Ik ga in Frankrijk een elektrische installatie aanleggen en nu weet ik dat het 'verplicht' is om voor de verlichting aparte groepen te gebruiken (verlichting mag dus niet samen met stopcontacten op 1 groep zitten).
Het komt mij voor dat dit een nogal onzinnige regeling is, al is het alleen al omdat een Fransman natuurlijk ook een schemerlampje in het stopcontact mag steken waarmee er toch verlichting is via een stopcontactgroep.
Nu dacht ik: Kan ik er op die manier niet onderuit komen. Ik sluit gewoon alle verlichting aan via stopcontacten. Dan hoef ik geen eclairage-groepen aan te leggen. Schakelen doe ik dan via van die klik-aan klik-uit -achtige systemen, wat ik toch al van plan was. Weet iemand te vertellen of ik daarmee wegkom?
Ik denk niet dat je daar mee wegkomt.
Ik denk dat je net als in NL een minimaal aantal lichtpunten moet hebben per vertrek/m²
duffel
Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl
Ook in België is dit verplicht. Er moet minstens 1 groep aanwezig zijn waar uitsluitend vaste verlichting op aangesloten is. Dit is om te voorkomen dat bij overbelasting van een groep je meteen alles in het donker zet.
Daar zou dan logischerwijs uit volgen dat die groepen dan ook niet achter dezelfde aardlek zouden mogen zitten. Is dat ook zo dan?
Dus als ik per vertrek (tijdelijk) 1 gloeiende spijker op een aparte groep ophang en de rest van de verlichting via stopcontacten doe dan gaat het lukken.
Dus het lichtpunt op een aparte groep dat moet voorkomen dat ik in het donker mijn nek breek na overbelasting hoeft niet eens te werken. Briljant.
Maarja, regels zijn regels natuurlijk.
duffel
Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl
In Belgie heb je inderdaad ook 2 aardlekschakelaars. 1 voor alle "natte" groepen (badkamer, wasmachine,...) en 1 voor de rest. De aparte lichtgroep moet als ik het goed heb op de tweede aardlekschakelaar hangen (redenering is dat de natte groepen meer kans hebben om de aardlek te triggeren).
Of er later een lamp aan gehangen wordt is inderdaad de verantwoordelijkheid van de gebruiker.
Die regeltjes....die regeltjes.
Gek word je ervan.
Elk land heeft weer afwijkingen. En dat voor een o zo simpele huisinstallatie.
Elk land heeft weer afwijkingen. En dat voor een o zo simpele huisinstallatie.
Zit momenteel in Italie en de mensen hier zouden al blij zijn als er 1 "standaard" WCD was, ze bungelen hier nog steeds tussen 2 "standaarden" 
@bprosman
Ja dat is inderdaad zeer ernstig.
Maar afgelopen week heb ik in Italië ook gewerkt aan oa een elektrische installatie. Dit was werkelijk met geen pen te beschrijven.
Een toch zeer groot huis met 3 groepen. Groep 3 werd niet gebruikt.
Groep 1 had verspreid over het huis enkele lampjes.
Groep 2 had al het overige.
Maar het mooie van alles, de wasmachine droger en CV zaten niet op een groep maar direct op een hoofdgroep.
Over situaties gesproken....
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Tja, de voorschriften in Frankrijk ken ik niet, maar ik neem aan dat ze er niet voor niets zijn.
Hartstikke mooi toch, de verlichting op een aparte groep.
En dat te bedenken dat storingen/stroomuitval in huis meestal wordt veroorzaakt door een toestel dat met een steker is aangesloten.
De eerste beste keer dat je zekering er om die reden uitspringt zul je ervaren hoe fijn dat is, dat je dan niet in het donker zit.
In NL mag je gerust van de voorschriften afwijken, zolang je de installatie maar voor je zelf maakt. Of het verstandig is laat ik aan jou over.
Je andere opmerking:
En in NL mag je niet alle verlichting achter 1 aardlekschakelaar van 30 mA beveiligen.
