fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er zit hier een functie op die me erg handig lijkt. delta T en Delta V en 1/delta T.
Tenminste dat staat in het manual. De cijfertjes verschijnen in beeld en een deel van het meetsignaal licht wat feller op. Als ik aan de knopjes draai dan verlopen de getalletjes.
Volgens het manual zet je een cursor op een bepaalt punt en de tweede op een ander punt en dan meet dat ding het verschil in frequentie, tijd of volt.
Ik zie die cursors echter niet verschijnen. Is er iets defect of doe ik het fout ? Ik zet als test een sinus op kanaal A. Ik heb tot nu toe alleen maar met scopen zoals de Tek 535A gewerkt, die zijn iets eenvoudiger te bedienen.
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die kan ik naar links draaien en naar rechts. Rechts verschijnt er meer tekst dan links wat klopt volgens het manual. Ik alles van links naar rechts geprobeerd maar er verschijnen geen vertikale lijnen (tenminste ik begrijp uit het manual dat ik die moet zien.)
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
fred101
Golden Member
Heb ik geprobeerd. Niet in delta V, delta t en ook niet in delta 1/t.
Er zit nog een derde knopje naast. Ook die aan of uit gecombineerd met de andere doet niets. Ik begrijp dus dat er horizontale lijnen in delta V en vertikale in delta t moeten komen. De platen worden wel aangestuurd want er is een verhoging van de intensiteit en die zie ik verschuiven als ik aan die knoppen draai maar het zijn geen lijnen. Er wordt gewoon een deel (zo'n 4 vakjes breedt) van de sinus feller verlicht. Dit zonder scherpe afbakening. Hij focust dat blijkbaar niet.
Defecte weerstand in de focusering van de cursors ?
alrik
Plaats eens een foto van hoe het er bij jou uitziet.
Onderstaande plaatje laat Delta T zien normaalgesproken zal je de 2 stippelijlen moeten kunnen bewegen met de 2 knoppen boven de tijdbasis.

fred101
Golden Member
Bij mij is er niets te zien wat daar in de verte maar op lijkt maar jij hebt 4 signalen er op. Kan het zijn dat deze functie alleen werkt als je twee of meer kanalen gebruikt. Delta betekent verschil en ik dacht verschil tussen twee lokaties op het grid maar het zou best verschil tussen twee kanalen kunnen zijn. Ik heb wel wel twee kanalen geprobeerd maar dan een sinus op de een en gewoon een nul-lijn op de ander. Ook dat doet niets. Ik ben bang dat ik toch een defect heb. Ik heb hem pas gekocht op de radiomarkt in Bladel. Dat was niet het plan maar deze was erg goedkoop met een nieuwe probe enn manuals op CD (welke ik overigens vanwege een of ander wazig bestandstype niet kon unzippen maar gelukkig is er internet) en hij stond daar aan met een signaal erop dus alles leek te werken. Naar die cursors heb ik echter niet gekeken want ik wist niet dat ze er op zaten.
De cursors lijken wel te worden gegenereerd en reageren op verdraaien van links naar rechts, niet van boven naar beneden. Er is dus geen vertikale afbuiging. Gaat lekker, gisteren sprong mijn nordmende wobbulator ineens uit onder het produceren van een rooksignaal. Maar dat is buizenspul dus dat is altijd te repareren.
Op 2 januari 2009 08:14:37 schreef fred101:
De platen worden weaangestuurd want er is een verhoging van de intensiteit en die zie ik verschuiven als ik aan die knoppen draai maar het zijn geen lijnen.l Er wordt gewoon een deel (zo'n 4 vakjes breedt) van de sinus feller verlicht. Dit zonder scherpe afbakening. Hij focust dat blijkbaar niet.
Defecte weerstand in de focusering van de cursors ?
Klinkt als de delayed timebase. Die zie je als iets fellere stukjes van de basic trace.
Heb je wellicht de draaiknop voor de tijdbasis uitgetrokken gehad en naar rechts gedraaid? Druk hem dan weer eens in of draai naar links en druk in. Ik heb een iets ander model dus durf niet te zeggen of je dezelfde handelingen moet verrichten. Maar in het begin had ik dezelfde verwarring.
De cursors werken bij mij namelijk of voor dV, dT, 1/dT en dan zie je lijntjes, danwel ze werken voor de delayed timebase en dan zie je highlighted stukjes. Volgens mij staat er dan ook iets van "delayed" bovenin het scherm.
