edit:
AUDIO-KENNERS!!! Kan iemand mij nou vertellen of ik die bipolaire elco straffeloos (ivm kwaliteit geluid) kan vervangen door een MKT?

Men neme een bestaand (en kapot) passief filter:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_2930.jpg
klik=groot

Ik hoop dat ik zorgvuldig genoeg heb uitgeplozen hoe het schema van deze HP-filter in elkaar steekt (LP weggelaten):

>--------------o------------o----o-------o--------o--------.
                   |            |    |       |        |        |
                   |       6n8 ---   |       |        |        |
                   |           ---   |       |        |        |
                   |            |    |       |        |        |
                   |         R6 |    | R8    |  D8    |  D7    |
                   |           .-.  .-.      - 1N5404 V 1N5404 |
                   |        3K | |  | |10K   ^        -        |
                   |       (1W)| |  | |(1W)  |        |        |
                   |           '-'  '-'      |        |        |   __ /|
                   |            |    |       |  Q3    |        '--|  | |
                   C            '----'    ||-+        |        .--|__| |
             L ?   C              |       ||-> IRF9530|        |      \|
          (groot)  C              o----o--||-+        |        |
                   |              |    |     |        |  Q2    |
                   |           R7 |    |     |     ||-+        |
                   |             .-.   |     |     ||<- IRF530 |
                   |          1K | |   '-----)-----||-+        |
         2u2       |         (1W)| |         |        |        |
          (250V)   |   C3 ?      '-'         |        |        |
       C5 ||       |      ||      |          |        |        |
    >-----||-------o------||------o----------o--------o--------'
          ||              ||

(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

C3 is uitgebrand maar op dit kleine schijfje staat

E60
065

Meestal staan deze getalletjes net wat anders, maar is het 60pF/65V ofzo?
De L weet ik de waarde niet van, ben slecht in het inschatten van spoelen.

Nou zijn er 3 dingen die ik wil weten:
- Waarom is C3 door (en wat is z'n waarde)?
- Hoe werkt die FET-beveiliging precies
- Ik vind het hoog te schel in deze speaker, hoe pas ik dat het beste aan? Kan ik wellicht ge- of misbruik maken van die FET schakeling om wat te verzwakken?

lijkt op een DAP speaker.

Het doorgebrande schijfje is een PTC die is doorgebranden.

De FET beveilging is een kortsluit beveiliging die je niet kan gebruiken voor frequentie begrensing.

Je zou de C5 kunnen vergroten met een weerstand erover parralel.

DAP heb je goed gezien.

Ik zie dat jij ook op het new-line forum rondzwerft, dus wellicht heb je daar ook weleens gelezen dat men zegt dat die FETs fungeren als limiter. Jij zegt echter kortsluitbeveiliging, hoe moet ik me dat voorstellen dan? Tegen welke (mogelijke) kortsluiting is die beveiliging dan?

Zoals ik het zie gaan die FETs gewoon vermogen wegstoken op het moment dat de spanning te hoog wordt, dus inderdaad een soort limiter. Ik dacht ook dat daarmee de noodzaak voor een PTC eigenlijk kwam te vervallen, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. Een PTC kan dus ook, ik was dan alleen op het verkeerde been door die opdruk 'C3' op de print. (In dat geval lijkt het me overigens ook geen 3e orde filter meer, maar dat heeft niemand ook ooit beweerd, dat had ik zelf bedacht. :))

Maar ook als C3 een PTC zou zijn, dan blijft mijn vraag staan: welke waarde heeft hij?

Dan het andere punt: als ik C5 vergroot, dan gooi ik toch alleen de kantelfrequentie van het filter omlaag? En met die weerstand parallel komt er nog meer laag door naar de tweater? Mijn 'schel-ervaring' is volgens mij vooral het mid-hoog namelijk, hij krijst een beetje (als ik overdrijf).

