eagle987
Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
Dag iedereen,
net zoals menig electronici zou ik graag over een eigen oscilloscoop beschikken. Na lang zoeken viel mijn oog uiteindelijk op de oscilloscoop van Rigol, DS-1042C, deze kost 729 euro maar er was ook nog een ander model met een bandbreedte tot 25 MHz ipv 40 MHz en die kostte 60 euro meer! nu vroeg ik me af waar dit prijsverschil vandaan komt het gaat over dit model.
Alsook vroeg ik me af wat de voor en nadelen zijn van beide modellen en wat jullie eventuele ervaringen zijn met een digitale oscilloscoop of zelfs met dit model en waar ik het best reking mee houdt 
alvast bedankt
eagle987
Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
raar genoeg verandert mijn adresbalk niet 
maar dit is het bestelnummer van diegene met de lage prijs 121866 - 89
en dit is diegene voor de hoge prijs 121865 - 89
beide heb ik ze opgezocht via www.conrad.be
in de zoekbalk het bestelnummer intikken en je komt uit bij de oscilloscopen 
rbeckers
Overleden
De dure Rigol DS-1022CD (25MHz) heeft een logic analyzer en de goedkope DS-1042C (40MHz) niet.
Waarvoor wil je die scoop gaan gebruiken?
Een digitale scoop heeft enn hoop voordelen en een paar nadelen tov een analoge scoop.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (41%)]
eagle987
voor kleine experimentjes zoals een radio, een zender enzo van die dingen
over welke nadelen en voordelen heb je het dan en wat doet een logic analyzer?
rbeckers
Overleden
Als je met zender een FM zender, rond de 100MHz, bedoelt dan is een dergelijke scoop niet geschikt.
- Een DSO (digitale scoop) is bij de meeste modellen maar 8 bits. Dat is niet veel.
- Samplefrekwentie kan te laag zijn.
- ruis is bij de meeste DSO's slechter dan bij analoge scoops
- Een nieuwe DSO kan gemakkelijk gekoppeld worden aan een PC
- Veel DSO's kunnen o.a. frekwentie en RMS meten.
- Voor laagfrekwente signalen, onder 50Hz, is een DSO vereist.
eagle987
onlangs las ik bij "shops" dat conrad een relatief dure winkel is, bestaan er goedkopere (web)winkels die oscilloscopen verkopen?
Ik heb de Rigol via ebay uit hongkong laten komen. Inclusief verzenden en BTW ben je nog stukken goedkoper uit. Garantie afhandeling is natuurlijk wel een aandachtpuntje dan...
eagle987
kheb zonet nog even gekeken en volgens mij is dit een beter model dan het vorige, wel hetzelfde merk
linkje : http://www.oscilloscoop.be/assets/s2dmain.html?http://www.oscilloscoop…
-edit-
dit model beschikt over een active logic head, wat mag ik hieronder verstaan?
[Bericht gewijzigd door eagle987 op (17%)]
@eagle987,
Die DS1042CD is bij Rato 50 euro duurder dan bij display. Daar heb je bijna een tas voor, voor dat verschil. Deze scope wil ik zelf ook kopen maar ik ben ook nog op zoek naar een goedkopere leverancier. Tot nog toe is Display de goedkoopste in NL, volgens mij versturen ze voor dat bedrag ook franco naar Belgie.
Grttzzz.
WLM
eagle987
nogal tegenstrijdig als ik dit lees
http://www.circuitsonline.net/shops/view/93
of verwar ik nu met een andere winkel?
nogal tegenstrijdig als ik dit lees
Ik heb daar eerder spullen gekocht en ervaringen, zoals die daar vermeld worden, die heb ik zelf niet met hun. Je moet je afvragen of drie van die meningen wel representatief genoeg zijn om een bedrijf als slecht te typeren. Mijn ervaring is bestellen en een dag later heb ik de spullen in huis. Voor wat betreft de prijs, dat is evident lijkt mij. 21 procent in belgie vs. 19 procent in nl.
Maar als je een beter, lees voordeliger adresje weet, post hem dan... Daar ben ik ook wel in geintresseerd.
Rato biedt wel 3 jaar garantie. Ik betwijfel of dat bij Display ook zo is. Morgen maar even mailen met ze.
Grttzzz.
