hallo,

een vriendin van mij heeft een auto gekocht en heeft daar een autoradio + versterker + achterspeakers in gezet.

nu zijn alleen de achterspeakers(via de radio line out -> versterker) aangesloten.

het probleem is dat wanneer ze gas geeft, de radio begint te "gieren" hoe meer gas hoe hoger de gier.
ik denk dat dit simpel op te lossen is door een dikke elco(10000uf?) en een condensator(100nf) parallel aan de voedingsspanning van of de radio of de versterker te zetten. klopt mij vermoeden of moet het iets anders zijn?

Ook wil ze graag de (standaard) voorspeakers aangesloten hebben. het probleem is echter dat deze veel minder vermogen kunnen hebben. kan ik hiervan het volume ook regelen tussen de speaker en de radio? zoja hoe?

mvg Jeroen

Wat bedoel je met gieren?

Je hebt een groundloop probleem, waar heb je de massa aansluiting van je amp aan geknoopt ?

En waarom uberhaupt een amp ? de meeste bakjes doen 4x 45W ( berg af met de wind in de rug ) tegenwoordig, dat is meer dan genoeg om stokdoof van te worden.

Nog afgezien van het feit dat je geen geluidssignalen meer hoort, komen de grootste ongelukken van.

probeer een scheidingsfiltertje.

Dat is een kleine trafo ongeveer 1 bij 1 cm die je tussen je aansturing van de versterker zet.

Wat je ook kunt doen is alles een keer goed vast draaien of beter blank maken wat aansluitingen betreft.

succes

ik zal de Grnd aansluiting eens even nakijken ik heb verder niets aangesloten dus weet niet wat waar zit.

weet iemand ook een oplossing voor de voorspeakers?

ontsteking na kijken.
hoogspannings lekken geeft storing op radio's
motor laten lopen en de bougie kabels vast pakken als je een opdonder krijgt heb je de lek gevonden >:)

Op 19 november 2008 17:58:06 schreef Bart-d:
probeer een scheidingsfiltertje.

Dat is een kleine trafo ongeveer 1 bij 1 cm die je tussen je aansturing van de versterker zet.

Wat je ook kunt doen is alles een keer goed vast draaien of beter blank maken wat aansluitingen betreft.

succes

Een scheidingsfilter zit in je luidspreker en zorgt dat de woofer, mid en tweeter ieder z'n eigen signaal krijgt.
Je moet een scheidingstrafootje hebben (ground loop isolator of iets in die richting)

Op 19 november 2008 16:57:46 schreef shogun:

Ook wil ze graag de (standaard) voorspeakers aangesloten hebben. het probleem is echter dat deze veel minder vermogen kunnen hebben. kan ik hiervan het volume ook regelen tussen de speaker en de radio? zoja hoe?

mvg Jeroen

Wat dacht je van de FADER functie van je radio?

Hoe oud is de auto?
Dat gieren is van met je ontsteking, die is niet (voldoende) ontstoord, voor oudere auto's kun je daar setjes voor kopen in de automaterialenzaak, kost ongeveer 15 euro, is zelf te monteren.

De ontsteking kan, maar waarschijnlijker is de alternator.

Is niet de onsteking, mijn diesel auto had het ook en is de nieuwe renault megane.

Dus als je alleen de versterker aan de 12 volt hangt zonder signaalkabels erin, heb je ook dat gieren uit de speakers? Dat zou raar zijn, dan is er iets mis met je boordspanning.

WAAROM wil je een versterker ertussen? volgens mij heeft elke auto radio (mits geen oltimer spul) 4 speaker uitgangen. En dan gaat het ook nog te hard voor je voor-speakers.

dat gieren komt van de wisselstroomdynamo(alternator).
in serie met de 12volt naar radio een stevige smoorspoel en daarachter een elco van ca 1000uf overbrugd met een keramische c van 100nf naar massa en het zou stil moeten zijn--het gieren,niet de muziek!----.

gr, weetal

Dat "gieren" wordt vaak veroorzaakt door een aardlus of groundloop. Massa van de radio en massa van de versterker zijn dan niet helemaal gelijk.
1. Maak een korte massakabel (net zo dik als de +12V) aan een dik stuk blank metaal van de carrosserie zeer goed vast. Bijvoorbeeld bij de achtergordels, dat zijn vaak M10 bouten.
2. Gain van de versterker niet helemaal openzetten.
3. Gebruik goede RCA kabels die 2x afgeschermd zijn
4. Leg de RCA-kabels niet langs de voedingskabels of langs de kabelboom van de auto.
5. Het ligt echt niet aan de auto :-)

Hiermee zou het moeten lukken...;-)
Rob.

