Hallo allemaal,
Ik ben bezig aan een robod waarvan de motoren worden geregeld met spanningsregelaars.
Nu zijn mijn spanningsregelaars (LM338) na 1 minutje ongeveer 70 graden C.

Is dit normaal?
moet er nu een koelprofiel bij?

mvg,
Ruben

En of die een koelprofiel nodig hebben!

Geen idee of dat ding een koelprofiel nodig heeft. Hoeveel stroom gaat erdoor en hoeveel spanning moet ie verstoken?

Precies, of je een koelprofiel nodig hebt, en hoe groot deze dan moet zijn, is onder andere afhankelijk van het vermogen dat verstookt moet worden, de omgevingstemperatuur, maar een koelprofiel heb je al heel snel nodig.

Kun je niet beter een schakelende regelaar maken, zoals de motorregeling die hier bij schakelingen staat?

Op 29 oktober 2008 13:15:22 schreef SparkyGSX:
Kun je niet beter een schakelende regelaar maken, zoals de motorregeling die hier bij schakelingen staat?

Dat zou ik persoonlijk jammer vinden.
Mijn spanningsregelaars waren eigenlijk wel een beetje duur.

Mijn spanningsregelaar kan heel de tijd 5A krijgen en de motoren kunnen maximaal tot 4A trekken.

Hoe moet ik dit nu berekenen?

Met de formule P= U*I.
Je moet dus wel eerst weten welke spanning er over je regelaar valt.
bv.
Je ingangsspanning is 20V (de spanning voor de regelaar).
Aan de uitgang van de regelaar staat 12V
Dus de spanning over de regelaar wordt:
20 - 12 = 8V
Het vermogen dat de regelaar moet verstoken:
P = 8*4A = 32W.

Voor het koelprofiel te berekenen:
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/10

Bij Farnell staan ze voor 1.64 euro.

Ik zei ook niet dat je ze weg moest gooien, alleen dat het wellicht handiger is om een andere regelaar te maken. Als je ervan leert, is het sowieso geen weggegooid geld.

Vooral als je de robot uit accu's wilt gaan voeden, en de regelaars op de robot zelf wilt maken, is zo'n lineaire regelaar die zo inefficiënt is, en veel warmte produceert niet handig.

Op 29 oktober 2008 13:59:05 schreef SparkyGSX:
Bij Farnell staan ze voor 1.64 euro.

Wat is het artikkelnummer?

Ik heb gewoon gezocht op LM338, dan sorteren op prijs, en de eerste niet-VS voorraad genomen. Artikelnummer 1469094.

Zou een winDmolentje er bij plaatsen ook voldoende zijn?

Neen. Je kan 1 of misschien 2 watt verstoken zonder koelelement maar met geforceerde koeling.

Reken het maar eens na.