WLM
eagle987
Op 9 november 2008 21:15:58 schreef Jochem_S:
Dat zijn overigens wel prijzen ex. BTW.
dan kost het minstens 150 euro meer...
de staat met zijn hoge belastingen altijd
Op 9 november 2008 20:53:36 schreef lukasje:
Bekijk het hier eens.
is elquip te betrouwen qua leveringen?
[Bericht gewijzigd door eagle987 op (32%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 10 november 2008 15:26:46 schreef eagle987:
is elquip te betrouwen qua leveringen?
Absoluut, gebruik de zoekfunctie van dit forum eens rondom de term 'rigol'. En Rato is ook prima te vertrouwen, misschien handiger omdat je uit Belgie komt.
Een tip, zonder verdere toezeggingen van mijn kant: refereer bij Rato eens aan een oude actie hier op CO, waarbij de 1042CD (dus met LA) voor 815 euro incl. BTW en verzendkosten geleverd werd aan leden van CO. Ik sluit niet uit dat er nog wat te regelen valt.
eagle987
het probleem zit hem meer dat ik die oscilloscoop pas volgend jaar zal kunnen kopen, door vakantiejob e.d.
hetgeen ik nu doe is kijken welke oscilloscoop in aanmerking komt en wat de voor- en nadelen zijn van elk model
Niels heeft ook een aantal Rigol scopes; geen idee hoe 't zit met garantie en support... (zal er wel niet zijn)
Als belg ben je zeker goed bij Rato.
Je moet ook niet altijd uit gaan van hun online prijzen.
Als de tijd daar is, vraag je hun maar eens uitdrukkelijk om een prijs met de groeten van circuitsonline of jochem.
De kans is groot dat je een lagere prijs krijgt dan die online vermeld staat.
Jochem
Op 10 november 2008 16:42:29 schreef K-Ray:
met de groeten van circuitsonline of jochem.
Ho, ho, wil jij even uit je eigen naam spreken in plaats van de mijne. Ik heb destijds een inkoopactie georganiseerd hier voor CO-leden, en toen waren er bepaalde afspraken. 'Met de groeten van Jochem' doen we dus maar even niet, dan is het net alsof ik loop te roepen dat het zomaar nog steeds voor die prijs kan.
Wat ik eerder wel al zei, is dat je wellicht kunt refereren aan deze actie uit het verleden, ik denk dat er best nog wat mogelijk is dan.
eagle987
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
radio en zender .. je gaat een scoop moeten hebben met veeeel hogere bandbreedte. als je een zendertje maat op 100 Mhz ( FM band) en je wilt naar de oscillator kijken heb je al minstens 200megasample nodig dan schiet er nog niks over. als je modulatie wilt zien zal je 1Gigasample moeten halen en meer....
die toestellen zijn buiten bereik hbbyist ( in veel gevallen ) zoek een tweedehands analoge scoop van 150 of 200MHz voor dat werk.
Jochem
Op 10 november 2008 17:31:26 schreef eagle987:
kheb zonet even een mailtje gestuurd, kzal het morgen waarschijnlijk weten te zeggen
En dan heb je straks je antwoord met wellicht een goede prijs, en dan zeg je dat je volgend jaar wel terug komt? Als ik jou was had ik gewoon even tot volgend jaar gewacht.
En wat free zegt: voor de hogere frequentie-regionen kom je er niet voor dat geld, dan moet je een goeie tweedehandse analoge zoeken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mijn Rigol staat direct naast het scherm waar ik CO op lees....
10 cm naar lnks kan ik lezen: 400MSa/s.
De rigol sampled ontzettend snel. Maar de bandbreedte van het analoge stuk is wat beperkt. In mijn geval dus maar 40MHz. Je moet je dus realiseren dat als je een 1v t-t 100MHz blokgolf op de scope zet, je dus een 0.4V sinus gaat zien (of mischien nog kleiner).....
Het direct laten zien van het HF signaal is iets wat pas de laatste jaren mogelijk is. Vroeger moest men ook debuggen waarbij men alles op de scoop kon toveren behalve het HF signaal. Met wat water-bij-de-wijn, valt dus redelijk te leven met de situatie dat je scoop het HF signaal nu net niet helemaal goed laat zien.... Maar ideaal is natuurlijk anders. Maar dat kan dan best wel ineens een paar duizend euro gaan kosten. En mischien heb je dat er niet voor over. Ik ook niet.