ik heb een vrij ambetant probleem met mijn stereo
Er is plaats voorzien voor 2 boksen ( 2x zwarte en 2x rode uitgang) maar ik heb er in totaal 8 boksen + ledlichtjes in steken, 4x zwarte & 4x rode steke er in 1 uitgang. Gezond verstand vertelt mij dat diet niet gezond is voor mij versterker ed.
Weet iemand een manier om die om te losse ? bestaan er soort verdeel kastje of dergelijk ?
Alvast bedankt
8 boxen ?
Dat gaat niet goed komen op een enkele versterker ben ik bang, kijk eens wat je mag aansluiten op je versterker, waarschijnlijk is dat iets van 4 ohm minimaal, dan zou je bij 8 ohm speakers er maximaal twee per kanaal mogen aansluiten.
Er zijn eventueel wel geintjes te bedenken met speakers in serie .... maar of dat zo'n goed plan is ?
Vuurkat
Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
Je kan een speciale transformator gebruiken, maar die zijn erg duur (kan je beter een extra versterker nemen).
Ik weet wel dat het 'not done' is om luidsprekers in serie te zetten, maar in de praktijk kan dit toch perfect!
Dus: niks extra versterker, niks transformator, gewoon 4 luidsprekers per kanaal, telkens 2 in serie (bij voorkeur wel van hetzelfde type) en die samen in parallel; je komt dan meteen weer bij de oorspronkelijke 8 Ohm uit.
Eedwinn
Ik denk altyd goed na, voordat ik wat doms zeg.
Niet handiger om twee goeie speakers te nemen en die aansluiten op je versterker?
Denk namelijk dat je niet 4 paar dezelfde boksen hebt.
Of bij een 8 ohm versterker max 2 paar van 4 ohm aansluiten.
* Wat is de minimum impedantie die je op de versterker mag aansluiten?
* Zijn je luidsprekers 2 Ohm elk, zoals je op de figuur tekent (heel ongebruikelijke impedantie, behalve voor sommige car speakers)? In dat geval krijg je inderdaad veel minder vermogen als je ze alle 4 in serie zet.
Als je versterker elk van de luidsprekers afzonderlijk kan aansturen, dan is telkens 2 in serie, en die twee koppeltjes parallel aan elkaar de beste oplossing.