Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Ik wil zelf een Motionsimulator gaan bouwen....
zo'n stoel die mee beweeg met autorace en vliegtuig spellen...
Kijk voor voorbeelden even op dit forum: http://www.x-simulator.de/forum/diy-simulator-projects-f22.html
en nu ben ik volop spullen aan het verzamelen...
en ik heb 24 volt 400watt motoren....
nu moet ik ook de electronica gaan bouwen...
en nu gaan mijn vragen eigenlijk over de onderstaande print:
kunnen deze H-bruggen 24V 400Watt aan?
zo niet, welke mosfets kan ik dan beter gebruiken,
of wat moet ik dan allemaal vervangen/verzwaren om hem geschikt te maken voor 24V/200Watt...
Alvast heeeeeeeeel erg bedankt voor de hulp....
klein is fijn
Moderator
200W bij 24V geeft iets van 8A, dat kan je zelf ook narekenen. En 8A door dit soort 1.5mm baantjes gaat alleen maar een hoop rook geven.
Voor dat vermogen heb je een compleet andere layout nodig, met kortere en dikkere banen. Bovendien kunnen je mosfets amper een fatsoenlijk koellichaam krijgen, iets dat wel nodig zal zijn bij die stroom.
Arjan Swets
dus de klemmen voor de motor, en de voeding veel dichter bij de mosfets, en veel bredere banen....
trouwens geen 200, 400 watt....
en welke mosfets?
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Arjan Swets
klemmen van de motor tussen de mosfet in.... en geen banen maar eilandjes...
en kan het met deze mosfets?
IRF4905 http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf4905.pdf
zie ik stromen staan van -74A bij 25graden
en 52A bij 100graden.... dus die zou groot genoeg zijn?
IRFZ44 http://www.ebg-darmstadt.de/pdf/IRFZ44.pdf
zie ik stromen stqaan van 50A bij 25graden,
en 35.4A bij 100 graden...
Dus die zouden zwaar genoeg zijn voor de 16,6 Amp van de motor?
Arjan Swets
Op 3 oktober 2008 00:36:54 schreef klein is fijn:
Bovendien kunnen je mosfets amper een fatsoenlijk koellichaam krijgen, iets dat wel nodig zal zijn bij die stroom.
ik was van plan waterkoeling te maken... maar die achterkantjes van die TO220 behuizing mogen ook niet aan 1 blok hangen zeker?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
De MOSFETs lijken me op zich goed, ze kunnen meer dan 3x de stroom aan die je erdoor wilt sturen. Ik zie geen typenummer bij de vrijloopdiodes staan, controleer of die groot genoeg zijn! Verder zou ik de snubbers even opnieuw berekenen.
Ik zou zelf de MOSFETs op een koelplaat schroeven, met de vrijloopdiodes erbij, en vanaf daar met korte draden naar de print gaan voor de aansturing. De voeding en motoren kun je dan met dikke draden aansluiten, zodat die grote stromen niet over je print gaan lopen.
Nee, de MOSFETs mogen niet aan elkaar, maar ze mogen wel met geïsoleerd montagemateriaal op dezelfde koelplaat geschroefd worden.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (12%)]
klein is fijn
Moderator
Op 3 oktober 2008 08:45:49 schreef Technojunk:
Misschien als je er tin op gaat slepen..
Bizarre opmerking voor iemand met zo'n signature..
Als het 16A wordt zou ik ook gewoon voor draad gaan, die stromen wil je helemaal niet op een print hebben.
Arjan Swets
Op 3 oktober 2008 09:34:21 schreef SparkyGSX:
Verder zou ik de snubbers even opnieuw berekenen.
sorry hoor , maar wat zijn snubbers?
en hoe bereken ik die?
Ik zou zelf de MOSFETs op een koelplaat schroeven, met de vrijloopdiodes erbij, en vanaf daar met korte draden naar de print gaan voor de aansturing. De voeding en motoren kun je dan met dikke draden aansluiten, zodat die grote stromen niet over je print gaan lopen.
Ja dat is eigenlijk nog een beter idee.....
zo ga het worden.......
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Op 3 oktober 2008 09:57:15 schreef klein is fijn:
[...]Bizarre opmerking voor iemand met zo'n signature..Als het 16A wordt zou ik ook gewoon voor draad gaan, die stromen wil je helemaal niet op een print hebben.
Idd, je hebt gelijk!
Dan draden aan de mosfets maken, dit naar de print laten lopen, dan heb je de grote stromen niet over de print heen lopen. (of direct naar de motor, en een dunnere draad naar je print)
misschien is het een optie een print met dik(er) koper?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@TS: een snubber is netwerkje, meestal van een weerstand en een condensator, om de inductiepieken van de motor wat de dempen, om te voorkomen dat ze narigheid veroorzaken bij je FETs. In de datasheet van de L6203 staat een mooie uitleg over snubbers.
Arjan Swets
dan zal ik dat eens gaan bekijken....
zijn ook die zenerdiodes (in dit schema) daarvoor bedoeld?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]
Arjan Swets
Op 3 oktober 2008 09:34:21 schreef SparkyGSX:
Ik zie geen typenummer bij de vrijloopdiodes staan, controleer of die groot genoeg zijn!
hoe groot moeten die diodes zijn? waar moet ik op letten?
dat ze 16,6 kunnen sperren? toch zeker...
In principe zitten er al diodes in de Fet's. Ik snap dus eigenlijk niet waarom nog externe diodes. In een H-brug is dat dubbelop.
SparkyGSX
De (parasitaire) diodes in de FETs zijn geen fast-recovery diodes, dus dan krijgt de FET alsnog flink op zijn donder. Daarbij kun je, door de diodes extern te plaatsen, de dissipatie in de FET veel kleiner maken, want 16.6A * 0.7V ~= 28W (in werkelijkheid is de spanning nog iets hoger vanwege de hoge stroom).
@TS: Een diode heeft geen sperstroom rating (welk lekstroom, wat niet zo boeiend is in dit geval). De sperspanning zal ook niet zo'n probleem zijn. De diode moet minimaal de maximale motorstroom kunnen hebben in geleiding, en deze zullen ook flink heet worden, dus monteren op een koelblok is wel aan te raden. Verder is het verstandig om fast-recovery typen te gebruiken.