Anoniem
Ik heb een stomme fout gemaakt, ik ben namelijk zo iemand die altijd wil zien hoe iets werkt, en dus heb ik het volgende gedaan:
Ik moest bij een JVC radio met 3cd wisselaar de volumeknop vervangen, ik heb toen de radio aangezet zonder cd wisselaar erin en zonder volumeknop.
Eerst was er niets aan de hand, lampjes knipperde net zoals hij doet als hij voor het eerst aangaat (demo-modes?).
Toen ik op de standby-knop drukte was het ineens pats en toen waren er 2 glas zekeringen gesprongen.
Kan dit komen doordat de cd-wisselaar er niet inzat of is er toch misschien ergens een kortsluiting opgetreden?
En is er een mogelijkheid nu de volumeknop en cd-wisselaar er weer in zitten en ik vervang de zekeringen dat hij misschien weer gewoon werkt?
Hoop dat ik niet te onduidelijk ben 
Alvast bedankt voor de reacties.
Gegroet
Scartie
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
gewoon proberen,wel eerst nog goed controleren of stekers en dergelijke goed zijn aangesloten en componenten op print geen sluiting maken(je hebt misschien componenten opzij gedrukt?).
gr, weetal
Anoniem
Ok ik heb de zekeringen vervangen maar ze blijven springen, nu heb ik hem bijna kaal (alleen nog versterker + wat daarop hoort) maar de zekeringen springen nogsteeds dus kan het zijn dat het in die print zit, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen, heb gekeken naar een mogelijke sluiting maar kon niets vinden/zien.
Heeft iemand nog tips, of is het einde verhaal?
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
Anoniem
Het is de MX-J330
En in deze staat springen de zekeringen dus nog:
Grotere foto:
http://scartie.no-ip.com/~will/Troep/HPIM1576.jpg
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Het zou hier heel groot op de site moeten staan, een zekering ploft niet voor niets, vervangen zonder eerst de oorzaak op te sporen veroorzaakt meestal nog meer schade.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Plus dat de gevolgde redenatie wat vreemd is. Als de zekering springt omdat er wat onderdelen losgekoppeld zijn (dat was het vermoeden immers) dan ga je nog meer loskoppelen om te kijken of hij dan niet meer springt. Andersom was logischer geweest, maar waarschijnlijk is er gewoon wat opgeblazen inderdaad.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Grote kans dat die STK inderdaad stuk is. Bij dit soort apparaten moeten alle printen en massaverbindingen zijn aangesloten. Als er een schakel ontbreekt, in dit geval de signaal lijnen en de massa uit het andere gedeelte, dan gaat de retourstroom een weg zoeken via andere componenten die daar niet tegen kunnen. Een heel klein beetje DC op de ingang van die STK betekent einde oefening voor dit IC.
Groetjes Hans.