Ik ben van plan om een piepklein draagbaar persluchtreservoirtje te maken.
Ik dacht aan een lege spuitbus waar ik een persluchtkoppeling aan bevestig.
Ik heb wel geen flauw idee hoeveel druk dat een gewone spuitbus kan verdragen (eer die ontploft). Mijn compressor die de spuitbus moet vullen kan ca 25 bar leveren.
weet er iemand wat de gangbare druk is in een spuitbus ?
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Zeker geen 25 Bar, beter een klein brandblussertje zoeken, het is toch wel voor een robotje ofzo , anders is de link met electronica niet erg aanwezig.
Anoniem
25 bar is VEEL TE VEEL voor een normale spuitbus, die ploft!!!!
Denk er wel om dat er hele strenge eisen zijn voor drukvaten, en als iemand gewond raakt door jou spuitbus als die ploft heb je een HEEL groot probleem.
benleentje
Golden Member
Brandblusser kunnen zonder probleem een druk aan van 10Bar. Maar 25Bar is dan wel weer een heel stuk meer.
Ik heb wel een een slecht hardegesoldeerde koperbuis-sok kombinatie met een dai van 80mm horen knallen. De koper scherven moest je uit de stenen muur beitelen:P. De druk was 32Bar dat zou normaal geen probleem moeten zijn.
Op 4 november 2008 17:40:13 schreef H-Lab:
25 bar is VEEL TE VEEL voor een normale spuitbus, die ploft!!!!Denk er wel om dat er hele strenge eisen zijn voor drukvaten, en als iemand gewond raakt door jou spuitbus als die ploft heb je een HEEL groot probleem.
Dat was in de tijd van de stoomwet. Tegenwoordig hebben we de PED en de SPVD, maar die gelden eigenlijk alleen maar voor het in de handel brengen geloof ik.
Beiden gelden voor alles met een max druk groter dan 0,5 bar. De SPVD is alleen voor seriewerk.
Verder maakt het helemaal niks uit of je eigengemaakte drukvaatje aan de regels voldoet: als ie klapt ben je verantwoordelijk voor de schade.
Ik zou het een beetje veilg proberen te houden. En met 25 bar gaat dat een hele kluif worden!
Voor airbrushwerk gebruikte ik vroeger een koelkastcompressor met een ruitensproeierreservoir van een Volkswagen Kever. Die kan namelijk een flinke druk verdragen.
Hetwieg
Alles valt te combineren :P
De booilers worden op 8 bar geplaatst.
Dus een (hard) koperen leiding 22mm doorsnee dicht solderen kan al een leuk vaatje woorden. Wel goed uitkijken met je ventielen.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Pas je een beetje op? Een spuitbus kan amper druk verdragen, die gaat met 1 bar overdruk mogelijk al kaboem, als het niet minder is.
Je zou eerder moeten denken aan iets dat ervoor gemaakt is, bijv een kleine duiktank of een zuurstoffles zoals die in de medische wereld gebruikt worden. Normaliter is daarvan de maximale gebruiksdruk wel opgegeven, vaak bijv 200 bar.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Bij 1 bar klapt een spuitbus niet zomaar uit elkaar hoor, maar bij 25 wel, denk ik. Sommige mensen gebruiken PET (de ouderwetse dikke) flessen voor waterraketten op 10-12 bar, maar testen ze eerst op 18-20 bar, waarbij een groot deel klapt.
Hoeveel een brandblusser mag hebben durf ik niet te zeggen, maar ik kan me zo voorstellen dat die flink over gedimensioneerd zijn.
Ik zou op zoek gaan naar een zuurstoffles voor een autogeen snijbrander of lasapparaat, die vanwege de leeftijd vervangen wordt.
testhetmaar
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Ook ik kan je het gebruik van een spuitbus sterk afraden.
Ook het gebruik van een expansievat moet je niet doen!!!!!
Ik zou zelf eerder richting hydroliek leiding gaan. De dikwandige versie dan wel. Een ook de bijpassende koppelingen daarvoor te gebruiken.
De stoomwet zegt dat een drukvat op 1,3 keer zijn ontwerp druk moet kunnen houden zonder te scheuren/ontploffen.
