Beste forumleden,
Ik ben een aquariumliefhebber die geen snars kent van elektronica.
Misschien kunnen jullie mij helpen met hetvolgende:
Ik zou iets willen maken waarmee ik mijn filterpomp kan beveiligen tegen drooglopen. Iets waarmee de pomp wordt uitgeschakeld wanneer het waterniveau in de filter te laag komt te staan (om god weet welke reden).
Een constructie maken met een vlottertje dat bij laag water een (laagspanning) schakelaartje sluit lijkt mij niet echt moeilijk. Van daaruit zou dan echter een soort relais moeten worden aangestuurd die het stopcontact waarop de filterpomp (40 W) is aangesloten uitschakelt.
Het is niet echt noodzakelijk dat bij het terug stijgen van het water de pomp opnieuw wordt ingeschakeld.
Kan iets dergelijks eenvoudig worden gefabriceerd?
Please keep it simple gezien mijn beperkte kennis electronica.
thx
Nu al even een update,
Vond zonet toevallig in de rubriek schakelingen op deze site iets over solid state relais, dit lijkt mij wel bruikbaar denk ik. Een mechanisch systeempje maken dat bij te laag waterniveau stroom geeft aan het ledje kan niet moeilijk zijn. is dit dan geschikt om een CV pomp op netspanning (monofase) te schakelen?
[Bericht gewijzigd door de ware op (16%)]
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Ik weet niet hoe klein het filter is, maar je kunt gewoon een vlotter schakelaar kopen. Past dat niet ?
Laatste compartiment waaruit de cv-pomp water pompt is 20cm x 30cm x 30 cm...
Heb al wat gesmurft op het net maar vond niet direct een kant en klare oplossing...
Heb wel reeds gevonden dat een solid state relais geschikt is voor cv-pompen te schakelen maar dat geeft 1 probleempje. Een SSR zal de pomp laten werken als er aan de sturing stroom wordt geleverd. Ik zou mijn zelfbouw vlotter via een batterij stroom kunnen laten leveren zolang er voldoende water is. Dit maakt echter dat de pomp zal uitvallen als het batterijtje leegraakt.
beter zou zijn dat ik een systeem heb waarbij aan de sturing stroom wordt geleverd bij een te laag waterniveau en dat de pomp dan uitvalt.
msicaron
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
je kan de waterdetector gebruiken. en dan in de plaats van de buzzer een relais sturen die dan op zijn beurt je pomp aan en uit schakeld. Zorg wel dat je voldoende stroom krijgt van de transistors om je relais te laten schakelen..
Je relais moet dan ook een zijn die bij geen stroom de contacten opent en bij stroom sluit..
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Staat gewoon in de conrad catalogus
( in mijn oude papieren versie 70 16- 29 02 ., 70 15 80-02.
Heet bij hun niveauschakelaar
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Op 3 september 2008 16:54:18 schreef de ware:
Dit maakt echter dat de pomp zal uitvallen als het batterijtje leegraakt.
beter zou zijn dat ik een systeem heb waarbij aan de sturing stroom wordt geleverd bij een te laag waterniveau en dat de pomp dan uitvalt.
Lijkt mij niet beter, als de batterij leeg is dan kan er geen stroom lopen om de pomp uit te schakelen.
Dat is waar maar...
Als er nooit iets misgaat moet de pomp ook nooit worden uitgeschakeld. De batterij zal dus enkel stroom verbruiken als er een probleem opduikt, hopelijk niet te dikwijls dus.
Samengevat:
Batterij levert stroom als mijn vlotter een te laag niveau detecteert, deze stroom stuurt één of andere schakeling waardoor de pomp stilvalt in plaats van droog te draaien.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]
Een aquarium water niveau meten met elektrische geleiding lijkt me geen goed idee, ik denk dat de visjes het niet leuk vinden ondanks dat de spanning laag is. Gebruik je gelijkspanning dan werkt het niet en is het nog erger.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Vooruit, een link erbij.
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0Iy…
Is een drukverschilmeting over het filter niks?
Filter verstopt = druk loopt op = waarschuwing en geen water = drukverschil weg = pomp uit.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (20%)]
Staat niet veel info bij over hoe het werkt...
Heb er eentje gezien dat bovendien slechts 10W schakelt, pomp is er 40.
Het niveau verschil waarover wordt gemeten is maximaal 10 milimeter, is ook veel te beperkt...
Een kant en klare oplossing is blijkbaar moeilijk, vandaar mijn vraag of een schakeling kon worden gemaakt die na een elektrisch signaal mijn pomp uitschakelt.
Een schemaatje kan ik hier niet kwijt zeker?
heb anders min of meer in excel staan wat ik bedoel.
Ondertussen heb ik zelf wat verder gedacht over het gebruik van een solid state relais.
Stel dat ik toch werk met een draaiende pomp wanneer de sturing stroom krijgt. Kan ik de stroom voor de sturing dan niet laten komen via een transfootje dat is aangesloten op het net? Dit krijgt dan sowieso altijd stroom en nooit platte baterij! Voorwaarde is wel dat dit niet al te veel stroom gaat gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]
No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Pak een drukschakelaar uit een oude wasmachine en zet deze na de pomp. Maak een start/stop schakeling:
http://xs322.xs.to/xs322/07491/Relaisoverneemcontact.JPG
Vervang het relais door de pomp en K1.1 door de drukschakelaar (vergeet het rechter deel).
