Hallo allemaal,
Ik heb een poos geleden de genoemde versterker gekocht; nu wil ik hem in gaan zetten als versterker voor een zaaltje maar kom ik er niet helemaal (helemaal niet) uit...
Er zitten een aantal aansluitingen op (amp remote - 12 volt op zetten en hij wil aan (of gewoon zoals ik gedaan heb binnenin bij het relais doorverbinden).
dan hebben we twee blokken met 8 aansluitingen, 100v switched outputs (#1/0V - #2/0V etc tot en met #8/0V)
Naar ik aanneem kun je hier van origine 8 'groepen'met luidsprekers mee schakelen; er zitten ook 8 relais op de print en die gaan elk naar een andere aansluiting van deze connector; waarschijnlijk zal dit via de connector mux control gaan; maar is er al iemand die hier de aansluitingen van weet????
line in, line out en gain spreken voor zich, en dan hebben we nog een (in? - uit?)gang waarboven 0-100V staat.
Wie weet raad?
Foto's zal ik nog even maken; dit is een link van de versterker:
http://www.vandijkenelektronica.nl/zoomview.php?title=+-+&index=42…
Marcel
Het is volgens de beschrijving een 100v ampje geheel opgebouwd met Amplimo componenten (ringkerntrafo + voeding, 60W HY-nogwat module, ringkern-lijntrafo, 8 luidsprekerrelais) en een asymetrische doorlus ingang.
De beschijving vermeld een 4 ohm luidspreker aansluiting, dus nog voor de lijntrafo.
Misschien werken de relais op de (halve-) interne voeding van de versterkers, maar volgens specs is 35V eigenlijk wat te veel.
Wat voor luidsprekers (imp. / 100V of niet / hoeveel) wilt u er op aansluiten ?
Wees goed bedacht op ellende met gnd loops, ik zie stalen kast met daarin een IEC met PE en tulpjes..
Vol met componenten van een merk dat mij wel eens vaker teleurgesteld heeft 
Het hoeft slechts 4 luidsprekers (100V) te gaan aansturen; deze zitten ingebouwd in een systeemplafond dus vandaar dat ik ze graag weer wil gaan gebruiken.
(En de oude versterker (ca. 30 jaar oude buizenversterker) heeft het nu echt begeven..)
Op basis van de beschikbare informatie lijkt het mij afdoende een van de uitgangsrelais door te verbinden waarna u de luidsprekers zoals gebruikenlijk parralel op deze uitgang aansluit.
Maar kleine extra puzzels zijn niet uitgesloten. 
Het betreft overigens deze versterker.
Op 17 december 2008 22:51:04 schreef Marcel Zwolle:
(En de oude versterker (ca. 30 jaar oude buizenversterker) heeft het nu echt begeven..)
Hallo Marcel,
mocht je die kwijt willen, ik wil 'm wel. Ik kan je geen mail sturen, je hebt je mailadres onzichtbaar gemaakt...
Hierbij (eindelijk) de foto's;
foto van de achterkant (aansluitkant) van de amplimo module:
Aansluitprint met de relais:
Aansluitprint andere zijde (slechte foto, ic nummers komen nog)
Voorkant van het geheel:
Overzicht linkerzijde binnenkant:
Overzicht rechterzijde binnenkant:
En de ingebouwde print:
Hmm, sorry voor het op deze manier posten, maar ik zou niet weten hoe ik hier thumbnails van kan maken (en in de faq staat dat ze maximaal 600 pixels breed OF 75 kb moeten zijn, en daar voldoe ik wel aan; snap het niet, maar zal wel aan mij liggen)
Inmiddels ben ik zover dat het werkt; amp remote zul je dus OF er tussen uit moeten halen en de bedrading naar het relaitje gewoon doorverbinden OF 12v aansluiten op de amp-remote connector.
(Dit is het kleine printje helemaal links op de foto: Overzicht linkerzijde binnenkant:
Je kunt gewoon de witte en rode draad aan elkaar knopen (die dikke dus, niet die dunne zwarte en rode)
Nu kun je gewoon je 100V luidsprekers aansluiten op de 0-100V uitgang, ingangssignaal op line in en het werkt zoals het hoort.
Hoe je de 8 uitgangen aan kunt sturen ben ik nog niet helemaal achter.
