Dalus
<conner> Yes, the chance of explosion also goes up with the square of voltage :-<
Aangezien mijn oude vacuüm buizen oscilloscoop zeer instabiel begint te triggeren lomp is en een laag frequentie bereik heeft zoek ik een nieuwe oscilloscoop.
Alleen weet ik niet exact voor welke minimale specificaties ik moet gaan. Zelf meet ik erg veel aan schakelende voedingen, boost convertors, klasse-D versterkers, klasse-E versterkers en zou ik ook graag eens aan een coilgun willen meten.
Het liefst zou ik een DSO willen om te kunnen meten aan periodieke gebeurtenissen zoals in coilguns en de ring-up en ring-down van een DRSSTC.
Ik heb maximaal 400 euro te besteden dus het blijft bij surpluss spul.
Zelf heb ik hier en daar op marktplaats al wat gevonden. Kunnen jullie mij helpen met een beter scope te vinden en of een keuze te maken tussen de volgende oscilloscoopen:
http://link.marktplaats.nl/209748191
http://link.marktplaats.nl/208512041
http://link.marktplaats.nl/206020219
http://link.marktplaats.nl/209309242
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je hebt een link opgegeven naar: "Database runtime error. The webmaster is informed of this problem." Ligt dat aan jou link of aan Marktplaats? Het ligt aan marktplaats.
Dalus
<conner> Yes, the chance of explosion also goes up with the square of voltage :-<
rbeckers
Overleden
De scoops van de links van marktplaats zijn erg divers en sommige zijn erg duur.
Een 40MHz scoop voldoet aan de gevraagde specs.
Voor metingen aan voedingen kan ook gedacht worden aanvullend een HV probe en een scheidingstrafo.
Geen voldoet aan de wens van DSO.
Of een andere scoop uitzoeken of mischien wat sparen voor een nieuwe scoop.
Dalus
Naja aan die 40 Mhz twijfel ik behoorlijk ruis en pieken van schakelende voedingen en teslacoils gaat al richting de 100 Mhz. En wil je aan HF spul (klasse-E versterkers) wat zinnings kunnen meten behalve de basis Frequentie zit je nog een behoorlijk frequentie gebied hoger.
Vooral lijkt het mij ook handig een scoop te hebben die de rise en fall time direct kan weergeven aangezien ik daar ook veel aan meet.
HV probes en een scheidings trafo + variac heb ik al 
[Bericht gewijzigd door Dalus op (26%)]
rbeckers
Overleden
Ik gebruik o.a. een scoop die o.a. rise time meteen kan meten. Is inderdaad wel eens handig.
Maar om advies te krijgen zul je toch meer informatie moeten geven. Wat is bijv. de (basis) frekwentie van je klasse e versterker of de schakelfrekwentie van je schakelende voeding?
Dalus
Naja tot nu toe heb ik gewerkt met klasse-e tot 1.5 Mhz dit zal wel ongetwijfeld later een stuk hoger worden maar ik zal never hoger dan 20 Mhz gaan gebruiken. En aangezien ik ook aan de voedingen en boost convertors in een pc wil meten heb ik die frequentie ook wel nodig. Mhz pwm begint behoorlijk normaal te worden.
Op 22 november 2008 23:54:02 schreef Dalus:
Aangezien mijn oude vacuüm buizen oscilloscoop zeer instabiel begint te triggeren lomp is en een laag frequentie bereik heeft zoek ik een nieuwe oscilloscoop.Alleen weet ik niet exact voor welke minimale specificaties ik moet gaan. Zelf meet ik erg veel aan schakelende voedingen, boost convertors, klasse-D versterkers, klasse-E versterkers en zou ik ook graag eens aan een coilgun willen meten.
Het liefst zou ik een DSO willen om te kunnen meten aan periodieke gebeurtenissen zoals in coilguns en de ring-up en ring-down van een DRSSTC.
Ik heb maximaal 400 euro te besteden dus het blijft bij surpluss spul.
De HP digitizing scope en de tektronix 464 zou ik laten staan (oude lijken!). De Tek 2445 is veel te duur. De Philips weet ik niet. Op de een of andere manier ben ik nooit gecharmeerd geweest van hun meetapparatuur.
