favori doormetalisering, met eigengemaakte pons

Ik wil dit toch even met jullie delen, ik had doormetalisering nodig in de maat 1 mm en 0.6mm, ik had geen zin om voor 300 euro dat tool met twee sets ponzen te kopen.
Heb zelf een grond platen gemaakt waar ik een gat van 1 mm in heb geboord en daar vervolgens een 1 mm boortje in gelijmd heb die er 0.5 mm uitsteekt. heb vervolgens mijn vriend een pons laten draaien, hij heeft daar een beitel met een ronding van 0.2mm voor gebruikt. dat ziet er dan zo uit.

http://img255.imageshack.us/img255/5936/favorit2nd1.th.jpghttp://img255.imageshack.us/images/thpix.gif

ik gebruik een kleine hamer om uit eindelijk de nageltjes vast te slaan, met het volgende resultaat 1 mm

http://img84.imageshack.us/img84/1782/favorit3we1.th.jpghttp://img84.imageshack.us/images/thpix.gif

en voor 0.6mm

http://img529.imageshack.us/img529/4338/favorit4ay6.th.jpghttp://img529.imageshack.us/images/thpix.gif

dit alles heeft me 10 Euro gekost.
plus 37 euro voor 2000 nagels

Bart

benleentje

Golden Member

Ziet er goed uit. Maar het belangrijke van doormetalisatie is toch dat het goed kontakt moet maken met het koper maar dat zou je denk ook met solderen kunnen doen.

Je brengt me wel op ideeen. Als je 2 van die pennen maakt 1tje zet ik dan onderin mijn kolomboor en de anderen in de kop. Dan kan je door de kop naar beneden te drukken veel kracht uitoefen op de bussjes zonder te hoeven slaan met de hamer. Uiteaad de kolomboor niet aanzetten.

Overegens puur nieuwsgierigheid waar bestaat de toel van 300,- precies uit nadeel van boren vs ponzen is dat je gaten bramen vertonen. Toch eens kijken of ik niet aan een pons plus matrijs 1mm kan komen zet ik die ook in mijn kolomboor :P

Op mijn werk hebben we wel ponzen maar de kleinste is 3.0mm. En de machine perst met 20ton ;)

De vorm van je pons doet er volgens mij ook wel toe. IIRC zit er op een pons ook een snijvlak.

Ziet er goed uit! Het lijkt me alleen een hoop werk, en niet echt gemakkelijk. Zou je ze niet met een popnageltang aan kunnen trekken, maar dan met een nagel die niet afbreekt (en dus herbruikbaar is)?

Het positioneren van het print met het busje en de onderste aanslag lijkt me nogal lastig, of valt dat wel mee?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
klein is fijn

Moderator

Ik zit al jaren te azen op dat ding! Superhandig maar veel te duur. Ik moet ook maar eens iemand met een draaibank lief aankijken..

De hele rommel is onderandere te koop bij de Conrad.

Benleentje:

contact maak ik me geen zogen over ik heb de koper kant niet laten zien maar daar zie je dat hij zeer goed tegen het kopen aan klemt. als het moet kun je na het ponzen wat flux er op doen en even een soldeerboud tegende rand aan houden.

SparkyGSX:
hoop werk ?
Dit is ook echt niet voor massa productie.
de 1 mm zijn echt makelijk te verwerken minder dan 10 sec per stuk met de hamer. Of deze met een kolomboormachine gaat weet ik nog niet, ga ik vanavond even proberen, ik denk dat er het net teveel kracht voor nodig is.

Maar voor de 0.6, is een kolom boormachine als pers gebruiken wel een must. Het is echt lastig om het pinnetje in de nagel te krijgen. en bij een kolomboor machine hoeft alleen de PCB maar over de nagel geschoven te worden en press.

ik heb de grondplaten ook vrij groot maakt ( net zo groot als mijn onderplaat van mijn kolomboor machine, zodat ik het vast kan zetten, en het maar 1 maal goed hoef uit te lijnen.

lala lampje :
Ik heb het dus bij conrad besteld, niet mijn "favorite" club, maar zonder verzend en handelings kosten ging het nog wel.

alex278:
de vorm niet maar hij moet wel een kleine ronding hebben die het kopere randje naar buiten duwt om er een nete nagel van te maken. anders kneus je de nagel en propt het gewoon op ( eigen ervaring ).

Bart

Zou je me even op weg willen helpen, want ik vind ze niet bij Conrad. Waarschijnlijk de verkeerde zoekterm. Hoe noemt Conrad die nageltjes?
edit:
Intussen toch al gevonden. Die dingen heten 'nieten' of 'nietjes' (tuurlijk!) o.a. bestelnummer 551694-RT

[Bericht gewijzigd door la la lampje op donderdag 6 november 2008 13:43:31 (29%)

benleentje

Golden Member

Voor normale doormetalisatie neem je dan 0.6mm en voor eentje waar nog een component in moet dan 1mm. Is dat goed.

Ik snap je verhaal van de grondplaten niet wat doe je daar mee? Wil je het wat beter uitleggen. Als de tools duidelijk zijn wil wel aan iemand vragen wat het kost om er een aantal te draaien degene die daar interesse in hebben kunnen ze dan kopen.

