Dag allemaal,
Na lang zoeken heb ik niet erg veel kunnen vinden. Vandaar hierbij mijn vraag:
Ik ben bezig met het bouwen van een stageblok voor pro audio gebruik. Hierbij wou ik graag gebruik maken van een galvanische scheiden met behulp van trafo's. Het idee is dat er een gebalanceerd inkomend signaal moet worden gescheiden van meerdere uitgangen die ook gebalanceerd zijn. Nu wil ik graag weten hoe ik de trafo's moet aansluiten en of er nog meer onderdelen bij nodig zijn?
Op het stageblok zijn 4 uitgangen die allemaal gebalanceerd zijn die onder andere naar monitor mengtafel gaat en naar de zaal mengtafel. Zeg ik het dan goed dat er geen problemen ontstaan als beide mengtafels phantom aan hebben staan?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groet, Johan
Een vraag terug: kun je het type(nummer) van de trafo geven en zijn gegevens dan valt er wat zinnigers over te vertellen. Zijn het enkele windingen of hebben ze middenaftakkingen?
In principe zijn er voor mic-splitters (zo heten ze eigenlijk) geen extra onderdelen nodig. Onder deze naam kun je ook het nodige op internet vinden: zie o.a. http://www.whirlwindusa.com/tech06split.html http://www.jensen-transformers.com/an/an005.pdf
Je zou kunnen overwegen om ze eventueel hoogohmig af te sluiten met 100K of zo.
Als je alles goed aansluit mogen er geen problemen ontstaan met meerdere fantoomvoedingen. Denk er wel aan dat je de microfoon aan de hete kant aansluit. Dat houdt in dat je de microfoon via de primaire winding rechtstreeks aansluit op de zaalmengtafel anders werkt de fantoomvoeding voor de desbetreffende mike niet.
De overige aansluitingen gebruik je voor de overige tafels. Zie algemeen schema van voornoemde link.
Micsplitters worden zeer vaak ingezet voor live-opnamen. In dat geval loopt de hete kant meestal naar de opnametafel.
Ton
bedankt voor je reactie, ik zal de links bekijken. Ik heb geen voorbeeld, ben er een zelf aan het ontwerpen. Had niet door dat mijn vraagstelling zo over kwam.
Ten overvloede misschien:
Als je een stageblok gaat ontwerpen voor een zaal- en monitoraansluiting heb je voldoende aan een goede 1 : 1 microfoontrafo en drie XLR-aansluitingen per kanaal op het blok. Een XLR-female voor de microfoon, een direct hiermee doorverbonden XLR-male die je op de primaire winding en de zaaltafel aansluit en een XLR-male die je op de secundaire winding aansluit en bedoeld is voor de monitortafel.
Wil je meerdere aansluitingen dan kom je op de echte splittertrafo's terecht. 1:1:1. Goede splittertrafo's kunnen ook met grotere (line)signalen omgaan maar zijn wel aan de prijzige kant. Goede microfoontrafo's overigens ook.
Ton