Hoi, ik ben basgitarist en heb een basinstallatie samengesteld met een "gewone" basbox en een subbasbox. Ik wil de speakerboxen elk met een eigen eindversterker aansturen en speciaal daarvoor een aktieve crossover zetten.
Kan iemand mij helpen met een ontwerp voor deze filters ?
Het zou het mooist zijn als ze instelbaar zijn, zodat ik nog wat kan schuiven. De kantelfrequentie moet rond de 80-120 Hz liggen (denk ik).
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Voor basgitaar gebruik je beter geen echte subwoofer. Er zit namelijk helemaal niet zoveel lage bas in een basgitaar als je denkt. Ik zou wisselen bij 200-300 Hz. Zo hou je het middengebied veel cleaner, en het echte duw- en trekwerk laat je over aan een 15 of 18 inch.
Hier staan een aantal heel doordachte schakelingen. Regelbaar is niet echt nodig. Maak gewoon voor de condensatoren in de filters een paar DIP switches om in stappen de kantelfrequentie in te stellen, zo voorkom je de problemen met gelijkloop van potmeters of het gebruik van een handvol digitale potmeters.
Bedankt voor je tip, die 200-300 Hz zal ik eens over denken. Maar ik dacht dat de lage B op een 5-snarige bas een frequentie van rond de 30 Hz heeft. Is dat niet laag / subbas dan ?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Dat wel, maar dan heb je alleen de grondtoon van de snaar, en dat is echt maar een klein deel (10-25%) van het hele geluid. De harmonischen (2e, 3e, 4e) maken een veel groter deel uit van het geluid.
Vandaar dat veel bassisten het hele bereik van grondtonen zien als hun "sub" bereik. Voor de G-snaar op de 12e fret kom je dan al snel op 200 Hz uit.
Ik heb dat nooit zo bekeken, maar olla, jij bent ook bassist (gegronde aanname van mij) en het is zeker niet verkeerd om eens een andere gedachte te lezen.
Die oplossing met dipswitches ga ik ook eens nader bekijken en wat betreft die link naar die site: die is best interessant. Thnx.