Op 29 november 2008 11:37:55 schreef stienoo:
Ok, ik zou nu dus graag een LED laten branden, in mijn boek heb ik al gevonden dat een led maximum 1,5 volt en 30 mA mag krijgen, ik heb ook geleert dat ik het als volgt moet berekenen: (mijn voeding levert 6v) 6v-1,5v=4,5v 4,5v/0,025A=180
Dus heb ik een weerstandje nodig van 180?
Nu de kleurcode, klopt dit: bruin grijs bruin (en dan de nauwkeurigheid)?
En als ik dat nu ga bouwen, moet het er dan als volgt uitzien: Pluspool-weerstand-LED-minpool?

Het is nogal basis, maar alle begin is moeilijk :D

CHAPEAU! D'r zijn er maar weinig die beginnen met electronica en de moeite nemen om dit soort basis-beginselen onder de knie te krijgen. Het klopt helemaal wat je zegt.

Ik kan er alleen aan toevoegen dat je het eerst over 30mA hebt, en vervolgens rekent met 25mA. Ik neem voor een gewone rode LED altijd 10mA, misschien 15mA. De 'Absolute Maximum Ratings' in de datasheet van de LED zijn echt getallen waarboven hij kapot zou kunnen gaan. Kijk dus liever even verder (tabel/grafiek) in zo'n geval. En kijk voor andere LEDs altijd even opnieuw, zoals Cracker al opmerkt zijn de spanningen voor verschillende kleuren LEDs nogal uiteenlopend. Ook de stroom is niet altijd gelijk, zeker bij speciale LEDs.

Waarom gebruikte ik 2 verschillende waarden?
Heel simpel, in mijn boek zijden ze dat 30mA het maximum is maar dat je beter wat minder neemt :D (als ik dan 10mA gebruik: 4,5/0,010=450=geel-groen-bruin
Maar ik gebruik nu een andere bron van 3v=1,5/0,01=150=bruin-groen-bruin?

Over die basis, hoe wil je nu grote dingen kunnen zonder basis? Ik weet zelf van bij programmeren dat de basis belangrijk is (nu ja je kan ook veel leren door een groot script te interpreteren en aan te passen)

Je bedoelt hier waarschijnlijk de LEDs. De stroom die nodig is kun je lastig bepalen, maar bij reguliere LEDs kun je gewoon die 10-20mA aanhouden.

De VFWD kun je inderdaad meten. Je maakt je schakeling met een geschatte waarde, dus bijvoorbeeld die 1,5V voor je rode LED. Dan sluit je hem aan, en meet je met je multimeter op de pootjes van de LED de werkelijke spanning die daar over staat. Die spanning varieert wel enigszins met de stroom, maar kun je op deze manier redelijk bepalen. Met de gemeten waarde (misschien 1,2V) doe je een nieuwe berekening. Je past daarna je weerstand aan, en als het goed is moet in je nieuwe schakeling de spanning ongeveer gelijk zijn gebleven, maar zoals ik al zei: het kan iets afwijken.