Start de pomp door de startknop vast te houden totdat de druk hoog genoeg is.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Je neemt een relais, hetzij een relais voor 220 of een voor laagspanning, met de schakelaar schakel je het relais, wat je pomp schakeld.
Ik snap niet wat je bedoelt met die 10 mm. Waarom is dat te klein ? Wil alleen maar zeggen dat het vlottertje tussen aan en uit 10 mm moet bewegen. Is dat niet nauwkeurig genoeg ?
Conrad heeft ook deze : 155092 - 8A of 155106 - 89 , kan 1 Ampere bij 220 volt schakelen. In serie met je pomp en klaar.
[Bericht gewijzigd door Sponcebert op (21%)]
Op 4 september 2008 13:34:12 schreef No_Brain:
Pak een drukschakelaar uit een oude wasmachine en zet deze na de pomp. Maak een start/stop schakeling:
http://xs322.xs.to/xs322/07491/Relaisoverneemcontact.JPG
Vervang het relais door de pomp en K1.1 door de drukschakelaar (vergeet het rechter deel).
Start de pomp door de startknop vast te houden totdat de druk hoog genoeg is.
No_Brain niveauschakelaar van wasmachine is een goede oplossing , je uitleg met het schema is echter nogal verwarrend vind ik. gevwoon de niveauschakelaar in de voeding van de pomp .
http://www.sensortechnics.com/index.php?fid=300&fpar=YToxOntzOjQ6I…
zou hiermee iets aan te vangen zijn?
En hoe pas ik dit toe in mijn concrete situatie?
Moet blijkbaar nog steeds stroom voorzien naar de sensor?
Van de sensor naar een relais?
Zoals ik reeds zij in het begin, ken niet echt veel van elektronica.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]
Waarom 1 mm ?? gewoon een niveauschakelaar van wasmachine pakken, gebruik ik vaak voor niveaubewaking in industrie , dan bouw ik het in een kastje , het werkt prima.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Ja, gelijkspanningsbron naar de sensor, uitgang van sensor naar relais. De sensor schakelt het relais aan en uit, de contacten van het relais ( een gewone of solid state ) gaan naar de pomp.
Solid state relais kan, maar een gewoon relais ook. Aangezien het een beveiliging is zal deze niet vaak ingrijpen.
http://www.alaxa.nl/Niveauschakelaars.htm
Hier staan een aantal vlotterschakelaars die je in de zijkant van de bak kunt monteren. Helaas heb je nog steeds een relais nodig.
Conrad heeft ook complete bouwpakketen
Home > Componenten & bouwpakketten > Bouwpakketten, modules >Bestuur-, regel-bouwpakketten >Watermelder-bouwpakketten
Die 1 mm komt van de sensor die de ware zelf aangaf. Deze is wel geschikt, maar 1 mm is wel te nauwkeurig dus waarschijnlijk duur.
Op 4 september 2008 15:08:48 schreef DE OLDE:
Waarom 1 mm ?? gewoon een niveauschakelaar van wasmachine pakken, gebruik ik vaak voor niveaubewaking in industrie , dan bouw ik het in een kastje , het werkt prima.
Kan je dan even wat uitleg geven toegepast op mijn probleem?
Kan je die niveauschakelaars uit een wasmachine ergens kopen of dien ik een oude machine te slopen?
Van deze schakelaar naar een relais?
Een niveauschakelaar kun je bij een onderdelenzaak kopen, maar ook eventueel slopen uit een wasmachine. Hij kan echt grote stromen schakelen (10 -15amp) dus je hoeft niets meer elektrisch er bij te hebben . Een niveauschakelaar met een stukje slang en een stukje buis.
Op 4 september 2008 15:08:48 schreef DE OLDE:
Moet nu net lukken, wasmachine van schoonouders heeft de geest gegeven. Een nieuwe is besteld en wordt donderdag geleverd, de oude wordt door de leverancier meegenomen.
kan ik die niveauschakelaar gemakkelijk terugvinden en er uit halen zonder het volledige toestel te demonteren?
Hoe ziet dat er uit ?
Heel simpel het is een plat rond ding wat altijd aan de bovenkant in de machine zit, meestal zitten er 6 draden aan en een dun slangetje buitenmaat 6-8mm het slangetje zit ergens onderaan op een verdikking , deze zooi er allemaal uitslopen.
Op 8 september 2008 16:31:43 schreef DE OLDE:
Heel simpel het is een plat rond ding wat altijd aan de bovenkant in de machine zit, meestal zitten er 6 draden aan en een dun slangetje buitenmaat 6-8mm het slangetje zit ergens onderaan op een verdikking , deze zooi er allemaal uitslopen.
OK zal woensdag eens kijken, als ik het weet terug te vinden neem ik opnieuw contact om uit te vissen wat ik ermee kan aanvangen.