldoende vermogen (je zou ook kunnen zeggen dat hij een te hoge spanning levert), maar als je de versterker niet vol uitstuurt zou het wel moeten werken.
Op 24 mei 2008 12:52:49 schreef rptje:
Dus als ik deze maak kan ik gewoon mijn 2 speakers parallel aansluiten op de aansluitterminals ?
Twee speakers van 4 Ohm parallel geeft een belasting van 2 Ohm, en daar is de Velleman niet voor ontworpen.
Wat ik bedoel is twee versterkers maken, die je beide op dezelfde trafo aansluit. De twee speakers sluit je dan apart aan op beide versterkers. En inderdaad voorzichtig zijn met de volume knop.
Een begrenzer zoals beschreven door Vuurkat is inderdaad een optie, maar ik denk dat dit niet echt nodig is. Nadeel van zo'n begrenzer is dat deze ook vervorming veroorzaakt.
Wanneer je de trafo van 2x30V combineert met twee stuks K8060 versterkers, dan kun je nog steeds een heleboel lawaai maken. Bij gebruik van 4 Ohm belasting zal de voeding pas in de problemen komen bij een uitgangsvermogen boven pak hem beet 50W per kanaal. Voor huiskamergebruik is dit ruim voldoende. Wanneer het geluid hoorbaar gaat vervormen, wordt het tijd om het volume te reduceren, maar dit geldt voor elke versterker.
Misschien off-topic, meer toch leerzaam:
In de praktijk zal (in combinatie met gangbare signaalbronnen) elke versterker overstuurd worden, wanneer je de volumeknop vol open draait. Versterkerfabrikanten vinden het namelijk nodig om de ingang van hun versterkers zo gevoelig te maken, dat de uitgang van de versterker in combinatie met een willekeurig bron vol uitgestuurd kan worden.
De ingangsgevoeligheid is in de praktijk vaak ongeveer 200mV, dwz dat met de volumeknop volledig naar rechts, de versterker vol uitgestuurd wordt wanneer het ingangssignaal 200mV (rms) of hoger is. De meeste signaalbronnen leveren echter een veel grotere uitgangsspanning dan 200mV. Een CD speler levert bijvoorbeeld standaard 2V full scale. Dat wil zeggen dat voor maximale uitsturing op de uitgang van de versterker, de volumeregelaar een factor 10 moet verzwakken!
Wanneer de volumeregelaar lineair zou zijn, zou je in de praktijk alleen de onderste 10% van het regelbereik kunnen gebruiken. Gelukkig worden voor volumeregelaars meestal logaritmische potmeters gebruikt. Wanneer de potmeter in het middenstand staat, geven deze meestal een factor 10 verzwakking (dwz 20dB). In de praktijk is daarom meestal alleen de onderste helft van het regelbereik van de volumeregelaar echt bruikbaar.