Hallo,
Ik kan mischien een scoop kopen voor een laag prijsje. Alleen moet deze terug gekalibreerd worden. Waaraan moet ik mij dan verwachten? Is het mogelijk voor iemand zonder ervaring met buizen en HF?
Ik veronderstel omdat ik geen functiegen. heb dat ik met de 50Hz van het lichtnet wel iets kan doen. Maar dat kalibreren is dat intern of meer gewoon wat aan knopjes draaien
.
Ik heb nog maar 1x met een scoop gewerkt en dat was op school met zo een digitale tektronix dat werkt gewoon vanzelf 
Alvast bedankt
[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (40%)]
wat voor scoop is het (merk, type,) ?
wat moet je er voor geven ?
dan pas is het zinnig omje af te vragen of het zin heeft om hem te kopen en evt te calibreren.
ijken kan ook met de soundcard van je computer.lijkt me veiliger dan met 50 Hz van het net
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (23%)]
Een philips PM3206. 15Mhz. Ongeveer 40euro. Zonder probe wel. Maar is het in het algemeen moeilijk zo een ding te calibreren? Er mag best wel wat uitdaging aan zijn
.
Ja ik dacht met een transformator naar 5V of zo en dan zo. Maar ja geluidskaart kan ook had ik op het forum al gelezen.
[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (27%)]
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 14 juni 2008 19:55:06 schreef ej_on_line:
Ik kan mischien een scoop kopen voor een laag prijsje. Alleen moet deze terug gekalibreerd worden. Waaraan moet ik mij dan verwachten?
Dat kan geen mens voorspellen. Als je geluk hebt, zijn het enkel de probe's die je even moet instellen.
Meer waarschijnlijk is er intern iets verlopen (tijdbasis, vertikale verdeling). En even waarschijnlijk is die afwijking miniem, maar toch te veel voor professioneel gebruik. Daar is het gebruikelijk dat meetapparatuur om de x jaar opnieuw gecalibreerd wordt. En dan kan het gebeuren dat men meer heil ziet in de aanschaf van een nieuw toestel dan in het (laten) calibreren van een ding dat ietwat verouderd is.
Voeg daarbij dat de kans groot is, dat het merendeel van de scoop's in de hobby-ruimtes van onze mede-CO'ers ook aan calibratie toe is... 
Kortom: met een beetje geluk heb je een prima scoop, die misschien een tikkeltje afwijkt wat de x- of y-verdeling betreft. Maar brute pech loert uiteraard steeds om de hoek.
Oke bedankt
Dus als ik het goed begrijp: ligt het aan de probes heb ik een scoopje voor een goede prijs. Ligt het niet aan de probes kan ik er niets aan doen.
Nuja ik ben niet bezig met audio of dergelijke dus ik vraag mezelf af in hoeverre een kleine afwijking een probleem zou zijn.
Maar ja ik ben er natuurlijk niet echt zeker van dat de verkoper wel te vertouwen is ...
pros
Op dat laatste punt kan ik je ook geen zekerheid bieden. Misschien is de helft van het binnenwerk stuk, en vertelt de verkoper je doodleuk dat de scoop "enkel gecalibreerd" hoeft te worden.
Mijn idee: als de verkoper een particulier is, pas dan op je tellen! Als ik mijn PM3070 van de hand moest doen, zou ik niet op het idee komen er bij te vermelden dat calibratie noodzakelijk is (ook al is dat zo). Het ding werk naar behoren, en welke hobby'ist gaat er nu geld uitgeven om een mogelijke minimale afwijking weg te werken?
free_electron kan je daar meer over vertellen, maar die zit momenteel met zand te spelen... 
Idd, er staat ook bij dat hij hem verkoopt voor een nieuwe aan te kopen. En de verzendkosten stonden er direct bij dat lijkt mij meer zo een aanzet gevan van ik stuur hem enkel op zodat je niet kan zien dat ie kapot is. 40 euro is ook geen geld. Daarom dat ik vroeg of dat als er aan het binnenwerk iets mis is dit te herstellen valt, maar die kosten plus probes zit ik dan waarschijnlijk al over de 150euro. Kan ik beter meteen een duurdere, wel werkende kopen
.
Bedankt voor de hulp 
Ik heb me toch al een snelle A/D convertor besteld die ik aan men paralelle poort ga hangen en kom er voorlopig voor een 15euro vanaf. Het is hoofdzakelijk voor wat PWM en dergelijke te bekijken dus kom ik wel toe met een halve MHz. Ik kan beter wat werken in de vakantie en me dan een deftige kopen waar ik zeker van ben, en niet op goed geluk spelen. Dat laatste draait meestal toch tegen.
[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (28%)]
pros
Het is altijd moeilijk om iemand echt goede raad te geven in zo'n geval. Misschien loop je de koop van je leven mis door een afwijzend advies. Of is het net andersom.
Wat ikzelf zou doen: desnoods wat langer geld opzij leggen, en het geduld in toom houden tot er een 40MHz-scoop langs komt die betaalbaar is.
Ik aprecieer je nugtere comment in ieder geval. Het is een 50-50 geval. Moest ik werken en 40euro geen probleem zijn en al een scoop hebben om het ding uit te meten had ik het waarschijnlijk wel gedaan. Maar zoals ik al zei en jij nu ook leg ik inderdaad liever wat geld opzij. Ik wacht eerder op een aanbod van een bedrijf oid die er een paar wegdoen. Ik vertrouw het zaakje niet echt, daarom kwam ik info vragen. En mijn vermoeden werd door u toch wel wat bevestigt
.
ga langs en laat het ding demonstreren, dan kun je zelf oordelen of hij het waard is.
bij zulke gevallen zou ik hem niet op laten sturen
Het is daarom dat ik het waarschijnlijk niet doe omdat het nogal redelijk ver is voor mij en ik geraak er zo niet direct. Ik wacht nog wel even.
rbeckers
Overleden
Een scoop repareren is alleen te doen met veel geduld en ervaring. Een schema helpt enorm. Calibreren kan ook moeilijk zijn afhankelijk wat er gecalibreerd moet worden.
Zonder goede meetapparatuur is dat ook moeilijk.
Als de scoop geen beeld geeft kun je er gezien je opmerkingen waarschijnlijk beter niet aan beginnen.