Je moet rekening houden met het volumen dat je opslaat in een kleine ruimte die dan door het scheuren van de wand in 1 keer vrij komt.
Ik zelf heb 2 keer meegemaakt dat een expansievat van 350 en 600 liter ontploft is. Als je de gevolgen ziet.....
Voor weinig heb je op marktplaats een duikfles waar de keuring van is verlopen. Bijv. http://link.marktplaats.nl/204979255
Dit zijn prima mobiele persluchtflessen. Ik ken wat mensen die dit in hun bedrijfsbus hebben met 6 tot 8 bar perslucht. Wel nog een reducerventiel erbij!
zo te horen is een gewone spuitbus niet sterk genoeg.
Ik zal dan een duimbuis van 1 mm dik nemen, die zal zeker sterk genoeg zijn en vraag aan een smid om die netjes dicht te lassen
Ik zou het een beetje veilg proberen te houden. En met 25 bar gaat dat een hele kluif worden!
jaja, eerst vul ik de buis ongeveer volledig met water eer ik er druk opsteek, daarna doe ik met de watertank nog wat schoktesten
het is toch wel voor een robotje ofzo , anders is de link met electronica niet erg aanwezig.
het is inderdaad om een draagbare elektropneumatische schakeling te sturen op 20 bar
als ik even snel reken dan komt er een kracht van 150 kg op de buis, staal van 1 mm kan dat wel verdragen denk ik.
Anoniem
@ GJ_, hoe de wet nu is weet ik niet, al 9 jaar in de vut, maar ik wilde duidelijk maken als je een drukvat gebruikt voor iets waar het niet voor is bedoeld, een blikken spuitbus dus, dat je hele grote problemen kan verwachten als daar iemand door een letsel oploopt.
Voor de wet mag je geen drukvaten gebruiken voor dingen waar ze niet voor gemaakt zijn, punt.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Ik zou niet knoeien met zelfgemaakt drukvaten.
koop een duikfles (stage-bottle of pony bottle , desnoods zo een spare-air ding ). der zijn er met een inhoud van 1 liter. en je mag die zonder problemen op enkele honderden bar brengen ( de fles van een spare-air is middendruk. meestal max 27 bar )
Op 4 november 2008 20:31:55 schreef H-Lab:
@ GJ_, hoe de wet nu is weet ik niet, al 9 jaar in de vut, maar ik wilde duidelijk maken als je een drukvat gebruikt voor iets waar het niet voor is bedoeld, een blikken spuitbus dus, dat je hele grote problemen kan verwachten als daar iemand door een letsel oploopt.Voor de wet mag je geen drukvaten gebruiken voor dingen waar ze niet voor gemaakt zijn, punt.
Je hebt gelijk. De stoomwet is bij het oud papier, maar de nieuwe richtlijnen zijn uiteraard niet veel anders.
Drukvaten mag je toch wel gebruiken voor zaken waar ze niet voor gemaakt zijn? Als je maar aan de richtlijn voldoet.
Op 4 november 2008 19:40:50 schreef Ben_:
Pas je een beetje op? Een spuitbus kan amper druk verdragen, die gaat met 1 bar overdruk mogelijk al kaboem, als het niet minder is.
Dat is een verbazend beetje meer ...
Niet dat ik er ook maar aan zou denken om het als drukvat te gebruiken, maar zo'n maf rolletje blik kan aardig wat hebben.
-edit-
Ik moet beter lezen ... overdruk is natuurlijk wat anders, en inderdaad, hier zou ik niet te ver overheen gaan 
[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]
Joeri de Man
LED there be light
Waar is het eigenlijk voor?
(ik meet hier inderdaad ook een goede 3 bar bij een nieuw gasfles)
EDIT ook ik moet beter gaan lezen. Pneumatisch doeleinden in een robot.
[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op (28%)]
testhetmaar
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Op 4 november 2008 21:03:16 schreef GJ_:
[...]
Je hebt gelijk. De stoomwet is bij het oud papier, maar de nieuwe richtlijnen zijn uiteraard niet veel anders.Drukvaten mag je toch wel gebruiken voor zaken waar ze niet voor gemaakt zijn? Als je maar aan de richtlijn voldoet.
