Ik ben erg nieuw in het maken van robots, maar voor het aansturen van mijn motor wil ik een microcontroller gebruiken. Ik heb hier echter niet veel verstand van.
Mijn vraag aan jullie is dus of jullie mij kunnen aangeven wat ik waar moet aansluiten en hoe ik hem kan programmeren.
De situatie is alsvolgt:
Op de microcontroller moet worden aangesloten,
2 motoren waarvan ik de plus en min pool moet kunnen omdraaien. Natuurlijk ook een voedingsspanning van 12V waarmee de motoren worden aangestuurd. En de uitgang van 2 comperators die elk afhankelijk van de gemeten waarde geen signaal doorgeven of een van een bepaald aantal volt.
Één comperator hoort bij één motor, waarbij het doel is dat als beiden comperators een spanning doorgeven dat beiden motoren vooruit gaan, maar zodra 1 comperator geen spanning meer doorgeeft moet bij de bijbehorende motor de plus en min pool worden omgedraait zodat hij achteruit gaat.
Bij voorbaat dank
klein is fijn
Moderator
Ik zie even niet in waarom je een microcontroller wilt gebruiken. Alles wat je nodig hebt zijn twee H-bruggen.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Een vrij eenvoudig µC-gestuurd robotje kan je hier vinden.
Bedankt voor die tip over de H-bruggen.
Zou je me ook een geschikt schakelschema kunnen geven waarbij de motoren zoals ik al zei op commando van de comperatoren vooruit en achteruit kunnen gaan.
Bedankt