Hallo,

Ik ben nieuw hier dus zal me even voor stellen
Ik ben Gerhard en doe opleiding mechatronica.

Ik ben bezig de tuinkas van mijn moeder te automatiseren. dat is in eerste instantie de ramen temperatuur geregeld en later ook nog automatische besproeing
(al wat ideetje voor met o.a. wasmachine klep)
ik ben nu zover dat als ik op een knopje gaat de motor draaien(ruitenwissermotor met wormwiel vertraging dus zelfremmend) en gaan de ramen omhoog. en alsk ik de boel met 2 wisselcontacten ompool gaat het raam weer naar beneden.
als voeding heb ik een oude computer voeding die bij 12 volt 8 ampere levert.

nu zoek ik tips voor de volgende dingen:

wat kan ik gebruiken als control unit ? (plc is wat te duur eigelijk)
ik heb zelf redelijk wat ervaring met de k8055 kit van velleman en ik zoek eigelijk iets vergelijkbaars maar dan iets wat niet aan de pc meer hoeft te hangen.
ik zoek wel iets met zowiezo een analoge ingang voor mn ntc.

van uit mijn digitale uitgangen wil ik dan de relais aansturen maar waarsch leveren die niet genoeg ampere om een relais te schakelen die 8 ampere kan hebben.

wat kan ik dan beter gebruiken? eerst een andere relais die ik wel kan schakelen ? of een transitor?

en zijn er nog tips waarmee ik makkelijk de motor kan ompolen? ik dacht gewoon aan 2 relais met wisselcontact.

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

alvast bij voorbaat dank

Iets uit de C-Control reeks van Conrad zal zeker de klus klaren.

Een pic 16f877 zal het ook wel doen. (Een kleine tip, zorg voor een nette voeding voor dat ding omdat de meeste mensen het niet zo op pc voedingen (ATX) hebben voor fijne elektronica.)

En als je nog niet vertrouwd bent met PIC's, koop/ bestel dan het boek van Bert van Dam, Alles programma's zijn open source de taal is makkelijk en het boek is heel duidelijk.

linkje:
http://www.elektor.nl/products/books/microcontrollers/pic-microcontrol…

En hier bij Bol

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL…
En welkom op dit forum :)

[Bericht gewijzigd door DJ-Floyo op (14%)]

wat is het probleem met computervoeding?

bedankt voor de info alvast

[Bericht gewijzigd door Razor91 op (28%)]

Deze werken volgens het schakelende principe. Dit houdt in dat de netspanning direct gelijkgericht wordt. Vervolgens wordt deze afgevlakt en dan wordt deze door een stel Fet's met enkele kilohertzen door een HF trafo gestuurd. Als de spanning er aan de andere kant weer uitkomt wordt deze nog een keer gelijkgericht en afgevlakt. Een voordeel is dat je een kleine een lichte transformator kan hebben maar HET grote nadeel is dat je door die hoge schakelfrequentie je allemaal stoorspanningen krijgt en daar kunnen dingen als PIC's niet zo goed tegen. Je kunt bijvoorbeeld wel je motor met die ATX voeden een deze met een H-brug met optocouplers aansturen zodat je helemaal geen last hebt van die ATX.

Hier is nog wat extra info over schakelende voedingen:
Nederlandse basis info

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voeding_%28elektronica%29

en hiet het betere engelse artikel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply

De term SMPS (switching mode powersupply) zul je nog wel vaker tegenkomen.

Op 26 mei 2008 20:53:31 schreef DJ-Floyo:
HET grote nadeel is dat je door die hoge schakelfrequentie je allemaal stoorspanningen krijgt en daar kunnen dingen als PIC's niet zo goed tegen..

Een PIC niet en je CPU wel? Wat een crap...

Er komen keurige spanningen uit een PC-voeding voor gebruik met digitale elektronica. Ik ben met je eens dat het geen ideale voeding is voor toepassing buiten een PC, maar noem dan tenminste de echte nadelen, zoals het ontbreken van een fatsoenlijke stroombegrenzing.

