Ik wil met mijn computer loggen of er al dan niet spanning is op een meetpunt. Het is de bedoeling om dit bv. voor twee weken continu te doen. Ik wil geen golfvormen opnemen, gewoon detecteren of er al dan niet spanning aanwezig is (0 of 230VAC), met een interval van een aantal seconden.
Qua omvormen van de spanning is er geen probleem, AC en DC zijn mogelijk.
Is mijn geluidskaart het best geschikt om zoiets te doen (mits de spanning onder 1Vptp te krijgen)?
Of kan ik ook andere ingangen op mijn computer gebruiken, waar ik dan bvb 5VDC kan opzetten, en waar dan nog eens software voor bestaat, zodat ik de resultaten gemakkelijk kan exporteren naar bv. excel?
In dat geval is de USB bus te gebruiken.
Er is dan wel een uc nodig.
Kijk eens naar:
USB Voltmeter
USB 4 Kanaals Spannings Logger
Ok, dat zou een mogelijkheid zijn.
Valt er iets te doen met mijn geluidskaart?
Blijkbaar kan Multi-Instrument 3.0 van Virtins aan datalogging doen, echter in de trial version is de export functie gedisabled (alhoewel men wel beweert dat de trial version fully-functional is)...
Of kent er iemand nog andere software (liefst gratis natuurlijk) die dit kan?
Met data van de 'geluidskaart' inlezen heb ik geen ervaring.
Maar 230vac loggen via de zeer gevoelige 'geluidskaart' lijkt mij een eng idee 
Waarom?
Als ik het spanningsniveau aanpas en een galvanische scheiding inbouw, kan er niet veel mislopen toch?
Ok, met een "galvanische scheiding" en een "beperkte spanning" heb ik er vertrouwen in.
Wil je daar de microfoon ingang voor gebruiken ?
Ja, kga niet anders kunnen, op mijn laptop heb ik geen line-in.
Als ik maximum 0.4Vptp aanbiedt (ergens gelezen) komt dit wel goed zeker?
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Waarom pak je niet de USB data logger van MMsoft zijn site?
Werkt perfect.
Zit zelfs een progje bij dat bijna alles kan, loggen, grafiekje maken, intervallen, naar excel, afdrukken.
Ik heb nog niet veel ervaring met het bouwen van elektronische schakelingen. En momenteel heb ik niet voldoende tijd om me daar mee bezig te houden. Daarom zou de geluidskaart meest geschikt zijn, omdat dit reeds kan met een minieme schakeling.
Echter, software vinden daarvoor blijkt niet zo eenvoudig te zijn. Meestal logt zo'n software de volledige golfvorm, met als samplerate het maximum dat de geluidskaart aan kan. Maar als ik dit een aantal weken doe, staat mijn harde schijf volledig vol.
Misschien schrijf ik binnenkort zelf een programmatje in LabView ofzo, waarbij ik gebruik maak van de geluidskaart.