Hallo,

ik heb al een aardige tijd op het forum rond lopen zoeken maar kan toch nog niet echt een duidelijkeoplossing vinden.

ik heb een voeding 12V -> 5V voor PIC via 7805
ik heb een motor (233131-89 conrad) 75 Watt 0,7A <-- correctie
en een PIC16F877 met daarin een programma voor pwm linksom
draaien op poort HPWM 1 en pwm rechtsom draaien op poort HPWM 2

Nu moet ik nog een H-Brug maken die het vermogen van de motor aankan.
en het liefst het zo simpel mogelijk houden.

is onderstaand schema hier goed genoeg voor?
eventueel met andere (zwaardere) TIP's?

http://www.leang.com/robotics/info/circuits/hbridge.gif

alvast bedankt voor jullie reactie

Gerton

Ik weet niet hoe jij aan 75Watt komt
Ik kom namelijk aan 0.7A*12V = 8.4W

Ik zou zeggen neem een L298N (tot 2A per motor).

@ chrome

heb ik even verkeerd zitten kijken en rekenen!

zou het wel leuk vinden om zelf een h-brug hiervoor te maken. wat voor een TIP's of iets dergelijks zal ik hier dan het best voor kunnen gebruiken?

Gerton

Eerst enkele opmerkingen:

De spanning op de emitters van de bovenste torren is 0.6V lager dan de spanning op hun basis. Als je jouw schema aanstuurt met 5V, krijgt de motor hoogstens 4.4V.

Bij het aansturen van inductieve belastingen moet je absoluut vrijloopdioden plaatsen.

Bipolaire transistors zijn niet erg geschikt om snel te schakelen. De onderste transistors in jouw schema worden in verzadiging gestuurd. Als je daar een PWM-signaal op zet, gaan ze telkens vrij snel in geleiding maar duurt het een tijd voor ze sperren wanneer de basisstroom wegvalt. FET's presteren op dat punt beter.
Als de motor enkel links of rechts moet draaien --zonder PWM-gedoe-- heeft dat minder belang.

Hier een vrij eenvoudig schema met FET's:

http://prosje.be/CO/Schemas/H-brug.png

Aansturen gebeurt door 1 van de ingangen laag te maken, en op de andere een PWM-signaal te zetten. Maak je beide ingangen hoog of laag, dan krijgt de motor geen stroom.
Je kan uiteraard andere (lichtere of zwaardere) FET's gebruiken, naargelang de belasting. D1 ... D4 moeten snelle (Schottky) dioden zijn. Tot 1A kan je bv, de 1N5818 nemen.

thanks gaan we proberen!

1 van de ingangen laag? gebeurt dat niet al in de schakeling?

Gerton

[Bericht gewijzigd door Tony83 op (49%)]

nee, beide gates hangen los in het schema.

zou iemand mij misschien kunnen vertellen hoe het dan precies in z'n werk gaat wanneer ik een blokspanning zet op de gate en hoe ik deze het best laag kan maken. Dat begrijp ik namelijk niet helemaal.

Bedankt Gerton

Zeker geen ingangen laten zweven! Hang desnoods een weerstand van 22k tussen elke ingang en GND.

De reden: als je die gates laat zweven, pikken ze alles op wat er maar "rondzweefd". En zo kan het gebeuren dan bv. T1 een tikkeltje in geleiding gaat, met als gevolg dat de spanning op de drain ergens halfweg tussen Vcc en GND komt te liggen. Daardoor gaan zowel T3 als T5 in geleiding! Dat gaan die FET's niet leuk vinden, en je voeding evenmin...

Om dezelfde reden moeten T1 en T2 aangestuurd worden met steile flanken. Maar als je die rechtstreeks stuurt met de PWM-uitgangen van je PIC (zonder weerstand ertussen), is aan die eis automatisch voldaan.

[Bericht gewijzigd door pros op (11%)]

@ Tony83.

Zeg Gerton vertrouw je het niet wat ik je allemaal heb gemailt?????

Gr Lambiek.

@lambiek

Vertrouw het zeker wel. Er waren mij alleen een aantal dingen niet helemaal duidelijk en (heb) had er nog niet genoeg verstand van om het allemaal direct te snappen. Maar het begint mij toch allemaal vrij duidelijk te worden. Nu alleen de uitwerking nog!

Bij deze schakeling kan ik het vrijgave gedeelte achterwege laten en zo ook de NAND(als je die zo noemt, die met het & teken erin) schakeling.

Wat wordt er meestal gebruikt als rijmotor voor een rups voertuig? Enig idee?