Af en toe komen er ook Philips of Tektronix oscilloscopen met storage functie voorbij op Marktplaats. Of kijk eens op de Duitse Ebay (ebay.de) daar wordt genoeg aangeboden binnen jouw wensen en budget. Denk vantevoren goed na (of vraag het hier) hoeveel je wilt uitgeven aan een bepaalt merk/type scoop. Wat dat betreft is Ebay een goede graadmeter om te zien voor hoeveel geld een bepaalt type oscilloscoop van eigenaar wisselt.
[Bericht gewijzigd door Nico.c op (14%)]
Op 23 november 2008 16:43:42 schreef Nico.c:
De HP digitizing scope en de tektronix 464 zou ik laten staan (oude lijken!). De Tek 2445 is veel te duur.
Deels mee eens, die tektronix 464 zou ik inderdaad laten staan, wat betreft hp digitizing scopes kan je dat best doen. De tektronix 2455 is inderdaad veel te duur op marktplaats.
Naar mijn mening zou je bij het kopen van een oscilloscoop het beste op ebay kunnen kijken. Ik heb nog nooit wat op marktplaats gekocht maar ik vind het geld wat de meeste mensen vragen erg veel.
Het voordeel van ebay is dat het er vaak goedkoper is en er is meer aanbod.
Ikzelf heb twee oscilloscopen gekocht op ebay:
*Tekronix 2232 100mhz digitaal/analoog combinatie met geheugenfunctie (plaatje). Prijs (270 euro)
*Hp54100D 1GHZ digitizing/geheugenfunctie (plaatje) Prijs (300 euro, 370 euro inclusief douanekosten, ongeveer de helft van dit bedrag was verzendskosten
)
Deze oscilloscopen heb ik van de amerikaanse ebay gekocht, zijn in uitstekende staat en ik ben er zeer tevreden mee. Drie nadelen die er aan het kopen op de amerikaanse ebay zijn:
*Op moment de dollar beter staat dan toen ik ze gekocht had.
*Verzendkosten zijn vrij duur bij grote apparaten.
*Verkopers verzenden niet altijd internationaal.
Verder moet je bij de amerikaanse ebay altijd even een mailtje na de verkoper sturen om te vragen hoeveel de verzendskosten zijn, en of hij uberhaupt naar Nederland verstuurd.
Ik heb even snel op ebay gekeken en heb even twee scopes uitgezocht die volgens mij wel binnen jouw budget/eventuele specs vallen:
(object 1)
(object 2)
Het is natuurlijk wel handig als je zelf even gaat rondkijken mocht je voor ebay kiezen.
Als je wat gaat kopen op ebay heb je wel paypal nodig, dus dat is ook nog een weegfactor, verder worden verzendkosten minder als je compactere scopes uitkiest uiteraard
. Lees ook altijd goed voordat je iets gaat kopen, zodat je geen kapotte unit koopt, en als je onzeker bent over een object, een email sturen helpt altijd goed.
Als je tussen de scopes van marktplaats gaat kiezen, dan zou ik voor de 3de link gaan (HP 54200A). Sowieso zijn hp en tektronix scoops goede scopes.
Succes met het vinden van je scoop, het is toch een onmisbaar instrument,
Met Vriendelijke Groet,
Robert Grootjans
Dalus
Tja met op marktplaats is inderdaad een vrij klein aanbod en vaak op ebay een heel wat groter aanbod. Maar ik heb vandaag nog op ebay rond zitten te kijken en de nadelen vallen me wel behoorlijk op. Bijna niemand is bereid een scoop naar NL te verzenden. En dan zit je ook nog met het probleem dat je weinig kan wanneer iets kapot is en de verkoper geen gehoor geeft.
Ik heb even naar jouw links gekeken en het valt mij op dat ze niet de scoop werkend laten zien met een trace op het beeld. Volgens veel mensen is dit al reden genoeg om ze te laten staan.
Maar ik ben zelf ook wel aan het twijfelen over de HP 54200A de bandbreedte is alleen erg aan de lage kant 
Nouja, bij de HP scoop van ebay staat er een selftest die helemaal geslaagd is op de foto, dan zou je er toch vanuit kunnen gaan dat hij het doet.
Hoe je het ook bekijkt, je weet nooit 100% zeker dat iets werkt, en ebay is over het algemeen betrouwbaar. Bij marktplaats heb je inderdaad voordeel dat het in Nederland is, maar dat ook niet wegneemt dat je belazerd kan worden (de kans dat je belazerd wordt bij ebay/marktplaats is tegenwoordig zeer klein).