Die 4 x 45 Watt die hier wordt geopperd, zijn oplichterij, net zoiets als Computer-luidsprekers met het vermogen in PMPO.

De testcondities waarbij dit wordt gehaald, zijn extreem en hebben met real life niets te maken, 4 x 40 Watt blijkt bijvoorbeeld in het echt 2 x 6 Watt RMS te zijn.

Dat is overigens geen pleidooi voor het plaatsen van een aparte eindtrap, want de ruis die zo'n extra versterker vaak introduceert doet je afvragen of het geluid erop vooruit of juist achteruit gaat.

autoradio heeft inderdaad 4 uitgangen. fader! stom niet aan gedacht.

meestal zit er een eindtrap in van +/- 4 x 25watt RMS dus das in ieder geval voldoende voor de frontspeakers.

de versterker ligt erin omdat er achter egt hele dikke speakers in liggen, "radio gaat niet hard genoeg" vind ze.

persoonlijk vind ik het ook onzin maargoed.

Zodra ze hier weer langskomt zal ik de ground even nachecken!, extra elcotje + condesatortje kan nooit kwaad dus die plakken we er ook meteen tussen.

Op 19 november 2008 18:45:34 schreef Periang:

Dat gieren is van met je ontsteking.

Kom ik even op terug, is inderdaad niet goed.
Ontsteking kan ook wel een vreemd geluid door de radio laten horen, maar in een lagere frequentie dan "gieren".

Dat gieren is vrijwel zeker de dynamo. Dan staan er blokken op de voeding. Daar zijn filters voor, deze bestaan uit 2 in tegenfase gekoppelde spoelen op een ferritkern. Daarbij moeten BEIDE voedingslijnen door die spoel lopen. Daarmee worden stoorsignalen in tegenfase gezet, zodat deze elkaar opheffen. Dus zowel de plus als de massa via dit filter laten lopen.

Groetjes Hans.

Op 20 november 2008 01:42:59 schreef Zoef de Haas.:
Dat gieren is vrijwel zeker de dynamo. Dan staan er blokken op de voeding. Daar zijn filters voor, deze bestaan uit 2 in tegenfase gekoppelde spoelen op een ferritkern. Daarbij moeten BEIDE voedingslijnen door die spoel lopen. Daarmee worden stoorsignalen in tegenfase gezet, zodat deze elkaar opheffen. Dus zowel de plus als de massa via dit filter laten lopen.

Groetjes Hans.

bij electronisch (duty cycle dus) gestuurde dynamo's op voertuigen kun je idd een constante wisseling (hoge frequentie) tussen batterijspanning en laadspanning (12V-14,7V) krijgen.

echter kan ik niet met zekerheid stellen of dit wel het probleem is. dit hangt ervan af als het geluid uit een versterker zo kan reageren op zijn voedingspanning.

wordt de ingangspanning van die versterker dan niet net zoals bij een standaard autoradio gestabiliseerd?

wat voor versterker gebruik je?
wat voor auto is het? bouwjaar? soort dynamo?

