ik wil graag mijn raam automatisch openen als het 20 graden is. ik heb al iets met een motor gemaakt zodat me raam open kan. ik heb ook al een timer schakeling die zorgt dat ie precies openstaat als je op een knop drukt. ik heb ook al een schakeling waar bij 20 graden 12v op een relais komt staan. ik zoek alleen nog iets om dit aan elkaar te koppelen. want met die temperatuur meter blijft er stroom op staan tot het weer 20 graden of minder is.
kan iemand mij helpen?
ik heb een oude elektronische motor op 12v. ik heb hier een soort arm op gemaakt. het raam zit aan het kozijn vast aan de linkerkant en aan de rechterkant duw je hem open. het raam hoeft niet automatisch op slot te gaan.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Als dat een gelijkstroommotortje is dat in 2 richtingen kan draaien, kan je eindstop-schakelaars gebruiken om de motor te stoppen als een bepaalde stand bereikt is. Die schakelaars overbrug je dan met een diode, zodat de motor nog wel in de andere richting kan draaien.
motortje kan in 2 richtingen draaien.
kunt u misschien een tekeningetje geven van uw gedachten?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (66%)]
Haha , ik zie het al voor me , het raam gaat open en weer dicht en weer open en..............
Maar ook daar is wel weer een oplossing voor.
je zie het ook wel eens in kassen hoor
Op 16 november 2008 20:55:11 schreef pros:
Als dat een gelijkstroommotortje is dat in 2 richtingen kan draaien, kan je eindstop-schakelaars gebruiken om de motor te stoppen als een bepaalde stand bereikt is. Die schakelaars overbrug je dan met een diode, zodat de motor nog wel in de andere richting kan draaien.
wat zijn eindstop-schakelaars?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (90%)]
Ja dat klopt, zonne warmte wat afgevoerd wordt.
Maar van dergelijke zijn er vast wel voorbeeld schakelingen met een eind en begin puls met omkeer relais.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Het bovenste deel hiervan verduidelijkt wat ik bedoel:
Daar zie je een H-brug (de 4 transistors) die de motor links of rechts laat draaien, 2 eindschakelaars die de stroom onderbreken als het eindpunt bereikt is, en 2 dioden die toelaten dat de motor nog andersom kan.
Het onderste deel (rond de 4013) is voor jouw doel onbruikbaar.
Een comparator met enige hysteresis --die de buitentemperatuur vergelijkt met een ingestelde waarde-- kan T1 en T3 rechtstreeks sturen, terwijl een inverter diens uitgang "omkeert" en zo T2 en T4 stuurt.
wil iemand mij een compleet schema geven dat als het 20 graden of warmer is dat er een motor een bepaalde tijd draait. het raam hoeft niet meer dicht.
Op 16 november 2008 21:06:30 schreef tysie:
wat zijn eindstop-schakelaars?
Dat zijn schakelaars die ervoor zorgen dat de motor aan het eind stopt.
Ik heb ook wel eens gehoord van een systeem waarbij er gekeken wordt naar de motorstroom. Loopt die flink op, dan neemt de besturing aan dat het eind bereikt is en schakelt uit.
Ook handig als het raam onderweg klem komt, of iets er tussen komt (een arm?
) ofzo.
Ik denk dat ze daar misschien ook een slipkoppeling bij zouden kunnen gebruiken, als de motor het niet leuk vindt om, met de voeding er op, helemaal stil te staan.
Op 16 november 2008 21:14:46 schreef tysie:
wil iemand mij een compleet schema geven dat als het 20 graden of warmer is dat er een motor een bepaalde tijd draait. het raam hoeft niet meer dicht.
Misschien kun je iets vinden op google , zoeken naar een elektrische zonnescherm bediening.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.