Ook weer om dezelfde reden, dus dat niet alles in het donker zit bij storingen etc.
Toet
Thevel
Golden Member
Sinds wanneer hebben ze in Frankrijk regels voor de elektrische installatie?
Ik ben en aantal keren in Frankrijk in hotels geweest en heb daar uit nieuwsgierigheid naar de elektrische installatie gekeken, een puinhoop dus!
Jaren geleden heb ik ook regelmatig in Franse auto's gewerkt, wat ik vaak tegen kwam was echt op z'n "Franse slag"
Op 23 juli 2008 22:12:27 schreef Toeternietoe:
...En in NL mag je niet alle verlichting achter 1 aardlekschakelaar van 30 mA beveiligen.
...
Toet
Volgens mij is het in NL zelfs standaard dat de verlichting en stopcontacten binnen een vertrek op dezelfde groep zitten. Ik heb nog zelden anders gezien bij nieuwere huizen. En dat mag dus nou net niet in Frankrijk.
Maar gelukkig mag je in Frankrijk weer wel verschillende groepen in 1 buis leggen, iets waar ik dan weer niet zo van gecharmeerd ben, maar het scheelt wel een boel buizen bij deze moeilijk regelgeving. Kun je toch je lampje zonder lampje gewoon vanuit je stopcontact voeden.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Klopt, vaak is er ongeveer in het midden van een vertrek een centraaldoos in het plafond. Vanaf deze doos gaat de bedrading naar alle wcd's (stopkontakten). Die zitten dus meestal allemaal dus op dezelfde groep.
Uitzondering is de keuken. Hier vaak een of meerdere stopkontakten op een andere groep.
Meerdere groepen in een buis?? Mag dat echt. Daar zou ik maar niet aan beginnen, moet je wel heel goed opletten de goede draden bij elkaar te houden. Als je de fase van de ene groep neemt, en de nul van de andere groep, dan kun je rare dingen krijgen.
Meerdere groepen in EEN buis?
Ongelofelijk.
Zo heb ik eens gehad dat er twee groepen in een centraaldoos aankwamen. Alle bruine draden aan elkaar, en toen de 2 drie-fasen aardleks in. Wat een knal!
Als je gewoon je verstand gebruikt kun je nagaan waarom dat in NL niet mag.
Op 24 juli 2008 20:47:00 schreef hobby-ist:
Als je gewoon je verstand gebruikt kun je nagaan waarom dat in NL niet mag.
Of als alle installateurs het verstand erbij zouden houden mocht het misschien wel.
Of was het niet "verboden" (ook nog een verschil.)
Intussen de boel aangelegd. Het blijkt vrijwel ondoenlijk om verschillende groepen te hanteren voor verlichting en stopcontact zonder meerdere groepen in 1 buis te leggen. Tenzij je i.p.v. behang buizen aan je muur ook mooi vindt natuurlijk. Dus alle verlichting uitgevoerd in 1,5 mm2 en stopcontacten met 2,5 mm2. Steeds 2 groepen in 1 buis dus 5 draden. De lichtgroepen zitten achter een andere aardlek dan de stopcontacten, dus de draden van de verschillende groepen verwisselen blijkt onmiddellijk. Leek me wel een aardige oplossing.
Ben ook aan een installatie bezig in Frankrijk. Ik kan uiteraard wel voledig van nul beginnen dus is het iets makkelijker om kordaate beslissingen te nemen dan oplossingen te zoeken om werk te besparen. Deze installatie doe ik net zoals ik ze in België zou doen omdat ik er vanuit ga dat onze wetgeving niet mals is en daardoor de Franse niet erger kan zijn:-)
Ik weet dat het niet waterdicht is maar ik veronderstel dat in Frankrijk een keuring van de installatie eveneens verplicht is dus zal ik rap weten of ik goed bezig was of niet.
Zulke grote verschillen zullen er ook niet op zitten als je de Franse instalaties bekijkt.