Op 26 mei 2008 19:53:13 schreef mcs51mc:
Iets uit de C-Control reeks van Conrad zal zeker de klus klaren.

Brrrr... C-control raad ik niemand aan...
Dan zijn er betere alternatieven!

wat is probleem met conrad?

pic's zijn zeker dingen waar ik me nog in ga verdiepen
zijn er nog andere manieren voor het aansturen?

Op 26 mei 2008 20:59:43 schreef Jochem_S:
[...]Een PIC niet en je CPU wel? Wat een crap...

Er komen keurige spanningen uit een PC-voeding voor gebruik met digitale elektronica. Ik ben met je eens dat het geen ideale voeding is voor toepassing buiten een PC, maar noem dan tenminste de echte nadelen, zoals het ontbreken van een fatsoenlijke stroombegrenzing.

@ Jochem_S Volgens mij is het zo dat een ATX pas een nette spanning gaat leveren als je hem voldoende belast. Een PIC doet dit niet maar een CPU+HD+MOBO+PCI+Video doen dit wel. Je kan een ATX ook wel een nette voeding maken maar dan moet je een standaard last aanbrengen en dan verlies je zoveel vermogen dat het het niet meer waard is die voeding nog te gebruiken, en om over de warmte ontwikkeling in die belastings weerstanden maar niet te spreken.

@ Razor91, Het schijnt dat de C-control nog al crapy werkt en in feite s de C-control gewoon een veredeld Atmel board.

oke bedankt

owja
een atx voeding start ook niet als er geen belasting aan hangt.

zijn er trouwens nog goede ideen voor het controleren van hoever de ramen openstaan? infrarood? ultrasoon sensor?

[Bericht gewijzigd door Razor91 op (41%)]

zooi op de lijnen van een ATX voeding ziet er zo uit :

(scope aan een werkende pc geprikt)
http://members.home.nl/guidomennen/temp/ATX12V.JPG

Die pieken zijn 350mV hoog !

oke das voor een pic niet tactisch.

bestaat er niet gewoon zoiets als die velleman k8055 maar dan 1 die niet aan de pc hoeft te hangen?

@ razor91 Als je het gewoon Q&D wilt doen dan kun je gewoon een nokje aan het tapeind maken ok te kijken waneer je raam helemaal open is. Je "meet" dit dan met een microswitch. Je zou een preciezere meting kunnen doen met een potmeter (10 slags). Maar als je echt nauwkeurig wilt weten hoe ver de boel open is zal het wat moeilijker worden.

@ Sine, Ik begon al aan mezelf te twijfelen :P.

dan moet ik er wel bij vertellen dat dit de 12V lijn is, de 5V is een stukje stabieler.

bestaat er niet gewoon zoiets als die velleman k8055 maar dan 1 die niet aan de pc hoeft te hangen?

van hoever de ramen openstaan?

Potmeter (misschien storingsgevoelig over de jaren) of lichtsluisje met nokkenschijfje op t scharnierpunt ?

Voor je besturing zou ik een microcontroller boardje nemen dan ben je t meest flexibel. Dit misschien een compromis tussen een "gaatjesprint" en een PLC ? :

http://www.mikrocontroller.com/eng/avr-ctrl.php

Met als speciale aanbieding nog wat praktijkvoorbeelden :

http://www.mikrocontroller.com/eng/download.php

Groeten, Bram

[Bericht gewijzigd door bprosman op (13%)]

hmm

dat lijkt me precies wat ik nodig heb

iemand ervaring hiermee?

Met dat specifieke bordje niet maar t schema daarvan is behoorlijk standaard. Ik had je de link gegeven omdat je hier ook losse printen kunt bestellen, dan kun je dr op zetten wat je nodig hebt en uitbreiden is vrij simpel. Programmeren kun je vervolgens in (ik voel een discussie opkomen ;-) ), assembly, C, Bascom (basic) etc.