Groet Gerton

[Bericht gewijzigd door Tony83 op (29%)]

Wat wordt er meestal gebruikt als rijmotor voor een rups voertuig? Enig idee?

Een flinke dieselmotor, VZIW. :-)

bedoelde eigenlijk electromotor maar dat was wel begrepen
denk ik.
heb ze nu van 2.25Nm maar vermoed dat dat een beetje te weinig is om het voertuig voort te plaatsen.

Er zijn nogal wat variabelen, die bepalend zijn:

Het gewicht van het voertuig.
De gewenste maximum snelheid.
Het terrein waarover het voertuig moet bewegen.
De efficientie v/d aandrijving (wrijving e.d.).

Zie ook chrome's topic in dit verband.

even het topic bekeken van de link. En de motoren die ik heb zijn dan waarschijnlijk wel geschikt. Misschien dat ik er twee per kant monteer. Maar dat moet ik nog even bekijken.

Even een snelle berekening:
2,25Nm is op een halve meter
4.5Nm en is op 25 cm
9.0Nm dit is op 12.5 cm
18Nm wat op 6 cm
36Nm betekend en dus op 3 cm
76Nm bij een aandrijf tandwiel van 6 cm doorsnede.

berekening klopt volgens mij niet helemaal

Dit moet voor mij wel voldoende zijn.
Als de berekening niet klopt heb ik toch te weinig opgelet op school vroeger!

Wat ik nog vergeten was: de stroomvoorziening.

Een DC-motor die erg traag (of helemaal niet) draait, omdat de weerstand erg groot is, neemt veel meer stroom op dan wanneer hij voluit gaat.
Als de batterij de gevraagde stroom niet kan leveren, daalt de spanning en blijft het ding ter plaatse trappelen terwijl hij de batterij leegzuigt.

@ Gerton

Bij deze schakeling kan ik het vrijgave gedeelte achterwege laten en zo ook de NAND(als je die zo noemt, die met het & teken erin) schakeling.

Dat vrijgave signaal heb je nodig voor je afstands bediening, dat is nodig voor de middenstand van je stuurknuppel, anders heb je kans dat de motor links of rechts om wil bij stilstand, dat is allemaal in het programma verwerkt.

En daarmee wil ik niet zeggen dat het schema van Pros niets is, maar voor gebruik met een modelbouw zender is het minder geschikt.

Gr Lambiek.

@ Gerton.

Weet niet hoe groot dat rups voertuig wordt, maar ruitenwisser motoren voldoen prima.

Nog even over de regelaar, er zit ook een stroom detectie uitgang op, die kan je nog aansluiten op je PIC - MICRO.

Gr Lambiek.

Op 13 december 2008 21:21:52 schreef pros:
Wat ik nog vergeten was: de stroomvoorziening.

Een DC-motor die erg traag (of helemaal niet) draait, omdat de weerstand erg groot is, neemt veel meer stroom op dan wanneer hij voluit gaat.
Als de batterij de gevraagde stroom niet kan leveren, daalt de spanning en blijft het ding ter plaatse trappelen terwijl hij de batterij leegzuigt.

Stroom meting doen, ik ga dit ook doen, heb er al een print voor, Tony als je hem wil moet je het maar zeggen,print is wel nog niet getest.

@ Chrome.

Stroom meting doen, ik ga dit ook doen, heb er al een print voor, Tony als je hem wil moet je het maar zeggen,print is wel nog niet getest.

Heb hem een schema gestuurd van een regelaar en daar zit het al op.

Gr Lambiek.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op (32%)]

iig bedankt voor al jullie reactie's sta echt versteld!

@lambiek

had ik gelijk over de symbolen met een & teken erin?
wat zijn dit precies?

@ Gerton.

Dat is een 4011 zoals je in het schema kan zien, dat is een geinverteerde and poort.

Gr Lambiek.

Op 13 december 2008 21:37:29 schreef Lambiek:
@ Chrome.
[...]
Heb hem een schema gestuurd van een regelaar en daar zit het al op.

Gr Lambiek.

Ik zou graag dat schema eens willen zien, misschien kan ik er ook wat van gebruiken.

@ Chrome.

De TIP142 kan je vervangen door een MJ11016 en de TIP147 door een MJ11016, dit zijn 30AMP types.

Deze gebruik ik zelf voor motoren tot 125WATT.

Gr Lambiek.

@lambiek

en die motoren tot 125W zijn dan netjes in snelheid te regelen?

in het schema van de eindtrap worden de weerstandwaarden aangegeven met Wattage hoe reken ik die om naar Ohm?

gegroet Gerton

[Bericht gewijzigd door Tony83 op (47%)]