Zoals stijn aangeeft pak eens het datasheet erbij dan zie je meer en leer je iets meer van hoe het van binnen werkt. Zeker voor toekomst projectjes handig om datasheets te gebruiken. Veel info in die datasheets zal je niet veel zeggen de komende tijd maar het gaat voornamelijk om de schema's van het interne (dus hoe werkt het), hoe aan te sluiten en handig is de voedingsinformatie (hoeveel mag de voedingsspanning zijn, hoeveel stroom kan een uitgang leveren, etc). En datasheets zijn altijd wel via google te vinden. Dus lekker via internet.
Zoals fripster de benummering tekent, op die manier zal het bij alle ic's zijn. Dus 1 ligt nooit na het hoogste nummer zoals je zelf eerst tekende. Vb een behuizing met 16 pootjes heeft 1 t/m 8 aan de ene kant en 9 t/m 16 aan de andere kant. Uiteraard heb je behuizingen in alle soorten en maten zoals bv een behzuing die vierkant is en alle alle 4 de kanten pinnen heeft. Je zou elke ic die je voor je legt zo moeten kunnen draaien zodat pin 1 linksonder zit en dan kun je tegen de klok in tellen.
Voordat mensen daar op inhaken: er zijn uitzonderingen! Zo heb ik zo'n vierkante ic gezien waar de 1 midden in een rij pinnen begint. Geen idee waarom een fabrikant dat doet. Echter voor jouw als beginner zul je de komende tijd voornamelijk ic's gebruiken die je wel zo kunt neerleggen dat linksonder pin 1 zit. En bij twijvel -> datasheet! 
eagle987
Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
18 17 16 15 14 13 12 11 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9
(copyright fripster)
zo zit de IC in elkaar
een breadboard kopen hoeft niet aangezien het perfect mogelijk is op een gaatjesprint.
ik zou je alvast aanraden om een nieuwe IC te gaan kopen en van voor af aan te beginnen.
vergeet ook niet gebruik te maken van een spanning van ongeveer 5V, als het dan niet gaat weet je tenminste zeker dat het niet ligt aan een te lage spanning (zet de VU-meter voor alle zekerheid op een aparte voeding)
succes, en vergeet de uitslag niet te posten 
18 17 16 15 14 13 12 11 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9
(copyright fripster)lepie
I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!
bedankt allemaal ik ga nu weer wat solderen aan e pootjes van de ic als dit niet lukt dan maar een ander kopen van de week. ik post de uitslag zeke onwijs bedankt allemaal
leon
lepie
I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!
Op 25 juli 2008 16:57:55 schreef lepie:
bedankt allemaal ik ga nu weer wat solderen aan e pootjes van de ic als dit niet lukt dan maar een ander kopen van de week. ik post de uitslag zeke onwijs bedankt allemaalleon
heb inmiddels weer in ekaar gesoldeer maar nu weer een probleem dus me lm3915 is stuk ga denk dinsdag een ander kopen als ik hou jullie op de hoogte als ik hem weer ik elkaar heb gesoleerd
leon