EVILstroink
Electronics assistant=lekker makkelijk
ik lees soms dat voor simpele (BEAM-)robotjes circuits zijn waardoor er, als het motortje wordt tegengehouden, de draairichting verandert. weet iemand een schakeling? ik heb al gegoogled en toen maar 1 ding gevonden zonder waarden/types erbij. ik heb een 6V DC motortje
H-brug met current-sense ofzo? als de stroom te groot word (=geblokkeert), andere kant op rijden. Zal waarschijnlijk wel een uC bij tussen komen.
Als je een motor tegenhoudt, stijgt de stroom naar een bepaalde waarde, misschien dat ze dat meten en zo de richting vervangen?
Is maar een ideetje hoor...
No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Die hele simpele discolampjes die telkens op en neer een bepaalde hoek draaien doen dat door tegen een obstakel te botsen en van draairichting te veranderen. Ik heb horen zeggen dat ze dit met een simpel AC motortje doet (draairichting is niet bekend bij het starten en zal elke keer omdraaien indien je hem tegenhoud).
(garantie tot de deur)
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Het risico is wel dat als je ze flink belast, ze staan te oscilleren tussen "zou ik nu vooruit rijden of achteruit", want de stroom blijft hoog.
- - big bang - -
No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
No_brain, het was geen reaktie op jou toevoeging hoor, ik was waarschijnlijk mijn post aan het typen terwijl de jouwe verscheen. Maar ik bedoelde maar dat dat het gevolg kan zijn als je de draairichting veranderd op stroommeting. Het hangt idd. ook van de toepassing af.
- - big bang - -
EVILstroink
ik sloop het discobolletje thuis maar es effe, kijken wat erin zit. misschien wel precies wat ik zoek, dat ding doet namelijk wat ik wil
EVILstroink
in dat discobolletje zit een wisselstroommotor...dat is niet nuttig, batterijen zijn gelijkstroom.
Of kun je ook het tegenovergestelde van een gelijkrichter maken?
big bang
Het tegenovergestelde is een wisselrichter, maar om dat nu direct zo zelf te maken...
- - big bang - -