ik wil eigenlijk een soort automatisch oprolbaar theaterdoek maken, een beetje zoals een automatische zonnewering aan een raam. Het doek zou een breedte van 3 meter hebben en een totale hoogte van 4 meter (totaal gewicht van doek wordt op 0,5 kg geraamd). Onderaan het doek zou ik nog een horizontale as vast aanhechten zodat het doek mooi vlak blijft, eens afgerold. Het doek moet op- en afgerold worden rond een horizontale as van 3 meter lang. Bedoeling is dat het ganse systeem aan een plafond of aan een truss kan bevestigd worden, en dat ik het op- en afrollen kan automatiseren via een motortje en aansturen via DMX.
ik ben wel wat handig, maar elektronica is niet mijn sterkste kant, daarom zoek ik naar een eenvoudige oplossing, dus op basis van enkele kant-en-klare componenten.
ik heb al wat rondgezocht, en ik kom uit bij zo'n DMX dc motor sturing:
http://www.milinst.com/DMX/1_550inst.pdf
dit vereist een 24V dc motortje, maar de meeste dc motortjes die ik vind hebben een veel te hoog toerental, dus ik vermoed dat ik ook een vertraging nodig heb, en het leek mij handig dat dit al bij het motortje zou zitten, dus kwam ik uit op dit:
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?MOT-12
op dit moment heb ik nog twee vragen waar ik niet direct een antwoord op vind:
1°) Gaat dit motortje sterk genoeg zijn voor deze toepassing? Het doek moet dus op en neergerold kunnen worden rond een horizontale as, aangedreven door die motor. De snelheid waarmee dit zou gebeuren heeft niet zoveel belang. Ik bedoel, dit hoeft niet supersnel te gebeuren. Ik dacht bijvoorbeeld aan 10 cm per seconde. Maar de diameter van de as waarrond het doek zou opgerold worden, is ook nog niet bepaald (ik dacht bijvoorbeeld aan een plastieken holle buis van 5 of 10 cm diameter).
2°) Bedoeling is om dit systeem op verplaatsing te gaan gebruiken op verschillende podia. De beschikbare hoogte is niet altijd 4 meter hoog. Als de beschikbare hoogte bijvoorbeeld maar 3 meter is, dan wens ik dat het doek niet volledig afgerold wordt. Als ik de spanning van de motor zou stoppen, gaat het doek dan echter niet vanzelf verder afrollen, enkel en alleen door het gewicht van het doek? Ik heb er geen enkel idee van wat voor "remkracht" zo'n motortje heeft als het niet onder de spanning staat, maar ik vermoed niet veel? Ik vermoed dat ik zal moeten gaan werken met een mechanische veer, zoals men ook bij automatische sectionaalpoorten toepast (zodat het geheel zonder electrische spanning half afgerold ongeveer in evenwicht is)? En zoja, iemand tips waar ik dat kan vinden?Of is een andere oplossing mogelijk?
3°) en ten derde, op voorwaarde dat 1 en 2 opgelost geraken, zou ik met 1 dergelijke dmx sturing meerdere (2, 3 of 4)dergelijke motoren terzelfdertijd kunnen aansturen?
alvast bedankt om even mee te denken
De controller lijkt mij uitstekend 
Als u de doorsnede van de rol niet te klein kiest kunt u een tienslagenpot gebruiken voor de positie-terugkoppeling. Lekker simpel.
Het succes staat of valt met de keuze van juiste motor, waar ik niet veel over kan vertellen.
Overigens zijn elektrische projectieschermen in soorten en maten te koop, vast ook wel op DMX. Mocht het zo een soort toepassing betreffen.
Anoniem
Om te beginnen, niet met DMX maken
.
Wat je wilt maken wordt in de theaterwereld 'trekken' genoemd. Dat zijn lange buizen aan klimtakels of lieren waar doeken, decor, licht ed in gehangen wordt. De takels worden altijd door iemand op het podium bedient.
Hier een aantal redenen waarom je het niet met DMX moet maken, maar los moet bedienen:
- Lichtman in de zaal kan niet beoordelen of je iets veilig kunt laten zakken.
- Verkeerde kanaal per ongeluk mee programmeren kan je hele voorstelling verknallen
- Foutgevoelig, wat gebeurt er wanneer het ding niet reageert en niemand kan ingrijpen?
Daarbij raad ik je ook niet aan om zelf een takel te maken. Als het fout gaat weet je meteen wie verantwoordelijk is.
Ik geef u direct gelijk, maar schatte dit projectje veel kleiner in.
Een lap van een halve kilo lijkt me minder gevaarlijk dan de gemiddelde MH 
Anoniem
Ik denk niet dat een doek van 4x3m een halve kilo weegt, maar dat zal het probleem niet zijn.
Ooit een buis van 3 of 4 meter hoog op je kop gekregen? Lijkt me niet echt prettig
.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/