Hallo forumleden,

Onlangs heb ik de lichtshow uit het januari 2001 nummer van Elektuur gebouwd. Deze werkt echter niet naar behoren, het volgende is het geval:

Wanneer de lichtshow wordt gestart zonder aangesloten audiosignaal moet er 30 seconden gewacht worden voor de uC begint met zelf effecten produceren. In mijn schakeling gebeurt dit al na 5 seconden, maar dan brand alleen de middelste LED. Het lijkt dus of dat de uC wel een audiosignaal ziet, maar deze is niet daadwerkelijk aanwezig. Misschien ergens een ruissignaal?

Zelf heb ik al diverse verschillende MKT en MKS condensatoren geprobeert voor de filters maar zonder resultaat. Is er iemand op dit forum die deze schakeling ook heeft gebouwd en hem wel werkend heeft?

De kwaliteit van de C's heeft weinig invloed in deze schakeling, me dunkt.

Misdraagt de schakeling zich ook als je P1 helemaal dicht draait?
En wat, als je P2 wat "naar boven" draait?

Dit heb ik geprobeerd en heeft geen effect op de schakeling. Inmiddels ben ik met de scoop aan het meten gegaan en op alle filters krijg ik een misvormd 50Hz signaal.

Het laag en hoog filter filteren deze brom zo goed als weg waardoor de bijbehorende transistoren (BC547B) niet schakelen. Het mid filter laat de 50Hz wel gewoon door waardoor de transistor contiunue 5V op de ingang van de PIC zet. Hierdoor "denkt" de PIC dus dat er een audiosignaal aanwezig is. Ik moet nu dus zoeken waar de fout in het bandfilter voor het mid zit.

Ik moet nu dus zoeken waar de fout in het bandfilter voor het mid zit.

Of waar je brom vandaan komt ?

Groeten, Bram

Die bron meet ik al vanaf de uitgang van de eerste opamp dus die het signaal versterkt. Mij lijkt dus dat de schakeling gewoon de 50Hz uit de omgeving oppikt. Alle andere filters filteren deze ruis er gewoon uit, dat moet dat mid filter toch ook kunnen?

Als je op de uitgang van IC1a een 50Hz-rimpel ziet verschijnen, is dat niet noodzakelijk de schuld v/d opamp - tenslotte is de LM324 eerder een rustig type.
De oorzaak kan ook bij de automatische volumeregeling liggen. Probeer R6 eens kort te sluiten, zodat T5 zich koest houdt.

Kom die 50Hz niet uit je voeding, is die goed ontkoppeld (dan zou je eerder een 100Hz brom verwachten, rimpel van de gelijkgerichte wisselspanning(bij een linieare voeding iig)maar toch..). Misschien heb je wel een aardingsprobleem waardoor je de 50Hz brom oppikt. Conclusie: ik zou het niet te snel in je filters zoeken.

Op 1 december 2008 19:15:08 schreef pros:
Als je op de uitgang van IC1a een 50Hz-rimpel ziet verschijnen, is dat niet noodzakelijk de schuld v/d opamp - tenslotte is de LM324 eerder een rustig type.
De oorzaak kan ook bij de automatische volumeregeling liggen. Probeer R6 eens kort te sluiten, zodat T5 zich koest houdt.

Ik heb R6 overbrugd, maar het verschijnsel blijft aanwezig.

Raar hoor. Het lijkt me nochtans een rechttoe-rechtaan schakeling zonder kritische toestanden. Even hier op terugkomen:

Het laag en hoog filter filteren deze brom zo goed als weg waardoor de bijbehorende transistoren (BC547B) niet schakelen. Het mid filter laat de 50Hz wel gewoon door waardoor de transistor contiunue 5V op de ingang van de PIC zet

Ik neem aan dat je bedoelt dat T2 in geleiding gaat en de bijbehorende PIC-ingang laag maakt?

Op de RA2 ingang meet ik 5V zodat de PIC "ziet" dat er een middenfrequent signaal aanwezig is.

Ik heb inmiddels een potmeter over R7 gesoldeerd en als deze op een waarde van 500ohm staat is de 5V puls niet meer aanwezig op RA2.

Als er geen ingangssignaal aanwezig is, zouden T1/T2/T3/T4 moeten sperren, waardoor de pull-up weerstanden de bijpassende pin (RA0 ... RA4) hoog maken. Een spanning van +5V op zo'n pin komt dus overeen met "geen signaal".
Dat is althans wat ik er van maak...

Je gebruikt een PC-voeding als voeding ?

Op 1 december 2008 22:03:28 schreef pros:
Als er geen ingangssignaal aanwezig is, zouden T1/T2/T3/T4 moeten sperren, waardoor de pull-up weerstanden de bijpassende pin (RA0 ... RA4) hoog maken. Een spanning van +5V op zo'n pin komt dus overeen met "geen signaal".
Dat is althans wat ik er van maak...

Je hebt gelijk ;). Ik gebruik geen PC als voeding. Ik heb het nog eens met de scoop nagemeten en er komt een puls van -5V op de PIC te staan en geen positieve 5V puls.

Maar het is wel degelijk IC1a die je parten speelt, door een 50Hz rimpel op z'n uitgang te plaatsen? De enige verklaring die ik kan bedenken, is een slechte soldeerverbinding - al zou een belabberde voeding dat misschien ook voor mekaar krijgen. Haal er maar een loep bij, want soms merk je er met het blote oog niets van.

Ok, bedankt voor de tip ik ga de print nog eens goed nakijken! Wat ik dan nog steeds vreemd vind is dat het bandfilter deze brom er niet uitfiltert, de rest van de filters filtert de brom er wel uit.

Ik vind dat ook vreemd. Ik zou eerder verwachten dat het low-pass filter rond T3 die 50Hz gaat doorlaten...

Gisteren en vandaag met fout zoeken bezig geweest en wat bleek: een pootje van weerstand R9 zat los in de soldeerverbinding. Het eilandje was wel vertint maar het pootje had op de één of andere manier losgelaten van de tin ;(. Nadat het pootje (opnieuw) was vastgesoldeerd deed de schakeling wat hij moet doen :). Nogmaals bedankt voor alle hulp mensen!

Uiteraard heb ik de schakeling uitvoerig getest en ik ben niet ontevreden. Alleen heb ik het idee dat het filter voor de middentonen erg "gevoelig" is. De lage tonen daar entegen komen er erg moelijk door. Ik moet het signaal dan bijna maximaal versterken om de lampen voor de lage tonen aan te sturen. Dit heeft als gevolg dat de lamp voor de middentonen vrijwel continue aan is.

Hoe kan ik dit aanpassen? Moet ik hiervoor de filters voor de middentonen en de lage tonen opnieuw berekenen door andere kantelfrequenties te nemen?

Van dergelijke eenvoudige R/C-filters moet je geen wonderen verwachten.

Wil je de gevoeligheid v/h middentoon-deel beperken, dan kan je R20 een maatje kleiner nemen of je kan een weerstand (220k bv.) tussen de basis van T2 en GND plaatsen.

Ik heb R20 nu op 33k gezet, en het heeft inderdaad effect. De middentoon input is nu een stuk "ongevoeliger" geworden. Ik ga er nu een potmeter tussen zetten om te bepalen wat de beste waarde is. Wat gebeurd er eigenlijk als deze weerstand kleiner wordt? De stroom door T2 wordt dan wel hoger toch?