Hallo,

In het verleden maakte ik enkele automatiseringen in de landbouw, maar de laatste uitdaging gaat men petje te boven.

De vraag komt van een landbouwer, deze zou het mest geproduceerd door z'n koeien door een robotwagentje willen in roosters duwen. Deze zou dus alleen door z'n stal moeten rijden en de vloer eigenlijk schoonpoetsen.
Vergelijk het met zo'n automatische gazonmaaier.
Dit wagentje zou men een vooropgesteld traject willen laten volgen. Hierbij denk ik aan het volgen van een koperen kabel die men in de grond legt of het volgen van een opkantje.

Graag jullie meningen.

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Ik zie eigenlijk het hele probleem niet zo. Een kar met een wisser die een "opkantje" volgt op accu's. Kijk in de tuinbouw. Daar word ook veel van accukarren gebruik gemaakt. Een dag lang automatisch rijden, 's nachts aan de lader. Het laden kan ook op een vaste rustplek mbv korte sleepcontacten. Het starten en stoppen kan vanuit de kar zelf geregeld worden, of zoals in de tuinbouw gezien met (pneumatisch bediende) mechanische stoppertjes die een schakelaar op de karren bediend. Diezelfde schakelaar word ook gebruikt om een kar te laten stoppen voor een "geparkeerde" voorganger.

Is de standaard oplossing van een mestschuif niet betrouwbaarder? Mest kan behoorlijk zwaar zijn als het zich ophoopt voor je wagentje. Komt nog eens bij dat een stal bepaald geen vriendelijke omgeving voor electronica is. (aanslag)

Inderdaad,

Lijkt helemaal niet moeilijk, maar ik ontbreek net dat stukje elektronica voor de sturing van m'n DC motoren.

Koperen kabels door de roosters leggen? hmm
Je moet er natuurlijk ook om denken dat de koeien het ding niet om kunnen stoten.
kan je dat ding niet gewoon laten rijden en als ie tegen de kant aanstoot hij weer een beetje afwijkt?
Vergeet ook niet dat hij niet te hysterisch moet rijden anders staan de beesten aan de andere kant van de stal als t ding voorbij komt rijden

Zo'n ding bestaat natuurlijk maar is gewoon peperduur 15000euro. Als je even op het net zoekt naar afbeeldingen van een mestrobot zal het al een heel stuk duidelijker worden waar we naartoe willen. Het zou heel makkelijk zijn een opkantje over de roosters leggen en rijden maar. Maar dit probeer ik te vermijden omdat dit zeer kwetsbaar is voor de poten van de dieren.

Er is daarvoor al een kant en klare oplossing kijk op www.joz.nu producten JOZ tech. Zolang het ding langs de kant kan rijden wil het wel werken. Bij een vrije ruimte worden er om de zoveel meter sensoren (of wat deze detecteren) in de roosters geboord. Verder een kwestie van het ding aanleren en hopen dat het aandrijfwiel niet te veel slipt.

"Maar dit probeer ik te vermijden omdat dit zeer kwetsbaar is voor de poten van de dieren."

Dat is geen probleem. Voor een vaste mestschuif gaan de koeien ook aan de kant. Het karretje niet te snel laten rijden en niet te hard laten doordrukken want voor een muur moet ie ook stoppen

Als je hem klaar hebt en hij werkt net zo goed als een professionele voor een tiende van de prijs dan nemen we er gelijk en tigtal van je af

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 december 2008 18:35:10 schreef autofarmer:
Als je even op het net zoekt naar afbeeldingen van een mestrobot zal het al een heel stuk duidelijker worden waar we naartoe willen..

Manager ? als jij zelf zoekt en hier de link post, kijk ik , en hoef ik ook niet 10x te vragen of het de goede is ;)

Sparks

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

koop zo'n ding haal hem uitelkaar en bouw hem na

die van joz tech heeft dezelfde specs als die van alfalaval drie keer raden wat daar gebeurt is.....

Leuk als je dat ding moet herstellen dan ... ;)

MAH

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

@EJ; ach, even de hogedrukspuit erop...

nee, ik snap wel dat het een hoop geld is maar ik denk dat dat geen gekke prijs is.
Er zit een zwik aan sensoren in, motoren en programmatuur en bovendien moet het nog eens bestand zijn tegen vervelende omstandigheden. Ik denk dat je het zelfs nog wel eens moeilijk kan krijgen als je het zelf goedkoper wilt doen.
En bovendien neem ik aan dat ze ook service bieden. Mogelijk onder contract of anders in iedergeval hetstel binnen de garantieperiode..

