Hallo allemaal,

een vraagje. Ik heb een computer met 2 geluidskaart (een simpele onboard en een betere PCI).

Ik draai ook twee besturingssystemen: Windows XP en Linux (Ubuntu). Nu is het zo dat de PCI geluidskaart niet compatible is met Linux (nogal een exotische Philips kaart). Dus ik gebruik onder Linux de onboard kaart om toch een beetje geluid te hebben.

Nu ben ik van nature erg lui, dus dat omsteken van de speaker stekker van de ene geluidskaart naar de andere begint al snel te vervelen, dus ik zat te denken 'als dat nou eens met een knopje kan';-)

Nu dan de vraag. Kan ik de stereo kanalen + ground straffeloos met relais schakelen (uiteraard 1 relais per kanaal/ground) of is dit toch niet zo prettig voor boxen/geluidskaart.

Aangezien het een surround setje is zou dit betekenen dat alleen stekker van de voorste boxen wordt geschakeld naar de stereo uitgang van de onboard geluidskaart.

Andere opties zijn ook welkom. Een extra setje boxen is echter geen optie (plaatsgebrek, nog meer touw, geen extra setje met versterker aanwezig).

Alvast bedankt!

Schakelen komt op hetzelfde neer als omsteken. Het zal dus geen enkel extra bezwaar opleveren.

Mischien merkt iemand op dat de ongebruikte kaart dan geen belasting aan zijn versterkertje heeft hangen. Dat mag zo zijn, maar dat is nu ook zo.
Trouwens, bij een hoop (kantoor-)pc's hangt er niets aan de geluidskaart. Kennelijk kan dat geen kwaad.

Dat is mooi om te horen. Ik ben niet echt een audio guru en niet zoveel af van dit soort zaken, dus vandaar dat ik het liever eerst navraag voordat ik zomaar ga knutselen ;-)

Dank je wel voor je antwoord