In ieder geval zit er een goed geluid in (spraak natuurlijk), dat valt niet tegen!
Wel even de gain afregelen zodat hij niet in het rood komt (anders hoor je alleen aan de binnenkant van het apparaat nog maar je ingangsgeluid maar de uitgang zit dan 'dicht'.
Wat ik niet wist is dat een 100 Volts versterker dus GEEN 100V afgeeft; als ik er muziek in stop op de line en dan een scoop eraanhang (op de 100V uitgang)
Dan zie ik een keurig beeld van de muziek; alleen de toppen zitten zo tegen de 15-18 volt en dat komt bijlange na niet in de buurt van de 100V.
Het schakelen van de 8 uitgangen doe je met de mux control connector: deze stuurt een 3-bits decoder. Ik zal kijken of ik de pin-out in een oud schema van de mux kan terugvinden. (bij Conesco gewerkt en heb nog wat oude papieren in het archief) Hier heb ik geen schema van, dit is door ene meneer P de Smit aan elkaar geknutseld van standaard amplimo onderdelen en een klein beetje schakelspul.
'100V' ofwel constante spanning is enkel een manier van specificeren, die handig is als er heel veel verspreide luidsprekertjes parralel op een versterker komen.
En uiteraard is de grootte van het audiosignaal afhankelijk van het level (en is het signaal en de manier van meten van belang)
20V tegen 100V is 7 dB headroom (als de amp daadwerkelijk vastloopt bij 100V) en niet zo overdreven veel. Zie voor meer uitleg over 100V de bekende teksten op NewLine of Rane.
Omdat de TS geen openbaar email adres heeft, moet het hier maar.. Ik heb dezelfde versterker en nog een paar vraagjes:
- De 0-100V uitgang lijkt direct uit de uitgangstrafo te komen.. daar kan ik dus direct de speaker op aansluiten denk ik. Klopt dat?
- Heb de mux al uitgevogeld?
ik hoop dat je me kunt helpen...
fripster
De 100 volt gaat nog wel terug naar de print, maar ik weet niet meer zeker of die rechtstreeks van de trafo kwam; volgens mij was dat wel het geval.
Ik ben niet uit de aansluiting van de mux gekomen; ik heb alleen maar 1 uitgang kunnen aansturen, maar ik heb me er de laatste tijd niet meer in verdiept.
De versterker draait inmiddels al weer een paar maandjes in een zaaltje (gewoon aangesloten op de 0-100v aansluiting) naar alle tevredenheid.
Ik heb er voor gekozen om gewoon een geschakeld stopcontactje te nemen en daar maar gelijk het mengpaneeltje, cd speler, tuner en dus de versterker op aangesloten.
Succes, mocht je nog meer info hebben of vragen, laat maar horen, misschien kan ik je helpen
ik ga het eerst maar eens aansluiten zoals jij deed. als ik problemen krijg dan meld ik me wel.. alvast bedankt!
(heb jeronimooo ook nog gemaild en ga van dijken ook nog even vragen)
fripster
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
@Marcel Zwolle:
Wel even de gain afregelen zodat hij niet in het rood komt (anders hoor je alleen aan de binnenkant van het apparaat nog maar je ingangsgeluid maar de uitgang zit dan 'dicht
Als je de gain van een 100v Centrale Radio versterker te hoog instelt, kan het gebeuren dat je op de afdelingen de volume van de centrale radio niet meer goed kunt regelen. Of de centrale radio op de afdeling staat uit, of je draait op de afdeling de volumeknop van de centrale radio open op de allerlaagste stand, en de radio staat dan al veel te hard. Zoiets heb ik al een aantal keren meegemaakt op een W.S.W.-bedrijf en was erg vervelend.
Op 4 januari 2009 15:07:07 schreef Marcel Zwolle:
Wat ik niet wist is dat een 100 Volts versterker dus GEEN 100V afgeeft; als ik er muziek in stop op de line en dan een scoop eraanhang (op de 100V uitgang)
Dan zie ik een keurig beeld van de muziek; alleen de toppen zitten zo tegen de 15-18 volt en dat komt bijlange na niet in de buurt van de 100V.
Een 20W versterker geeft toch ook niet continu precies 20W af? 20W is het maximum (zo'n beetje).
Zo is ook die 100V een maximum (zo'n beetje).