Als je iets gebruikt waarvoor het niet gemaakt is voldoe je toch niet meer aan de richtlijnen?
LaStei
carpe cerevisi
Wat dacht je van de kleine vaatjes die ze bij het paintballen gebruiken? Daar kan heel wat druk in. En als je alle koppelingen gebruikt die daar in het veld ook gebruikt worden, zit je redelijk veilig...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Kijk eens op eBay en met name de Duitse site daar van.
Je vind daar regelmatig kleine zuurstofflesjes van 1 á 2 liter. Die komen uit de medische sector (ambulance) of uit de luchtvaart (noodzuurstof).
Voor zo'n € 10,- kan je er een hebben.
Overschrijdt in ieder geval nóóit de druk, die op de fles is vermeld!!!
Denk er aan dat als je zuurstof wilt gebruiken, dat je daarvoor geschikte afluiters en meters moet gebruiken. De vetten die bij de gewone typen worden gebruikt kunnen onder invloed van de zuurstof ontbranden: lees exploderen!!!
benleentje
Golden Member
Op 4 november 2008 20:31:06 schreef buzzer38:
als ik even snel reken dan komt er een kracht van 150 kg op de buis, staal van 1 mm kan dat wel verdragen denk ik.
Zeer gevaarlijke aanname. De dia meter van de buis en wanddikte gaan recht evenredig met het hoger worden van de druk.
Wat bij een 1duim pijp nog een goede want dikte is is bij een 3duimer al weer te dun.
1mm is wel erg dun neem dan 2 of 3 mm is ook veel gangbaardeer. Kan je gewoon bij een loodgieter een stuk je 1 duim pijp laten maken met schroefdraad erop. Hebben ze waarschijnlijk wel ergens liggen.
Maar als je eraan begint doe eerst even wat veilig experimenten om te kijken hoe het zich houdt.
Maar als je iets moet schakelen bij 20Bar dan is 27Bar niet veel heb je weinig volume over. Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel volume lucht er gebruikt wordt bij het schakelen.
Op 4 november 2008 21:59:03 schreef testhetmaar: Als je iets gebruikt waarvoor het niet gemaakt is voldoe je toch niet meer aan de richtlijnen?
Tja, da's ook weer zo. Maar dat is op zich niet verboden natuurlijk.
Ik bedoelde meer aan te geven dat de marges en veiligheden zoals deze in een richtlijn bedoeld zijn niet voor niks zijn en dat het dus verstandiger is je eraan te houden.
Maar wat je zelf uitspookt valt niet meer per defenitie onder een richtlijn. Een waterraket van een PETfles zou anders onder de PED, of toch minstens de SPVD vallen omdat ie op een druk werkt hoger dan 0,5bar.
Om maar wat te noemen dus.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (13%)]
Is de druk in een fles propaan niet iets van 7,5 bar? Zo'n fles zou misschien bruikbaar zijn. Ze zijn er in allerlei maten (van soldeerdbrander tot het huishouden van een week).
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 4 november 2008 23:19:30 schreef Frederick E. Terman:
Is de druk in een fles propaan niet iets van 7,5 bar? Zo'n fles zou misschien bruikbaar zijn. Ze zijn er in allerlei maten (van soldeerdbrander tot het huishouden van een week).
Zoals bij alle gassen hangt de druk af van de temperatuur. In het geval van propaan is het bij nul graden reeds 3,5bar. Voor andere temperaturen lees je het af in de dampspanningstabel van propaan of pas je de gaswet toe.(niet de ideale)
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Als je aan het formaat van een spuitbus genoeg hebt, ga dan even mijn CO2 blusser zoeken die uit mijn boot is gejat. Dat was een 2.5 liter fles en die kan 300 bar aan, lijkt mij ruim voldoende. Dergelijke handzame blusser lijkt mij voor dit doel zeer geschikt.
Als je wilt weten wat het effect is van een ploffende spuitbus, zet dan eens een bus slagroom in de magnetron! (Brainiac, don't try this at home!)
Groetjes Hans.
[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op (21%)]