Groeten, Bram

P.S. , en ja het kan ook met een PIC ;-)
P.S.S. Wie wil dit nu niet :-) :

V1.0 plays the german national anthem (via a connected speaker or the relays!)

[Bericht gewijzigd door bprosman op (14%)]

printplaten kan ik zelf maken dus ik zou de onderdelen kunnen bestellen en ik heb wel een mooi werkend ding:)

programmeren ga ik denk ik in c of basic doen

Verstandig, ik wordt al gek van ASM als ik er naar kijk. En ik weet dat er meer mee kan maar ik zelf kan dat ook nog niet. Je kan ook wel eens naar de taal jal kijken, hoort ook bij dat boek waar ik de link van gaf. Het voordeel is dat het gratis.

http://www.voti.nl/jal/

Op 26 mei 2008 21:16:12 schreef DJ-Floyo:
@ Jochem_S Volgens mij is het zo dat een ATX pas een nette spanning gaat leveren als je hem voldoende belast.

Dat is wél waar (en ik heb ook niet ontkend dat een ATX-voeding niet echt een goed idee is), maar is wat anders dan dat je eerder zei.

Op 26 mei 2008 21:39:06 schreef Sine:
dan moet ik er wel bij vertellen dat dit de 12V lijn is, de 5V is een stukje stabieler.

Ik wou zeggen.. ik viel al even van m'n stoel. Maar die 12V lijn wordt ook doorgaans FLINK belast. En ik vind die 350 mV op 12V nog niet zo heel schokkend, das minder dan 3%. Op die 5V-lijn kun je (met voldoende belasting en uiteraard met de gebruikelijke ontkoppeling) gerust een PIC laten draaien hoor, das geen enkel punt.

Maar laten we het daar even bij houden voor wat betreft die ATX-voeding, want we zijn het erover eens dat het om andere redenen al geen goed idee is.

Wat je op de "werkende PC" voeding meet, hoeft niet te zijn wat de PC voeding levert, het kan ook rommelig geworden zijn door de PC die grote stroompieken vraagt.

Maar goed, de 100mv rippel is voor de meeste electronica niet zo'n probleem de voedingsspanning voor een 5V pic is 4.75 to 5.25, dus daar zal ie wel tussen bijven. Anders even met een condensator de boel wat extra afvlakken. Verder is het niet zo'n probleem, behalve als je analoge dingen gaat doen.

Als je dan echt een "mooie" 5V wilt hebben, kan je ook gewoon de 12V nemen, en daar een 7805 op zetten voor de PIC en andere electronica.

Een computer gebruikt ook het mobo om met een ATX voeding om te gaan. Daarom kan idd een processor wel om gaan met dit type voeding. Maar goed.

Je kan idd net zo mooi een aparte voeding maken voor je PIC. Deze hoeft niet belachelijk groot te worden. Kijk maar eens rond bij schakelinen > voeding.

Je motor maakt inderdaad niet zoveel uit. Deze draaid wel.

Je kan met een PIC mooi alles afstellen zoals jij dat graag wil. Bijv. de tijd dat je motor moet draaien voordat je raampje open is. En de temperatuur meter (NTC gebruikte je volgens mij) kun je als ingang aansluiten. En straks ook nog wel je bediening voor de automatische sproei installatie.

Misschien is het wel een goede tip om alles vochtvrij op te bergen. Het kan in een kas aardig vochtig worden. :P Maar dat zal jij wel weten. ;)

Gewoon voor een dikke trafo gaan, of misschien zelfs in combinatie met je processor op een los voedinkje, dat kan al een net-adapter zijn. Mocht er dan eens een keer een motor vastlopen en je voeding "hikt" blijft je CPU tenminste heel.

Wat je op de "werkende PC" voeding meet, hoeft niet te zijn wat de PC voeding levert, het kan ook rommelig geworden zijn door de PC die grote stroompieken vraagt.

Feit dat je sterkere rimpel hebt door wisselende belasting is een gevolg van de "traagheid" of slechte loadregulation van uw voeding.
't Ligt dus wel aan uw voeding.