Ik lees verschillende adviezen voor het maximaal aantal door te voeren draden in een pvc elektrabuis.
mag dit:
16 mm flexibele buis (lengte 1,5 mtr, alles erboven en plafond is 19mm pijp):
1 aarde 2.5mm2 +
1 fase 2.5mm2 +
1 nul 2.5mm2 (zijn voor 1 stopcontact)
+ 1 fase 2.5mm2 + 1 schakeldraad 1.5mm2 (zijn voor schakelen lichtpunt plafond).
op een andere plaats heb ik het volgende zitten:
19mm pijp
1 aarde 2.5mm2 +
1 fase 2.5mm2 +
1 nul 2.5mm2 (zijn voor 1 stopcontact)
1 nul 2.5mm2
2 schakeldraden 1.5 mm2 (lampschakeling)
Gaat met gemak door de buis maar vraag mij af of dit wel mag volgens de richtlijnen?
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
staat dit niet bij de NEN1010?
volgens mij mag door een 16mm buis 5 draden. door een 19mm zou ik het niet weten...
ik dacht 6 draden door een 16mm-buis en 8 door een 19mm-buis.
dit si wel voor draden van 1.5mm²
jean
[Bericht gewijzigd door elektrojean op (18%)]
Erik66
Fighting for peace is like fucking for virginity...
Volgens de NEN 1010
gerekend met;
1- aantal bochten max 2
2- vinyldraad
3- buis volgens de NEN 3174
4- flexibele buis volgens de NEN 3550 (tussen haakjes)
kerndoorsnede buitenmiddellijn van de buis in mm
in mm² 16 19 25 32
1,5 5(4)
2,5 4(3) (5)
4 3(2) 5(4)
6 2(2) 4(3) 5(5)
10 2 3(3) (5)
Bij meer dan 2 bochten de buismaat 1 trap hoger nemen.
Waarom zou je 2 nullen of 2 fasen door 1 buis laten lopen?
Als dat in dezelfde groep zit kun je beter de zaak in een lasdoos lassen.
Zit het niet in dezelfde groep dan horen die niet in dezelfde buis thuis.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Biggles87
Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.
Felx Buis
16mm 19 mm 16mm 19 mm
1.5 mm2 5 4
2.5 mm2 4 5 3 4
4mm2 3 5 2 4
6mm2 2 4 2 3
Doe je voordeel er mee.
Welk voordeel?
Lijkt me niet juist 5x 1.5 mm2 in flex en 4x 1.5 mm2 in buis etc...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (62%)]
Biggles87
In een felx buis mogen minder draden dan in een vaste. Dit is volgens de NEN 1010. Dus wat klop er niet aan de NEN?
*edit
Voor de verwarring: Flex is flexibele buis, en buis is buis. (daar ging de vraag ook over dus niet te verwarren met flexkabel.)
[Bericht gewijzigd door Biggles87 op (38%)]
Hallo.
Dat wat Headhunter schreef is goed, voor 24VAC of 24VDC weet ik het niet, maar de stromen kunnen wel veel groter zijn bij 24V, let daar dus wel op.
Groeten Lambiek.
Biggles87
@Periang: Je hebt gelijk. Snelheids foutje bij overnemen. Maar voor de rest komt dir uit de NEN.
* Dit gaat niet om de belasting van de aders. Dit geld gewoon voor 230V. En het aantal draden is de vulgraad voor de buis en of pijp.
[Bericht gewijzigd door Biggles87 op (42%)]
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Ik meende geleerd te hebben dat het een optelsom van de verschillende diameters (klopt niet echt...Het zijn oppervlakten natuurlijk) is.
En volgens mij was dat zelfs 12mm bij 16mm buis.
Dus Fase/Nul/aarde van 2,5 + 3 schakeldraden van 1,5 zou mogen... in mijn beleving.
Ik hang me echter gemakkelijk op aan Headhunter want die zit meer in het vak. 
Biggles87
m2. En dit is een citaat uit de nen. wat echter wel klopt is dat er idd nog combinatie's zijn tussen 1,5mm2 en 2,5 mm2.
2x 1,5mm2 + 3x 2,5mm2 voor pijp en 1x 1,5mm2 + 3x 2,5mm2 voor felx
Lees eens het topic voordat je post.
3 uur voor jouw tabelletje stond de tabel uit de nen al gepost.
1. voor buis volgens NEN 3174 maximaal:
* vinyldraad 3 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²;
* vinyldraad 2 x 2,5 mm² + 3 x 1,5 mm²;
2. voor flexibele buis volgens NEN 3530 maximaal:
* vinyldraad 3 x 2,5 mm² + 1 x 1,5 mm²;
* vinyldraad 2 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm².
tot 10mm² is de maximale vulling van de buis 33%
daarboven maximale vulling 40%
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Bliksem Head...
Daar zit ik toch een keer flink boven! 
Een serieschakelaar (Fase en 2x Zwart) naast een wisselschakelaar (3x zwart) en nog eens een WCD, dus 1x blauw erbij.
5x1,5 + 2x2,5 = 12,5
Ik wilde al niet moeilijk doen met 0,5mm teveel, maar 25% teveel (12,5 ipv 10) is mij toch ook te gortig... 
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Topicstarter:
Je hebt een andere fout gemaakt: voor het geschakelde lichtpunt moet je zwart gebruiken, en geen bruin.
Bruin is een fasedraad, en die hoor je niet te gebruiken als schakeldraad. Zelfs niet naar een geschakelde wcd...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Nog even dit:
Als TS in NL woont, moet hij niet naar de Belgen luisteren!! Daar is alles anders (zonder er een waardeoordeel aan te hechten).
Het is gewoon 5 draden in 16 mm buis;
-3x 2.5 mm²
-2x 1.5 mm²
Ga je met combinatie werken van stopcontact/wisselschakelaar.
Dan krijg je dus 1 zwarte te veel. En dan moet je de vereenvoudigde wissel schakeling toepassen. En of een 19mm buis leggen. Bij een 19mm buis kun je 5 draden van 2.5 mm² er in leggen. zoals al gezegd als je een kookgroep hebt.
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
De zogenaamde "vereenvoudigde wisselschakeling" wordt ook wel de "verboden schakeling" genoemd....
Sja, de NEN1010 is geen wet, maar een richtlijn. Ik zie eigenlijk geen gevaar in 3 x 2,5 kwadraat voor fase, nul en aarde, plus nog eens drie maal 1,5 kwadraat voor een wisselschakeling. Er blijft altijd één schakeldraad stroomloos.
Als ik moet kiezen tussen de verboden schakeling of één schakeldraad teveel door de pijp, kies ik voor het laatste.
Overigens maakt de qualiteit van de draad ook nog uit. Dat VD draad van Gamma is veel stijver dan duurder draad. Moeilijker te trekken en dus ook meer kans dat er iets kapot getrokken wordt bij teveel draad door de pijp.