Aantallen moeten dan beslist niet te groot zijn want dan moet ik naar een proffesionel draaier. Is ook een optie maar zal wat minder zijn voor de prijs.

Kijk even vanaf pagina 23 t/m 28. Daar staat één en ander uitgelegd. http://www.circuitmedic.com/products/CircuitMedic_Manual.pdf

Ik heb geen schrik iets nieuw te beginnen omdat de Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

benleentje

foto zegt meer dan 1000 woorden.

http://img222.imageshack.us/img222/2545/pb060088ln9.th.jpghttp://img222.imageshack.us/images/thpix.gif

foto 1 is ingezoemd in het midden, nu staat er een nageltje over de pin. dit noem ik de grond plaat. het hoeft allemaal niet zo groot, maar nu kan ik die plaat makelijk vast zetten in mijn kolomboor

toevoeging. de 0.6 gebruik ik voor via's, de 1 mm gebruik ik voormamelijk voor sil connectors. probleem is dat je daar niet aan twee kanten kunt solderen, in voor sil is 0.8net te klein. het probleem met 1 weer is dat je een 1.4 gat moet boren, heb het met 1.5 gedaan maar dat gaat net niet goed, ik wacht nog op mijn 1.4 boortjes.

Bart

benleentje

Golden Member

Ik vat hem. Maar waarom zegt dan iedereen dat door metaliseren dan zo moeilijk is. Het is dus de boedoeling dat de binnengat mooi rond blijft en gebruik je aan de onderkant de grondplaat voor. En aan de bovenkant je gedraaide gereedschap.

In je gedraaide gereedschap zou je toch ook een gat kunne boren en daar een boortje in lijmen, net zoals je met de grondplaat gedaan hebt.

Met een dubbel layer print werkt dit goed. Moet je denk niet aan beginnen met een 4 lagen print :P.

boortje aan de anderkant werkt niet omdat je aan de wortel van het pinnetje een afronding nodig hebt om het koper busje naar buiten te duwen ( wat een conus ook doet).

Bart

benleentje

Golden Member

Ik heb er nu alle vertrouwen in dat het gaat werken. Ga wat busjes en boortjes bestellen en lekker experimenteren.

Op 6 november 2008 13:19:41 schreef la la lampje:
Zou je me even op weg willen helpen, want ik vind ze niet bij Conrad. Waarschijnlijk de verkeerde zoekterm. Hoe noemt Conrad die nageltjes?
edit:
Intussen toch al gevonden. Die dingen heten 'nieten' of 'nietjes' (tuurlijk!) o.a. bestelnummer 551694-RT

In een grijs uniframe verleden noemde men dat "holnietjes"

Een puntslag (van nog geen vijf euro) is normaal gezien conisch genoeg om alle maten nietjes een mooie rolkraag te bezorgen

Mama look, -a-booboo

Met een puntslag gaat het niet lukken. Je duwt het holnietje helemaal naar buiten en scheurt. Het asje van bvb 1mm dient om het nietje hol te houden, en de kraag dient om het nietje niet volledig naar buiten en naar beneden te drukken. Zie foto's van TS en tekening in mijn vorige post

Ik heb geen schrik iets nieuw te beginnen omdat de Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals
klein is fijn

Moderator

Op 6 november 2008 23:08:45 schreef jongensenwetenschap:
Een puntslag (van nog geen vijf euro) is normaal gezien conisch genoeg om alle maten nietjes een mooie rolkraag te bezorgen

Een puntslag + een beetje afvijlen zie ik wel zitten, als ik weer thuis ben ga ik dat eens proberen.

@kif Hard staal afvijlen ??

Of misschien dremelen met een harde slijpsteen of een diamantfreesje?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
benleentje

Golden Member

Een doorslag van 1mm zou wel kunnen die is geheel recht. Maar dan zit je inderdaad met dat verlopende gedeelte naar de dikkere bovenkant waarop je slaat.

klein is fijn

Moderator

Op 7 november 2008 15:27:04 schreef vanzwam:
@kif Hard staal afvijlen ??

Kwesten van een goede vijl. :)

Goed gereedschap is het halve werk..

Er bestaan diamant vijlen.
Maar als het echt hard is, dan is slijpen de oplossing...

Interessant :)
Die 'nietjes' zijn van koper gemaakt, dus de tools kunnen van gewoon pisbakkenstaal worden gemaakt.

Op blz23 van de pdf wordt eerst het nietje in een 'tunnelshape' gedrukt, daarna wordt met een tweede boven-hulpstuk de boel platgedrukt.

Misschien wil het ook wel met een omgebouwde waterpomptang :)
Ik heb hier een mini-draaibankje staan, zal tzt eens kijken of ik wat in elkaar kan flanzen.

Ik zat ook al te denken of je zoiets niet met een aangepaste gatentang o.i.d. kunt doen, maar dan ben je wel redelijk beperkt in de maat van de printjes; het midden van een euro-formaat print kun je waarschijnlijk niet bereiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

heeft er nog iemand de boekenreeks "fijnmechanische bewerkingen" van Philips? Ik denk dat daarin meer dan 50 pagina's besteed worden aan het slaan van holnietjes en het ponsen van gaten.

Mama look, -a-booboo