Ik dacht eerder aan gewoon wat dempen met een weerstand parallel aan de driver (en eentje eroverheen), of misschien juist het mid-hoog er wat verder uit filteren zodat het hoog-hoog meer overblijft.

/e:
2e speaker heeft exact hetzelfde probleem, misschien moet ik de oorzaak gaan zoeken ipv het gevolg op te lossen. Desondanks moet ik toch die PTC's vervangen. Behalve de waarde zoek ik ook een online adresje, tot nog toe weinig gevonden.

Ook zie ik een dikbuikige bipolaire 22uF in het LP-filter, die moet ik even vervangen, maar vroeg me af of ik daar gewoon elke bipolaire voor kan pakken, zoals deze van Nedis.

[Bericht gewijzigd door Jochem op (15%)]

Schop! :)

Jeetje, zo moeilijk was de vraag toch niet? Weet niemand nou de waarde van dit ding?
http://www.uploadarchief.net/files/download/ding.jpg

Opdruk:
E60
065

En waar te verkrijgen, zelfde vraag voor de bipolaire C uit m'n post hierboven.

/e:
Ik gok maar op PTC fuse van 60V 0.65A dan. Die heeft Farnell wel.

Mag ik die bipolaire elco ook vervangen door een MKT van 22uF? Of heeft die andere eigenschappen waardoor dit in een audio-filter als deze niet aan te raden is? (Impedantie veranderingen misschien?)

En anders: kun je een bipolaire elco maken van 2 reguliere elco's in serie met de minnen of plussen aan elkaar? Ik kreeg die tip van Dick Best nav een mailtje over verkrijgbaarheid. Zo ja: maakt het nog uit of je de plus of min aan elkaar legt, en heeft het nog verdere nadelen (mede ivm audio-toepassing)?

Nou, die PTC fuse vind ik wel ergens (als mijn aanname over de waarde juist is).

Maar kan iemand mijn vraag over vervanging van de C door een ander type beantwoorden, en misschien nog wat over het aanpassing van de filter?

Lijkt wel of dit topic onzichtbaar is ofzo?!

Okee, ik probeer het nog 1 keer...

Mag ik die bipolaire elco ook vervangen door een MKT van 22uF? Of heeft die andere eigenschappen waardoor dit in een audio-filter als deze niet aan te raden is? (Impedantie veranderingen misschien?)

En anders: kun je een bipolaire elco maken van 2 reguliere elco's in serie met de minnen of plussen aan elkaar? Ik kreeg die tip van Dick Best nav een mailtje over verkrijgbaarheid. Zo ja: maakt het nog uit of je de plus of min aan elkaar legt, en heeft het nog verdere nadelen (mede ivm audio-toepassing)?

Iemand????! :'(

Een leesbare foto zou helpen. Misschien staat er nog merkinfo of iets anders nuttigs op...
Lijkt enigszins op een Bourns multifuse

Lijkt zeker een polyfuse. 065 = 650mA. Wel een kleine stroom gezien de rest van de schakeling..

Zit er soms een piezotweeter in? Dat zou de lage stroom verklaren.
Dat zou meteen ook het 'schelle' hoog waar je 't over hebt verklaren >:)

Ja, die is 60V 0,65A. Een bipolaire elco zou in theorie vervangen kunnen worden door twee gewone in anti-serie, echter heb ik er zelf wel eens problemen mee gehad. Een gewone C moet ook gewoon kunnen, wordt zelfs in de meeste gevallen aangeraden!

De opdruk zal wel geen E60 zijn, maar het LittleFuse logo (LF) met 60 erachter...

http://www.uploadarchief.net/files/download/littlefuse.jpg

Nee, de opdruk is gewoon E60 065. Hoogstens dat er een 0 een O is ofzo, maar verder laat het niks aan onduidelijkheid open.

Maar zoals ik al zei zat ik vooral op de info over de C te wachten, die fuse had ik zelfs al besteld inmiddels.
@Benadski: ok, thanx voor de info.