Hoi ik heb een weerstand die doorgebrand is en de waarde niet meer te lezen vald de kleurcode natuurlijk.
hoe kan ik weten welke waarde deze weerstand moet hebben?
mvg bigfoot
Met een multimeter doormeten?
Tenzij de weerstand echt kapot is, dan is het doormeten geen optie omdat de weerstandswaarde sterk veranderd kan zijn door het doorbranden.
Als dat het geval is, dan is het schema het enige redmiddel.
benleentje
Golden Member
Een scherpe foto kan dan wel helpen. Afhankeluijk van de functie en de plaats van de weerstand valt er soms wel wat over te zeggen.
Ik weet niets beters dan wat @6502 zegt.
Maar het valt me opeens in dat de kleurcode "zwart, zwart, zwart" te vertalen is als "0 Ohm" (kijk maar na). 
is het helemaal verbrand, omdat de kleurcodes niet meer leesbaar zijn of zit er gewoon een zwart laagje overheen?
zo ja krab het er eens af 
//daan
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Ja, hangt een beetje van de toepassing af. Als het gaat over een printje met niet te veel onderdelen en enkelzijdig, kan je zelf een schematje uitvlooien en mogelijk de nodige waarde zo bepalen. Als het gaat over een drukbezette dubbelzijdige print wordt die kans al snel kleiner.
- - big bang - -
nog een ding, zoek het serie nummer van de printplaat op op google(als het een printplaat is) , met goed geluk zie je de weerstand kleuren op een foto, 
//daan
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
In veel gevallen kan je dat toch nog nameten. Bij metaalfilm is meestal de film ergens gebarsten.
Peuter de ceramiek verder los totdat je volledig aan de film kunt.
Zet één meetpen van een multimeter aan één van de aansluitdraden, volg met je andere meetpen de film, je zal normaal gezien de weerstand zien oplopen tot deze oneindig wordt.
Onthoud de laatste waarde voor het oneindig worden
Zet nu de meetpen aan de andere aansluitdraad en doe hetzelfde.
Tel beide waarden samen.
Het resultaat vergelijk je met de E-reeksen.
Kijk welke E-reeksen de andere weerstanden op deze zijn, als ze allemaal in dezelfde reeks zitten, dan zal waarschijnlijk deze ook in die reeks zitten.
Normaal ga je dan een waarde vinden die dicht bij de waarde van een weerstand ligt, uit de vastgestelde reeks.
Kijk ook eens hoe de weerstand in het circuit opgenomen is. Bijvoorbeeld een serieweerstand van een LED op 5V is enkele honderd ohm, een stroommeetweerstand minder dan een ohm, een beetje redeneren dus.
Uit ervaring weet ik dat de weerstandswaarde bijna niet veranderd bij doorbranden.
Soms is die film er gewoon afgebrand, dan is het een verloren zaak.
big bang
Waarom zou de weerstand oplopen tot oneindig als je bij een breuk de twee afzonderlijke stukken rechtstreeks zou kunnen meten? Das toch handiger?
- - big bang - -
benleentje
Golden Member
DAt doet hij toch hij meet de 2 stukken direkt. Maar omdat je de waarde precies aan het einde van de 2 stukken wilt hebben moet je ook letterlijk tot het einde gaan. 
dit is van een collega van me dit is van een shrikdraad voor op een afspaning van een wei te plaatsen .
big bang
Op 14 september 2008 15:31:23 schreef benleentje:
DAt doet hij toch hij meet de 2 stukken direkt.
Yep, nu snap ik hem.
- - big bang - -