Hoi iedereen

Ik zit met een aantal schema's in mijn hoofd waarvoor ik graag een print wil ontwerpen.

Een eenvoudig printje lukt best wel wanneer ik kies voor 2 layers etc :-) Hiervoor gebruik ik Kicad.

Ik zou graag zo'n autorouter/PCB programma gebruiken om op voorhand te bepalen waar en hoe componenten best op mijn experimenteerprinten of eurocards (http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=6662) komen.

Heeft iemand ervaring met het instellen van Kicad, Cadstar, Eagle of een ander PCB programma opdat deze de 'regels' van een experimenteerprint zo dicht mogelijk kan benaderen? Of zijn er gewoonweg simpelere oplossingen?

Bedankt!

ik volg je geloof ik niet

en blijf weg bij autorouters voordat je dat ding deftig ingesteld hebt inclusief alle drc checks heb jij al 10 printen getekend.

autorouter is leuk voor als je niet wil nadenken, enkele signalen hebt gewist of voor te kijken of een ontwerp in grote lijnen werkt / te routen is

en dus niet voor een serieus hobbyontwerp

autorouter is helemaal niet leuk

zelfs niet om te kijken of iets in grote lijnen te routen valt.

zelf routen gaat altijd beter dat ding kan wel autorouten maar niet autoplacen. dus je hebt er geen bal aan jij kan zelf wel even snel een component een kwart draaien hij niet dus dat gaat nooit werken zoals je zou willen.

Ik snap het ook even niet. Is het de bedoeling dat je een schema grafisch wil opbouwen in een cad-programma, zoadat je het nadien gemakkelijker op een experimenteerbord kan solderen, of wil je printen lay-outen en zelf printen etsen. In het eerste geval, moet je maar eens naar het volgende kijken : http://www.vego.nl/abacom/04/loch_master.htm ,Leuk programma, en niet duur. In het tweede geval kan ik timmie alleen maar gelijk geven, autorouters, ik blijf daar van af, ik wil het design zelf in de hand houden.
groeten

de meeste autorouters zijn rip up en retry

maar laten de componenten lay out met rust.

en voordat alles goed is ingesteld ben je een end verder

Je ratnest moet je goed zetten.
Je drc checks moet je juist instellen.
Je tracewith moet je instellen wat de minimum en maximum is
en je moet zo en zo je layout blijven aanpassen maar dat kan niet "hot" gebeuren dus het is:
autorouter stoppen
componenten herschikken
autorouter aan
en ga zo maar verder.

Hoi bedankt voor jullie reacties. Even wat duidelijker proberen zijn:

Ik heb een schema uitgetekend en wil dit opbouwen op experimenteerprint.

Omdat ik de print zo compact mogelijk wil houden en er geen slordige draadspaghetti wil van maken (want dat heb je snel met experimenteerprint), zou ik de meest ideale componentenopstelling willen op voorhand uittekenen.

Ik dacht omdat met een PCB-pakket te doen, maar de instellingen zo beperken dat er enkel:

- horizontaal/verticaal gerout wordt.
- afstand tussen banen = afstand tussen pads op experimenteerprint
- liefst enkelzijdig
- via's kan (worden dan draadbrugjes...)

Dat lijkt me echter wel 'n hele lijst om in te stellen. Is dat wel efficiënt?

Of kennen jullie goedkope PCB service in België? Dan kan ik evengoed een PCB'tje netjes ontwerpen.

Autorouter is inderdaad vaak geklooi. Maar 't is wel leuk om een ruwe schets te krijgen.

Hopelijk wat duidelijker nu?

Wat je kunt doen is in (bijvoorbeeld) Eagle het grid op de juiste afstand te zetten en dan de penalties voor diagonaal routen omhoog te zetten.

Ik heb net een klein testje gedaan en dat lijkt er dan voor te zorgen dat er alleen horizontaal en verticaal geroute wordt.

Echt ideaal is het niet, maar het is misschien voldoende om een eerste idee te krijgen of de plaatsing op je gaatjesboard een beetje handig is.

Op 22 september 2008 10:16:52 schreef riktw:
wat dacht je hiervan:
http://www.storm-software.co.yu/diy/index.php?project=software

Leuk, ga ik eens moeten uittesten. Dank je

Op 22 september 2008 10:13:32 schreef 6502:
de penalties voor diagonaal routen omhoog te zetten.

Eens kijken of ik iets gelijkaardigs kan terugvinden in Kicad, anders Eagle op de pc, enkele nog ff zien hoe want dit liep vorige week fout bij de installatie op Ubuntu.

Bedankt al voor de vele reacties!

... anders Eagle op de pc, enkele nog ff zien hoe want dit liep vorige week fout bij de installatie op Ubuntu.

Dit zou moeten werken:

sudo apt-get install eagle

Of via Synaptic uit het Admin menu, uiteraard. Mocht dat allemaal niet werken, dan kun je een self-installer downloaden bij Cadsoft.

De penalties kun je dan instellen door op het autoroute icoontje te klikken en dan op alle tabbladen de cost voor diag step te verhogen.