welke sensoren, hoeveel en onder welke hoek te plaatsen voor een robot die buiten moet gaan werken (gras maaien).
Alleen voor obstakel detectie. Persoon detectie is denk ik niet nodig.
Wat is handig en wie heeft er ervaringen mee (obstakel detectie buiten).
Als ik bv een sensor voor afstands bediening gebruik zou dat ook werken met zonlicht en/of is ultra soon voldoende om vrijwel alle obstakels te pakken of krijg ik daarmee (te)veel grondreflecties? Hebben jullie andere ervaringen?

Hij wordt ongeveer 23 cm bij 31 en de hoogte max 15 cm.

Alvast bedankt voor je input.

ik denk niet dat je gras goed kan detecteren. Bij de "echte" grasmaai robots is er een draad gelegd op de randen van het gras. Als een robot deze lijn detecteert draait hij zich om.
Als obstakel detectie zou in gaan voor ultrasoon, maar denk er wel aan dat je de ultrasoon sensor hoog genoeg hangt dat hij geen gras detecteert :p

Bedankt voor je reactie! Even voor alle duidelijkheid het gaat dus niet om het detecteren van gras. (daar heb ik al een idee voor zonder lijn.) Het gaat mij meer om ervaringen van sensoren buiten om obstakels (speelgoed, droogmolen, een heg ed) te detecteren. Scheelt een hoop tijd om te weten of ir detectie buiten bv niet werkt, hoef ik er verder ook geen tijd in te stoppen :P. Maar misschien werkt een combinatie van sensoren beter. Iemand enig idee?

Probeer ultrasoon. Ik heb er geen ervaring mee, maar je ziet die dingen ook op auto's als inparkeerhulp. Ze geven een piepsignaal af, wanneer er iets binnen een bepaald bereik is.

Met infra-rood zou het misschien ook wel lukken, ware het niet dat je dan meer problemen kunt verwachten. Niet alle obstakels zullen IR even goed gaan reflecteren. En het zou me niet verbazen indien het zonlicht ook nog roet in het eten kan gooien. (Tjsa, of alleen in het donker of bij slecht weer gaan grasmaaien.)
Daarnaast, wat dacht je van een bloemenperkje. De sensor moet net toevallig die dunne bloemstengel detecteren. Ik geloof dat je partner jouw hobby wel erg ter discussie zal stellen, zeker op verjaardagsfeestjes, indien jouw robo-grasmaaier telkens weer die rozen of andere bloemen "vakkundig" weet te snoeien :+

Dus, voor de zekerheid en als extra veiligheid, ook nog een metalen strip, aan een soort schakelaartje inbouwen, lijkt me geen overbodige luxe. Al is het alleen al om voor te zorgen dat je partner niet telkens publiekelijk je electronica-hobby -te pas en vooral te onpas- ter discussie wil stellen.

Ultrasoon is een goede optie denk ik. Bovendien kosten die parkeerhulpsetjes bijna niks meer.
IR gaat ook goed, of gewoon rood licht (waarom is iedereen altijd zo gefixeerd op dat onhandige IR). Voordeel is dat de meeste planten wel een goede reflektie zullen geven tot een cm of 50.
Problemen met een industrieel fotocelletje in zonlicht zijn niet te verwachten.
Een fotocel laten scannen geeft een nauwkeuriger beeld dan een ultrasoonsensor.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (10%)]