ik ben bezig om een stoel te bouwen die een voetenbank kan uitschuiven dit doe ik met een motetje die op 9 volt werkt.
nu wil ik op de ene drukknop drukken en dan gaat het motertje naar links en op het tweede knopje naar rechts. het zijn van die moment drukknoppen. wie weet er een schema?
zou het dan ook kunnen om er een infra rood ontvanger zender bij kunnen doen.
zodat je het draadloos kan doen
wat jij hebt zonnepaneeltje is dat eig ook niet met 4 drukknoppen
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]
Simpel houden:

Kortsluiting onmogelijk, kan niet fout. Via relais of rechtstreeks via de drukknoppen.
--edit--
pas even op, de contactnummers kloppen niet!
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (14%)]
Ik zou twee drukknoppen kiezen met twee contacten op : één NO en één NC contact.
Het NC contact zorgt voor de voeding van de andere drukknop zodat bij tegelijktijdige activatie geen kortsluiting ontstaat.
Ik het een tijdje geleden een IR remote gemaakt en die wekt prima. Je moet dan met een NE 555 op 38 kHz een IR ledje laten flikkeren. De ontvanger werkt met een TSOP1738 en alles werkt wonderwel op die manier.
wie weet waar ik relais kan kopen die werken op een 9v batterij en die 3 of 4 wisselcontacten hebben.
ik ben bezig om een stoel te bouwen die een voetenbank kan uitschuiven dit doe ik met een motetje die op 9 volt werkt.
wie weet waar ik relais kan kopen die werken op een 9v batterij
Je wilt de motor toch niet op een 9V batterij laten lopen ?. Ben bang dat die heel snel uitgeput is.
Groeten, Bram
weet iemand wat er voor zorgt dat het motertje van een oude cd rom drive van een windows 98 zowel links als rechts kan draaien??
Anoniem
message=892554Op 25 december 2008 11:55:30 schreef pandafreek[/.message]:
nee, dat valt wel mee op school gebruiken we die zelfde moters ook op 9v
En telkens je voetensteun uitgeschoven is, mag je naar de winkel om een nieuwe batterij.
En dan vlug even uitrusten, en dan terug om een batterij...enz..
Héé, het perpetuum mobile bestaat dan toch.
Op 28 december 2008 13:39:32 schreef pandafreek:
weet iemand wat er voor zorgt dat het motertje van een oude cd rom drive van een windows 98 zowel links als rechts kan draaien??
maar waardoor kan hij rechts en links draaien?
Op 10 december 2008 21:55:37 schreef GJ_:
Simpel houden:Kortsluiting onmogelijk, kan niet fout. Via relais of rechtstreeks via de drukknoppen.
--edit--
pas even op, de contactnummers kloppen niet!
Simpel houden, dat wel. Kortsluiting onmogelijk... dat
zou ik nog niet zo luid op durven verkondigen.
Een mogelijke oplossing om bij uw schema "kortsluiting
proof" te zetten, is de gebruiker er attent op maken om
"break before make" contacten te gebruiken...
Goed schema bekijken he. Kortsdluiting maken gaat niet. Ik maak deze schakeling met gewone hulprelais op kleinere DC motortjes en dan is het onmogelijk. De contacten op die relais zijn oprecies zoals getekend: dus verbroken voor de andere gemaakt is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RoelA
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Op 28 december 2008 13:39:32 schreef pandafreek:
De hardware in de cdromspeler?
Overigens kunnen ze dat allemaal in dvd/cdrom spelers, anders gaat je la nooit meer dicht, of nooit open.. 
Op 28 december 2008 16:58:13 schreef GJ_:
Goed schema bekijken he.
Idd, het schema goed bekijken. Dat heb ik ook gedaan. Er
staat niks bij vermeld van het type contacten dat je
gebruikt. Als ook maar één van de twee contacten eerst
sluit voor het verbreekt, zit je met een kortsluiting.
Het contact zoals getekend is een standaard wisselcontact. Die openen per defenitie voor het sluiten.
Als er een los maak en verbreek kontact getekend had gestaan had was het een ander verhaal geweest.
Neemt niet weg dat een waarschuwing wel op zn plaats is. Daar heb je volledig gelijk in.
Kan zijn dat een standaard wissel contact per definitie
eerst verbreekt voor het sluit,daar spreek ik mij niet over uit.
En dat er zoiets bestaat als een definitie voor een
standaard wisselcontact, dat weet ik ook niet. Wel weet ik
dat er verschillende soorten contacten bestaan naar gelang
de toepassing. Ook weet ik dat een schema op een forum
vlug getekend is om topic starter een duwtje in de juiste
richting te geven. En dat de meeste hobbyisten werken met
afbraakspullen, waarvan niet
altijd de juiste info (datasheet) bij zit.
Vandaar mijn rechtzetting op het door jou voorgestelde
schema. Ik vond enkel je reactie een beetje bizar (als
moderator en tevens professioneel ontwerper, aan je
profiel te zien)dat er goed naar het schema moest gekeken
worden.
groeten
Op 28 december 2008 20:35:37 schreef Lucabloom:..Ik vond enkel je reactie een beetje bizar ...dat er goed naar het schema moest gekeken
worden.
Die was wellicht wat cru
En iig niet een voorbeeld van een warm welkom op circuitsonline (als je tenminste nieuw bent hier).
Maar dat een eventuele opmerking hierover geen kwaad kon, daarin heb ik ook al gelijk gegeven. Ik ga er dus vanuit dat de neuzen weer dezelfde kant opstaan.
Anoniem
Leuk dat sommigen voldoende zin voor initiatief hebben om wat ze in school leren op een creatieve manier om te zetten in een
heus projectje.
maar om al te grote teleurstellingen te vermijden moeten we ook eens naar het bord kijken. Elektrisch is het niet zo moeilijk, maar mechanisch???
En dat zijn 12V motortjes.Dus je motorkracht zal met een 9V baterijtje nog lager zijn.
1e struikelblok: Een sledemotortje uit een cd speler lijkt me erg klein. Die is bedoeld om een cd houder van een twintigtal gram over 10 cm heen en weer te schuiven.
Zo'n dingetje heeft dus absoluut onvoldoende kracht om een voetensteun over 80 cm te verplaatsen. Hoe denk je voldoende reductie te realiseren?
Met een tandwielkast? om er een zelf te maken lijk je me nog lang niet genoeg ontwikkeld, laat staan het gereedschap dat je ervoor nodig hebt.
Indien dat al zou lukken zal het dan minutenlang duren vooraleer dat ding uitgeschoven is. Dat betekent behalve een eeuwigheid wachten, ook nog een flinke hap uit je 9V batterij.
Gezien je niet met eindeloopschakelaars werkt, moet je dan de ganse tijd de drukknop ingedrukt houden. EN op het einde loopt de boel dan telkens vast met het gevaar dat er een tand afbreekt of afknot van een der plastieken tandwieltjes.
Gezien 9V batterijtjes vrij prijzig zijn, 2-3.5 Eu per stuk, schat ik de prijs op 0.5Eu per keer dat je je voetjes ten ruste legt.
Ik wil geen pretbederver zijn, maar vraag me af of het verstandig is aan iets te beginnen dat je niet kunt realiseren.