Op 11 december 2008 18:13:01 schreef mbbneon:
Is de standaard oplossing van een mestschuif niet betrouwbaarder? Mest kan behoorlijk zwaar zijn als het zich ophoopt voor je wagentje. Komt nog eens bij dat een stal bepaald geen vriendelijke omgeving voor electronica is. (aanslag)

Standaard oplossing is ook niet altijd goed, je hebt te maken met touwen, kabels of kettingen. Dit alles slijt natuurlijk over de betonnnen vloer. Ook moeten het op tijd gespannen worden en mag het natuurlijk niet slippen.

Mestrobots worden meestal gebruikt bij roosters (waar de mest tussendoorkan).

Ik probeer dit topic ook te volgen, omdat ik nog wel een leuk project zie in een voerschuif (vb: http://www.landbouwfilmpjes.nl/mediadetails.php?key=e551675f42cc9ab2dd…
Dit is een robot van ongeveer 10.000 euro. Het werkt met afstandssensoren en weegt ongeveer 550 kilo. Hij heeft 2 accu's aan boord. Hij heeft hetzelfde onderstel als de mestrobot.

Gatze

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Ik heb gister deze nog gezien op de landbouwbeurs in den bosch http://www.lely.com/nl/dairy-equipment/barn-equipment/discovery.jsp

Lely had daar eentje rondrijden. Hij moest trouwens eerst aardig tegen de muur aanrijden voordat hij omkeerde.

Ken verschillende mensen met een lely robot. Zoals ik hoor is een groot nadeel dat ie ergens staat en niet weet welke kant op.
Dus daarom zou ik het heel simpel houden met weinig elektronica. 2 DC motoren en het volgen van het ligbed.

Zoals ik zie zit hier wel agrarische kennis op het net, en de vraag naar zo'n betaalbaar ding is vrij groot

johansson99

DOA, NLA,... Ain't war hell?

Voor het op en neer rijden een staalkabel spannen in de langsrichting van de roosters. Op de robot een draaibare oog of een U voor geleiding. Onder op de geleiding (o) een hoekmeting om bij te sturen.

U    U    U
                  \   |   /
                   \  |  /
                    \ | /
                      o      
         naar links-goed-naar rechts      

Nog maar even het topic opentrekken :-)

De wens naar zo'n schuif is hier ook vrij groot, maar de prijs is
gewoon te hoog. Ben dan maar begonnen met de bouw van een wandvolgende
versie zoals je die hier kan zien :

http://www.youtube.com/watch?v=5FK2q8jn6vA

Heb em zelfs nog iets eenvoudiger gekregen;

2 dc 24v motoren met max 40 tpm aan de wielas, 2 MD03 speedcontrollers
via i2c verbonden met een arduino uno. Eind-wanddetectie via de stroom
strektemeting in de MD03, zijkant wanddetectie door een 1-0-1 positie
schakelaar op de zijkant van de schuif.

Enige waar ik nog even m'n gedacht over laat is de laadprocedure,
maar ik heb daar ook wel een ideetje over. Ben van plan een blog
bij te houden zodat het voor anderen misschien een hulp kan zijn;

[Bericht gewijzigd door nestor0973 op vrijdag 29 juli 2011 11:37:57 (10%)]

DE OLDE

Overleden

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Mijn zwager heeft ook zo'n robot zoiets als die Joztech of misschien wel de zelfde ; het werkt prima, maar om zo iets zelf te maken mede gezien de "omgeving ", ik denk dat het een ellendewals wordt :)

Achja,

ik denk dat veel 'kinderziektes' en problemen al duidelijk geworden zijn in de robots die er momenteel op de markt aanwezig zijn. En goed afgekeken is beter den slecht uitgevonden :-) Eigenlijk hoef ik niks meer uit te vinden, enkel goed toe te passen. En daar wil ik wel deftig werk van maken.

We zijn ondertussen al heel wat maanden verder, maar we zijn toch zo ver geraakt dat de robot bijna klaar is en afgewerkt mag worden voor het grote werk !

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/409531_3249235714448_1373631667_3399012_1367939833_n.jpg

Heel netjes, dat ziet er goed uit! Hufterproof en simpel gebouwd, wat ook wel moet voor in een stal. Kan hij alleen langs de boxrand en de rand met de voergang rijden? Schuift hij dan wel het hele roosteroppervlak schoon?

Inderdaad , hij volgt alleen de boxrand. hij is anderhalve meter breed dus als hij heen en terug gaat dan heeft ie de volledige rooster schoon gemaakt. Vandaag nog maar even aan het testen gegaan; Ziet er voorlopig allemaal goed uit

jovak

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Dit vraagt om een filmpje :-)

Eerst nog een probleempje oplossen dat staat beschreven in een ander topic ;-)

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1352090

Damic

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Op 31 januari 2012 22:06:33 schreef Olap:
Heel netjes, dat ziet er goed uit! Hufterproof en simpel gebouwd,...

Hufterproof moet het niet zijn, eerder cowproof :D