Misschien heb ik wel twee keer geluk gehad met een oscilloscoop aankoop, maar dat betwijfel ik. Ik denk dat er wel vanuit kan gaan dat iets kan werken als er bijvoorbeeld een plaatje van een selftest bij staat.Maargoed als je per se een trace line wilt zien, dan valt de tektronix 464 van marktplaats ook al af.
Persoonlijk vind ik het niet zo'n belangrijk criterium, de traceline. Want als er een bijstaat dat het werkt dan mag je dat naar mijn mening aannemen. Als je paypal gebruikt dan ben je dacht ik ook nog beschermd tot een bepaald bedrag( weet het niet helemaal zeker hoor). De feedback zegt natuurlijk ook iets over de verkoper.
Geduldig je object uitzoeken werkt volgens mij het beste.
Met Vriendelijke Groet,
Robert Grootjans
Dalus
Naja ondertussen heb ik de volgende gevonden http://roy.piepers2.googlepages.com/links.txt op ebay maar dan blijft nog steeds de vraag welke is het beste voor het geld. En wie is het meest betrouwbaar
[Bericht gewijzigd door Dalus op (24%)]
Persoonlijk zou ik kiezen tussen de volgende twee links:
link 1
link 2
Rest is te duur/shipt niet naar NL. Goed s ook om eerst te vragen naar verzendskosten en dan de beslissing nemen. Of ze beide geheugen zijn weet ik niet precies.
Denk er wel om dat ik niet precies kan beslissen welke scoop het beste bij jou past, kijk dus zelf ook goed of de scoop echt is wat bij je past.
Als je niet direct een scoop nodig hebt kan je ook even een periode ebay/marktplaats in de gaten houden totdat het juiste object langskomt.
Met vriendelijke groet,
Robert Grootjans
Op 23 november 2008 19:47:52 schreef robert89:
[...]
Deels mee eens, die tektronix 464 zou ik inderdaad laten staan, wat betreft hp digitizing scopes kan je dat best doen. De tektronix 2455 is inderdaad veel te duur op marktplaats.
Het nadeel van een digitizing scoop is dat die meerdere keren over hetzelfde signaal heen gaat om een beeld op te bouwen. Totaal ongeschikt voor onregelmatige signalen.
De Tek 2232 moet je gewoon kopen. Ik heb zelf de voorloper (de Tek 2230) en dat is een uitstekende oscilloscoop.
Op 23 november 2008 21:12:38 schreef Nico.c:
De Tek 2232 moet je gewoon kopen. Ik heb zelf de voorloper (de Tek 2230) en dat is een uitstekende oscilloscoop.
Tektronix 2232 is inderdaad een zeer fijne oscilloscoop, alleen die gast die er 560$ voor vraagt, vind ik toch wel erg veel. shipping cost zullen dan ook wel meevallen vergeleken bij zo'n hp bakbeest.
Je kunt natuurlijk ook aan die verkoper van de tek 2232 zonder traceline vragen of hij jou een foto wil opsturen van het ding in werking.
Met Vriendelijke Groet,
Robert Grootjans
Dalus
De tektronix 2232 is inderdaad een erg fijne scope en volgens iemand hier op irc van 4hv voldoet hij ook aan wat ik ermee wil doen. Nu nog alleen het paar maanden vol houden met mijn nu helaas brakke pm 3230 totdat er een goedkope tektronix 2232 voorbij komt 
Dalus
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Best leuk zo'n pm3230, niet zo mooi als mijn Tek 535A's maar toch best een leuk ding. Ik ben nog aan een 3270 bezig.
Dalus
Ah ik heb er eentje gevonden, maar nu is de vraag of ie ook op 230Vac werkt?
http://cgi.ebay.com/Tektronix-2232-100MHz-Storage-Oscilloscope-NICE-GW…
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Heb je iets aan de service manual??: http://bama.edebris.com/manuals/tek/2232/
De tektronix kan gewoon aan het net hangen. Even voor jou op de achterkant gekeken en er staat:
==============================================
POWER
MAX WATTS 85
MAX VA 150
Frequency 48-440hz
Line voltage 90-260VAC
==============================================
Je kunt hem gewoon aansluiten met zo'n drie polige eurostekker (die ook achterin je computer gaat
).
Succes met je bieden/kopen en veel plezier ermee.
Mvg,
Robert Grootjans
Dalus