Hallo, ik heb het volgende probleem. Na de bouw van mijn versterker met buizen ben ik er achter gekomen dat een van de uitgangstransformatoren de verkeerde primaire weerstand heeft. Het gevolg is dat ik met de scoop een duidelijke afname van signaal merk vanaf 5KHz. Dit is dus een probleem. De originele trafo is 3,4K daar waar de foutieve 4K is. Omdat van mijn brouwsel enkel de uitgangs transformatoren anders zijn moet dit het probleem zijn. Mijn vraag is wat ik hier het beste mee kan doen. Trafos zijn verschrikkelijk duur, en maanden posten op marktplaats voor eenzelfde trafo heeft geen succes gehad. Ik zou graag advies krijgen over de mogelijkheden.

dank,

Je kunt proberen de transformatoren te wisselen.
Als het probleem meeverhuist dan zit je goed.

Wat is het verschil op 5kHz in dB?

Wat zijn de secundaire impedanties en de impedantie van je speakers.
Een primaire mis aanpassing kan je binnen grenzen opvangen met een afwijkende secundaire impedantie, als is het verschil wel klein in jouw geval.

Überhaupt vind ik een impedantie verschil van 600 ohm om dan een frequentieafval vanaf 5kHz te krijgen al vreemd.
Zijn het wel dezelfde trafo's.

Bart, het probleem is dat ik alleen een goedkope multimeter en een scope heb. ik kan dus de demping niet meten helaas. Of wel? Ik heb de trafos omgeruild en inderdaad verschuift het mee

Een meetbaar verschil wil nog niet zeggen dat je het kunt waarnemen.

Je kunt het beste van beide kanalen de frequentiecurve bepalen tussen 100 Hz en 20 kHz.
Misschien valt het effect wel binnen 1dB.

In dat geval zou ik er geen moeite meer voor doen, als het mijn versterker was.

Eigenlijk was de aanleiding dat ik aan de "foute" kant veel minder hoog hoorde uit mijn luidsprekers. Op 10KHz is het verschil enorm!

Hopelijk zijn er meer suggesties...

Doet me meer denken aan een defecte tweeter...

Het frequentieverloop van een versterker moet je meten met een mooie ohmse belasting, niet met een luidspreker!

Als je de luidsprekers omwisselt kom je er ook meteen achter of het aan de versterker ligt of aan de luidspreker.

Luidspreker wisselen , nu probleem aan de andere zijde dan is het de versterker , dan zou ik de uitg.trafo's om zetten en kijken of het probleem "mee verhuisd" Luidsprekers even proberen is een fluitje van een cent, dus dat het eerste.

Zo zie je maar weer hoe weinig verstand ik er van heb. Aansluiten van 2 weerstanden levert op dat het inderdaad een defecte tweeter is en niet aan de trafo ligt. Wel is opvallend dat de kant met de "foute" trafo meer stroom trekt dan de "Goede" kant. Met een spanning van 450 volt en een bias van 30mA zie ik de foute kant sneller qua stroom naar ongeveer 100mA schieten dan de andere kant. Kan dit wel met de impedantie te maken hebben?