Voeding voor 40 watt versterker.

He,
Dit is de eerste keer dat ik in mijn vrije tijd een projectje voor mezelf aan het opzetten ben, ik studeer dan ook nog maar 2e jaar MBO Elektrotechniek en ik wou mijn ervaring rond het gebied elektronica uitbreiden.
Ik ben bezig met het maken van de 40 watt versterker die op deze site staat, het printje heb ik al, maar het probleem zit hem in de voeding;
Moet deze voeding regelbaar zijn voor de volume? Zo ja
hoe kom ik dan aan een schakeling voor deze voeding.
En heeft deze versterker eigenlijk een goede kwaliteit?
Oh ja heeft de versterker eigenlijk een koeling nodig?
Kan iemand mij helpen.
BVD en vriendelijke groeten,

Tim(17jaar)

Voeding moet je gewoon gelijk houden. Je moet wel zorgen voor een beetje goede voeding. (dus ontstoord en liefte ook met een 78XX of 79XX afgeregeld).

Het volume regel je gewoon met een logaritmische potmeter. Loper op de uitgang. De ene op de ingang en de andere op de ground (ground van ingang en uitgnag zijn ook met elkaar verbonden). Potmetertje van 100K of meer raad ik je aan.

De kwaliteit is vrij goed denk ik. Ik heb zelf de tien watt versterker gebouwd. Dat is ook een opamp versterker. Het haalt het natuurlijk niet bij mosfet en buizen versterkers maar het is goed aan te horen vindt ikzelf. (ben niet echt ene audiofiel btw).

Tim,

In het verleden heb ik het in deze discussie het een en ander gezegd over een voeding voor de 40W versterker. Bij een voedingsspanning van 40V kan de versterker ca. 20W in 8 Ohm belasing leveren, en ca 40W in 4 Ohm belasting.

Het is gebruikelijk om voor audio versterkers een ongestabiliseerde voeding te gebruiken, bestaande uit trafo, bruggelijkrichter, en buffer-elco's.

Zowel het versterker IC als de twee vermogens transistoren moeten gekoeld worden. Je kunt ze samen op een koelblok monteren. Denk er wel aan dat het nodig kan zijn het IC en de torren te isoleren mbv mica plaatjes.

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op zondag 12 oktober 2003 22:27:57

Heel erg bedankt, nu kan ik weer verder

He jongens,

Als je de stroom wilt bereken van een versterker, kun je dan gewoon ´Watt/Voltage´ of is hier weer een rekenregel voor en mag je de eigenlijk de 79xx gebruiken voor de voeding van de versterker??

BVD

Tim

Op 16 oktober 2003 19:41:37 schreef TimRuiter:
He jongens,

Als je de stroom wilt bereken van een versterker, kun je dan gewoon ´Watt/Voltage´ of is hier weer een rekenregel voor en mag je de eigenlijk de 79xx gebruiken voor de voeding van de versterker??

BVD

Tim

Jou methode is goed maar het is dan wel aan te raden om de trafo 1 of 2 maatjes groter te nemen zodat hij de pieken beter kan leveren. 78XX en 79XX zijn allebei te gebruiken (mits ze de stroom aankunnen) ik denk persoonlijk dat het zelfs is aan te raden een gestabieliseerde voeding te gebruiken.