hallo allen,

Ik had enkele kleine audio vraagjes:

1. Als een versterker gerated wordt op 400W is dat dan op speakers van 8 Ohm of 4 Ohm want dat lijkt mij nogal fuzzy ? Want zoals ik van een of andere les basiselektronica nog weet of begrijp zal die bij 4 Ohm volgens P=R*I³ dubbel belast worden?

2. Nog iets, als je het volume niet volledig opendraait mag je dan zo rekenen (?) : stel versterker vermogen is max 400W, en de volume knop staat voor 3/4 open is dat dan ongeveer 300W die geblazen wordt? (is dat lineair? mbv een lineair potentio meter ofzo bij die oude toestellen). Want stel bvb dat je een uitgang hebt waar je twee speakers parallell aanhangt (zelfde R/speaker, dus helft van R als totale belasting voor versterker) zou het dan 'oke' zijn om dan het vermogen (=volume??) maar half open te draaien? Of zie ik het mis?

3. Ik zou een ruimte (hoge hangaar) van 50 op 50m moeten voorzien van muziek (geen discotheek maar toch stevig volume). Enig idee wat het vereist vermogen zou moeten zijn?

Alvast dank,

1 die 400 watt is bij 4 of 8 ohm, dus het afgegeven vermogen hangt af van de speaker inpedantie.
2 nee, dat kan je niet zo stellen, hangt er van af hoe hard of zacht je geluidsbron, dus bv CD speler en ook de CD, is.
En een volumepotmeter heeft een logaritmisch regeling.
3 Hangt af van de soort muziek, hoeveelheid publiek, en nog wat zaken, is moeilijk te zeggen zo.

1. Dat wordt opgegeven, meestal noemt men in ieder geval een zo hoog mogelijke waarde, dus die bij 4 ohm als de voedingsspanning en niet de stroom de beperking vormt.
Het is overigens I2

2. De gain-instelling op de eindversterker bepaald de gevoeligheid van het ding. Elektrische audiolevels worden gewoonlijk gemeten in spanning, je stelt in hoeveel V AC je aan de ingang nodig hebt om een bepaalde hogere spanning aan de uitgang te leveren. De versterker is -als het goed is- een lineair ding, Uuit = zoveel * Uin

Hoeveel vermogen er daadwerkelijk geleverd wordt hangt verder van het signaal en de last af. Door de hoge crestfactor van een muzieksignaal ligt het gemiddelde vermogen meestal overigens vrij ver onder het piekvermogen. En een verschil van de helft in vermogen scheelt slechts ongeveer 3 dB SPL.

3. Dat hangt van erg veel factoren af, denk o.a. aan het redement van de luidsprekers, acoustiek en het gewenste SPL en kwaliteit..
Ik zou even kijken wat de locale verhuurbedrijven zoal te bieden hebben aan systemen en de bijbehorende service voor zo een grote zaal.

Elektrisch vermogen is bij audio meestal niet zo heel interressant (en vrij lastig goed te meten), aan de andere kant begrijp ik dat mensen graag getallen vergelijken.

Ik heb ook nog wel iets toe te voegen

1. Bij de specificaties hoort dit gegeven te zijn. Meestal zie je iets in de trant van 400W ( 4Ω ), 270W ( 8Ω )

2. Valt niets over te zeggen. Hangt af van alles wat zich in de signaalweg bevindt. Zorg dat je genoeg headroom hebt, alles gespecd is op +4 dBu nominaal, en onthoud dat je signaal zo heet mogelijk bij de eindtrappen aan moet komen.

3. Hangt ook af van enorm veel factoren. In een concertzaaltje van 50 op 50 kan makkelijk 20 kW staan, in een flink cafe kan 500 W ruim voldoende zijn. Als het hard moet, dan gaat het HEEL erg hard met de vermogens. Bij openlucht evenementen wordt regelmatig 100 kW of meer opgesteld. Per podium.