Slechte afscherming van de signaalkabel kan ook de oorzaak zijn.
Die zogenaamde speciale kabels voor in de auto, van die felroze of felgroene kabels, lijken geweldig goed te zijn met hun glimmende 'gouden' connectoren, maar in feite is het maar rommel.
Gebruik een goede kabel, en wat ik zeker zou doen is de voedingskabel aan de rechterkant door de auto laten lopen, en de signaalkabel links. (of andersom natuurlijk)
Dan ben je de overspraak van de voedingskabel naar de waarschijnlijk slecht afgeschermde signaalkabel al kwijt.
Wat je ook kan doen is een massadraad trekken van de radio naar hetzelfde punt als waar de versterker zijn massa vandaan haalt. De originele massa uiteraard losnemen van de radio. Niet andersom doen, de versterker trekt veel meer stroom, waardoor je veel dikkere kabels moet gebruiken en meer vermogensverlies krijgt. Dus een massadraad van voldoende dikte naar achteren trekken.
Een ontstoorfilter in de signaallijn is geen elegante oplossing. De fluittoon is misschien minder (helemaal weg zal niet lukken vrees ik) maar het komt de geluidskwaliteit niet ten goede.
Je kunt beter zorgen dat de fluittoon niet ontstaat, in plaats van het weg te filteren.

Succes!

Ondanks dat er een aantal keren gemeld wordt dat het aan de dynamo ligt en er filters geplaatst moeten worden...
In vrijwel alle gevallen is de oorzaak een slechte massa van de versterker.
Versterkers hebben een geschakelde voeding dus die trekt zich van een paar dynamopieken (als die er al zouden zijn) op de accuspanning niet zoveel aan. En er staat ook nog een accu parallel aan.
Rob.

Bij mij was dat heel simpel opgelost.
Omdat je een versterker gebruikt heb je waarschijnlijk ergens een ground loop.

Achterop de radio maak je een goede verbinding tussen de tulp uitgangen en je massa van de radio.

Oftewel, strip een stukje draad en wikkel de koper draad om de de 2 (of 4) Tulp uitgangen als een achtje, het uiteinde wat je over hebt monteer je met een schroef aan het chassis van je radio, dit zal waarschijnlijk 90% van je storing weghalen.
Dus de massarand van de tulp connectoren moeten effe wat beter geaard worden.

Als het niet duidelijk is kan ik denk ik nog wel een foto vinden of maken voor je.

Een normale autoradio gaat niet hard genoeg? Hm. Ik heb nog nooit een autoradio meegemaakt die hard genoeg gaat als je 120+ km/h rijdt. Ook niet die waar 4x50 watt op staat, want die komen maar tot de 10-12 watt per speaker. Om fatsoenlijk boven het windgeruis uit te komen in een niet-zo-luxe wagen vraagt dat gewoon meer vermogen, zeker in het subbas bereik.

Wat ik zelf heb liggen is ook weer overkill (2x60 voor, 1x180 achter) maar kleinere 3/4 kanaals versterkers kun je bijna niet krijgen.

En of meer dan 100 dB muziek in de auto de verkeersveiligheid in gevaar brengt hangt voor 99% af van de bestuurder in kwestie.

Update,

kijk op deze link, de eerste foto en je ziet wat ik bedoel.

http://www.caraudio.com/forum/showthread.php?t=198477

Bij mij heeft dit voor zo'n 95% het probleem opgelost.

Wat een pruts gedoe op die site..je kunt even meten of de afscherming vand e RCA's ook daadwerkelijk aan de voedingsmassa liggen.

Veel Pioneer radio's hebben een smd zekering (op de hoofdprint) in de massa van de RCA uitgangen zitten. Als je de RCA pluggen eruit of erin steekt als de radio en versterker aanstaat, loop je kans dat die zekering eruit gaat. Gevolg is dat de RCA's niet meer aan massa liggen en dat geeft veel storing natuurlijk.
Remedie: smd zekering (laten) vervangen.
Rob.

Ben ik niet helemaal met je eens.

Ik had het probleem met een brandnieuwe radio, direct uit de doos, ik neem aan dat ik er van uit kan gaan dat die zekering dan wel in orde zal zijn.
Daar bovenop heb ik geen Pioneer maar een Kenwood, ondanks dat feit loste dit het probleem wel op.
Uiteraard had ik ook een mooiere oplossing kunnen doen door aan de binnenzijde een soldeerverbinding te leggen tussen de RCA's en de massa maar dit is even goed wat mij betreft.

Ben wel met je eens dat het prutswerk is, maar als het werkt dan werkt het!