Welke weerstandswaarde voor electret mic?

Ik weet dat ik zo een electret microfoontje moet aansluiten.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Electret_condenser_microphone_schematic.png/180px-Electret_condenser_microphone_schematic.png

Maar de ene microfoon is de ander niet. Ik wil graag weten hoe ik de waarde van de weerstand moet bepalen. Ik heb wel eens gelezen dat dit de helft van de voedingsspanning dient te zijn. Klopt dit? En verschilt dat per mic? Ik zie namelijk in vrijwel iedere schakeling een 10K-weerstand, terwijl vrijwel nooit dezelfde mic wordt gebruikt.

Hallo,

Hier is een link naar het gebruik van de diverse microfoon typen.
http://www.educypedia.be/electronics/microphonestypes.htm

Groeten,
Bertus

Als een link niet werkt kun je de way back machine gebruiken.
http://www.archive.org/web/web.php
URL in het searchvlak invullen en kijken welke pagina nog werkt.

Er zijn een aantal factoren om rekening mee te houden bij het bepalen van de weerstandswaarde:

1) Stroomopname van electret microfoon element
2) Beschikbare voedingsspanning
3) Gewenste signaalamplitude
4) Maximaal toelaatbare uitgangsimpedantie

Een grotere weerstandswaarde geeft bij een gegeven stroom een grotere DC spanningsval. Daarom kun je bij een lage voedingsspanning niet een te grote weerstandswaarde gebruiken, omdat dan geen spanning meer overblijft voor de FET. Als minimale spanning voor de FET zou ik ca. 1V aanhouden, meer is geen probleem.

Bij een stroomopname van 0.5mA en een minimale voedingsspanning van 2V kom je dan uit op een waarde van pak hem beet 2K2 (de spanningsval over de weerstand is dan 1.1V, zodat er nog 0.9V overblijft voor de FET in de electret microfoon).

Bij hogere voedingsspanningen kun je een grotere weerstand gebruiken. Een hogere weerstandswaarde geeft een grotere signaalamplitude. De spanningsversterking tussen gate (ingang) en drain (uitgang) van de FET is gelijk aan de transconductantie gm van de FET maal de belastingsweerstand op de drain:
Au = gm * R

Aan de andere kant wil je niet een te grote weerstandswaarde gebruiken, omdat dan de uitgangsimpedantie te groot wordt. De schakeling wordt dan gemakkelijker gestoord door elektrische of magnetische velden (i.e. lichtnet). Dit is met name van belang wanneer de afstand tussen het microfoon element en de microfoon-voorversterker relatief groot is.

In de praktijk zijn weerstandswaardes tussen 2k2 en 10k bruikbaar. Bij een lage voedingsspanning gebruik je een lage weerstandswaarde. Bij hogere voedingsspanning kun je de waarde verhogen, en bij gebruik van een relatief lange kabel kies je liever niet een te grote weerstand.

Zou men niet kunnen stellen dat de weerstand voor een optimale signaal / ruisverhouding steeds gelijk moet zijn aan de uitgangsimpedantie van de microfoon ?
Hoe hoger de voedingsspanning des te beter.

Asymetrische microfoonkabels gaan nog wel, zorg wel dat het uiteinde elektrisch goed zweeft.
Moet het lang of goed dan gebruik je beter een normale verbinding, in dit soort gevallen symmetrisch met fantoom. Schema's zijn voldoende te vinden.

Nee; dan zou de weerstand honderden kiloohms moeten zijn, want dat is de orde van grootte van de uitgangsimpedantie van de FET.
Zo'n grote weerstand ruist, maar ook zou je eenvoudig de voedingsspanning niet meer kunnen opbrengen. :)

In feit is de uitgangsimpedantie van de FET zo hoog, dat de weerstand de impedantie van het geheel bepaalt.