Ik heb een JBL sub type ATX 100s welke kraakt. Ik heb hier in het verleden ook eens over gepost JBL Subwoofer valt soms uit en men adviseerde mij om de solderingen na te lopen.
Dit heb ik toen gedaan en het probleem leek even verholpen.
Het speelt echter weer de kop op... ik weet het nu wellicht duidelijker te formuleren.
Wanneer ik muziek of ander geluid aanzet dan gaat er uiteraard automatisch een signaal met de basinformatie naar de subwoofer. Het probleem is echter dat de subwoofer deze dan niet omzet in mooie basklanken.
In plaats van bas hoor je alleen maar krggrrrgr. Dit is een gekraak wat ik qua volume kan regelen met de volume regelaar.
Geen losse soldering dus vermoed ik, maar een component in de versterker welke faalt.
Ik heb al een andere woofer geprobeerd om de speaker zelf uit te sluiten. Bij een andere woofer hetzelfde fenomeen.
Op een ander forum melden ze dat de eindtrap er uit zou liggen.
Welk component zou hier voor verantwoordelijk kunnen zijn? Waar doelt men op bij de eindtrap??
Heeft iemand enig idee?
Ik heb de servicemanual even online gezet op mijn domein:
http://www.lokin.net/ATX_servicemanual.pdf
Klinkt het een beetje als een schrapend geluid uit je woofer?
Beweeg de woofer eens met je vingers heen en weer (voorzichtig) en luister of je het hoort schuren. Zo ja defecte speaker.
Andere mogelijkheid is je versterker.
Het is dus de versterker, een andere woofer op dezelfde versterker geeft hetzelfde probleem.
In een ander forum wordt dus gesproken over de eindtrap. Welke componenten zijn dat in deze? (zie de servicemanual link in mijn eerste post)
Ik heb besloten de TIP35C, TIP36C en de TIP41C en TIP42C te gaan vervangen. Ik laat het jullie wel weten!
..... zojuist bovenstaande TIP's vervangen, probleem is nog niet opgelost helaas... 
[Bericht gewijzigd door Chrlok op (31%)]
Tja... Meten is weten. Heb je een scope?
Sinus van 60Hz ofzo op input en meten tot waar het goed gaat.
Meet tussen R106 en R107. Dan weet je of het eerste gedeelte goed gaat. Die opamp kan bijvoorbeeld ook defect zijn.
De torren die erna (rechts @ schema) komen kunnen ook defect zijn.
Eventueel kunnen de contacten van het relais ook smerig zijn.
-edit-
Hoe heb je opnieuw gesoldeerd? Oude tin eraf en nieuwe erop?
Zo nee, dan alsnog doen. Rotte verbindingen zie je niet op het oog altijd.
[Bericht gewijzigd door JuuL op (17%)]
Dankje JuuL voor je reactie. Het ding heeft de hele zondag weer normaal gespeeld. Merkwaardig allemaal. Mocht hij weer zomaar uit het niets gaan kraken dan zal ik jou advies opvolgen.
Ik heb vandaag ook maar eens mijn JBL 200 subwoofer uit elkaar gehaald, want hij deed het af en toe nog maar. Na enige tijd begon hij te kraken ("onweer" geluid) en dan stopte hij er helemaal mee.
De JBL zit redelijk eenvoudig in elkaar, denk er wel aan dat voordat je hem vast pakt dat de speaker aan de onderkant helemaal open is en je niet met je vingers op de conus van de speaker drukt.
Als je de tien buitenste schroeven hebt verwijderd, kun je het beste vanuit een gat met een dunne schroevendraaier de aluminium plaat op een hoek beginnen op te liften, deze zit namelijk lichtjes geplakt aan de behuizing.
Vervolgens kun je dan met een andere schroevendraaier of dun mes langs de rand lopen en het geheel los wikken.
Dan maak je de vier schroeven los van de plasic beschermkap en vindt je de electronica erin. Het snoer van de luidspreker is niet erg lang binnenin, maar die kun je eenvoudig los maken uit de connector.
Bij die van mij zat het probleem in de solderingen van de twee stuur transistors, maar dat zie je niet zo direct op het eerste oog. Pas als je met je vinger aan de tor wiebbeld voel je of hij nog goed zit gesoldeerd.
En inderdaad, na beide opnieuw te hebben gesoldeerd en de rest van de print te hebben nagekeken bleek hij weer te werken. Er was dus niks kapot gelukkig, enkel losse solderingen. Fijn dat loodvrije tin van tegenwoordig...
Vergeet echter niet om het stekkertje van de luidspreker eerst weer erin te doen voor de plastic kap vast te schroeven, anders hoor je nog niks...
Al met al was het binnen een uurtje gepiept.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ik denk dat je relais in de uitgang stuk is. Zo'n relais zit er vaak ter beveiliging. Bij aanschakelen wacht het circuit eerst tot alles ok is (lees, geen DC meer op de uitgangen) en schakelt dan de woofer aan de amp. Die relais-contacten zouden wel eens vuil kunnen zijn. Past in het plaatje "vandaag wel, morgen niet en kraken". Even schoonpoetsen met (bv) Kontakt-WL.