Hallo,
Ik ben bezig met een H-brug voor mijn robot met behulp van mosfets. Ik maak gebruik van deze mosfets: IRLZ34. Als het goed is, is het zo dat je op de Gate een spanning moet aansluiten om ervoor te zorgen dat hij minder gaat geleiden. Maar als ik een positieve spanning op de Gate zet dan blijft hij gewoon geleiden. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd. Kan iemand mij vetelen hoe je deze mosfet precies moet sturen?
Ik heb nu zoiets gebouwd wat hieronder staat. Ik hoop dat het te begrijpen is en dat ik het goed heb neergezet.
------------
| |
| |
| pluspool 12V
|
| minpool
source fet |
5V ---gate fet |
| drain fet |
weerstand | |
| | |
| motor |
| | |
-----------------------------
Als ik nu wel of geen 5V op de gate zet, dat maakt niet uit want de motor blijft draaien. Weet iemand wat ik verkeerd doe? Waarschijnlijk iets doms maar ik zie het nu niet.
Probeer eens met de source aan de min, en de drain (met de motor) aan de plus.
Daarna gewoon sturen met 0 of 5V op de gate.
Een weerstand tussen gate en source (dus min) is prima.
@Frederick: Bedankt dat werkt wel. Maar waarom werkt hij zo dan wel en andersom niet? En hoe kan ik dan hiermee een H-brug maken want er moet dan ook eerst een fet aan de pluspool zitten en daarna de motor?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ehh. dit is een N enhancement FET. Dus die kan je aansturen als ie aan de min hangt, en lastig als ie aan de pluskant hangt.
Net als PNP en NPN transistoren.
De manier waarop jij hem had aangesloten staat er -12 tot -7V op de gate, en zou ie altijd UIT moeten zijn. Daarnaast had je hem verkeerdom, en dan is er een body-diode die ineens gaat geleiden. In die situatie gedraagd hij zich dus als een diode met een spanningsval van 0.6V...
Je zult ofwel een P fet moeten regelen voor de pluskant, ofwel een manier moeten vinden om de gate op +12 (uit) en +17 (aan) te krijgen. Om dat laatste voor mekaar te krijgen hebben ze speciale chipjes....
@rew: bedankt!
Ik las net dat je een verbruiker altijd tussen de drain en de pluspool moet zitten. Kan iemand mij vertellen waarom? Heb eigenlijk nog nooit echt met een fet gewerkt en kan het ook niet echt een goed antwoord vinden.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Dat moet niet maar is wel zo handig. Als je je verbruiker toch tussen de source en de massa zou hangen en de drain aan de pluspool, dan danst het spanningsniveau op de source mee met de spanning over je verbruiker. Daar de gate gestuurd wordt t.o.v. die source moet die sturing ook al meedansen.
Dus: source aan massa, verbruiker van de drain naar +pool.
Bij ene Hbrug zitten er twee MOSFETs boven elkaar in 1 been van de brug, die bovenste krijgt dus dat probleem dat ik net uitlegde, daar bestaan (zoals Rew al aanhaalde) speciale bridgedrivers voor die dat stuursignaal voor de bovenste MOSFET genereren vanuit een doodgewoon logisch signaal aan de ingang.
- - big bang - -
Bedankt voor je duidelijke uitleg!
Ik bestel bij dickbest wel een paar p-fet's. Welke kan ik dan het beste nemen voor mijn H-brug?
Moet er bij een P-fet een negatieve spanning op de Gate? Dan kan ik hem dus niet aansturen via een PIC. Hoe kan ik dit nu precies oplossen?
@ Karim.
hij hoeft niet negatief te zijn 0VDC is goed, de ene inverteren ten opzichte van de ander.
Groet Lambiek.
@Lambiek: Dus hij geleid als er oV op staat en geleidt niet als er een hogere spanning opstaat? Zeg ik dat zo goed?
Bij een P-fet moet de gate negatief zij t.o.v. de source om hem in geleiding te krijgen.
Er is al een hoop geschreven over de h-brug.
Zoek eens op "h brug".
Er zijn schema's met 2 n-fets en 2 p-fets,
en schema's met 4 n-fets met speciale drivers zoals de LT1336.
Maar om het simpel te houden, uit dit topic komt dit schema:
http://members.lycos.nl/mmsoft/PIC/H-Brug.pdf
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De P fet hang je met de Source aan de +12. De gate zet je op 0V, en dan is de gate-source spanning????
Juist ja! -12V. Een P fet gaat dan AAN.... De veelgemaakte fout is om de gate direct door de AVR te laten sturen. De Gate-source spanning kan je dan met de AVR regelen tussen de -7 en de -12. Daar gaat ie niet netjes van schakelen. Een basisweerstand van de AVr naar de bassis, de emitter aan de GND, en de collector aan de gate, maar ook aan een pullup weerstand naar de +12. zo!
Ik vandaag een H-brug gemaakt zoals het schema van Zonnepaneeltje. Eerst werkte hij niet maar ik kwam erachter dat ik een transistor verkeerd om had aangesloten. Nu werkt hij dus wel. Bedankt allemaal voor de hulp!
De H-brug doet het nu wel met dat ene schema, maar ik vraag me nu toch of hoe die P-fet werkt. Daar moet toch juist een negatieve spanning op staan om de geleiden? Maar zoals op het schema staat er toch juist een positieve spanning op?
De transistor moet je even als schakelaar zien. Geen spanning schakelaar dicht, wel spanning = open.
Bepaal voor je zelf nou is de spanning op de Fet. Als A aan is dan is de spanning xx V. Als A uit is is de spanning xxV.
Onthoud hierbij wat zonnepaneeltje zei
Bij een P-fet moet de gate negatief zij t.o.v. de source
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Eigenlijk kan je gewoon naar analogie volgen met wat er bij NPN en PNP transistoren gebeurt.
Bij MOSFETs hetzelfde, je hebt een Nkanaal en een Pkanaal type. Bij een Nkanaal is de drain positiever dan de source en stuur je de gate positief aan (bvb. +10V) t.o.v. de source. Bij een Pkanaal ligt dat juist allemaal andersom: drian hoort negatiever te zijn dan de source en de gate stuur je aan met een spanning die negatiever is (bvb.-10V) t.o.v. de source.
mosfet info, daar heb je een hele brok info wat betreft MOSFETs, daar zijn zeker links bij waar het verschil Nkan en Pkanaal instaat.
- - big bang - -