Doe inderdaad eens een foto zoals Alrik vraagt.
alrik
De foto is maar een voorbeeld zelfs zonder signaal zou Delta T en V gewoon moeten werken. Wat Jojo zegt ook eens doen trouwens. Det kan idd zijn dat je de delayed time base aan hebt staan. Probeer daarna eens het volgende selecteer CH1 de rest uit. draai de trace helemaal naar boven zodat dezen niet meer in beeld staat. druk Delta T of V in en kijk wat er gebeurd.
fred101
Golden Member
Dat klopt helemaal, er staat iets over delayed in het scherm en ik zie highlite stukjes. Ik ben nog niet aan die knop geweest, ik heb hem net dus nog niets alles geprobeerd. Die knop zou dus best eens fout kunnen staan. Ik ga het vanavond proberen. Als het dan nog niet lukt maak ik even een foto van hoe het er nu uit ziet. Wat ik wel weet is dat je die uit kan trekken maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik dacht dat het de tijdbasis voor kanaal B was. Er zit een nok op en die wijst de zelfde tijd aan als de inkeping op de onderste draaiknop. Het derde deel van de knop is voor variabele tijdbasis dacht ik.
Dat zijn inderdaad twee aparte dingen, je hebt je markers voor je spanning en frequentie, en daarnaast heb je ook nog een delayed timebase
fred101
Golden Member
Ik heb met het manual erbij een uur zitten klungelen. Van operational setup tot alle modes. Als ik hem in XY mode zet dan zie ik de delta V lijnen dus dat werkt in ieder geval. Alleen lijkt hij altijd in delayed mode te staan want hij geeft altijd "no delta V pos in delayed mode" en ik krijg hem niet uit delayed mode. In delayed mode moeten de cursors voor een highlite van de beam zorgen en dat gebeurd ook.
Dus hoe krijg ik hem uit delayed mode. Hij zou alleen in delayed mode gaan met de knop uitgetrokken begreep ik.
Misschien wat domme vragen maar ik ben niet aan dit soort (voor mijn doen hyper-)modern spul gewend.
Ik kan zo even geen duidelijke foto vinden van die tec waarop ik de labels kan lezen, maar de 2215 heeft een aparte knop op voor de delayed mode.
A = normale timebase B = delayed timebase
En er moet ergens een horizontal mode knop zitten, ( A, Alt, B bij de 2215 )
Fred, wat Sine al aangeeft. Zoek de Horizontal Mode schakelaar op (3 standen) en zet hem in stand A.
Hieronder een link naar een duidelijk artikel van de grote meester (W7ZOI) over timebase gebruik op tek scopes.
rbeckers
Overleden
Fred,
voor zover ik in de manual lees moeten A en B Sec/Div op dezelfde snelheid staan en de B Sec/Div moet dan ingedrukt worden. Dan is alleen de A lijn te zien.
Dan zou delta V werken.
pagina 2-7 uitleg knop 24.
fred101
Golden Member
Mijn manual heeft geen pagina 2-7. Dat gaat maar tot 2-3 en gaat over uitpakken en aansluiten maar op 3-4 staat knop 24 wel beschreven. Als ik die uitrek werkt het delayed gedoe allemaal zoals beschreven en ook zoals in de pdf die mans gelinkt heeft. Dat doet hij echter ook met de knop ingedrukt. Blijkbaar reageert hij dus niet op de schakelaar. Voor de duidelijkheid: de twee tijdbasis knoppen gelijk is neem ik aan de nok tegenover de uitsparing en dat is tevens de uiterste stand.
Het is een 2445. Ik zie nergens een drie standen schakelaar voor horizontal mode. Er staat een foto van Alrik van het front hier op het topic. Mijn scoop heeft alles precies het zelfde. Alles lijkt dus OK behalve dat hij altijd in delay mode staat. Hij reageerd gewoon niet op die knop. Die heeft twee standen. In en uit, het is niet dat er op een of andere manier in een of andere positie nog een 3e stand is ?
rbeckers
Overleden
Fred,
ik heb het service manual van jan 1983.
Zet beide tijdbasissen op dezelfde waarde bijv. 1ms/div en druk dan de B sec/div knop in. Dan zou alleen de A sweep werken.
Mooie scoop trouwens! (maar niet hypermodern
)
fred101
Golden Member
Hoezo niet hypermodern, hij is pas 26 jaar oud 
Ik heb dat manual ook. Dat is het service manual daar staat het iets uitgebreider in. Komt er dus blijkbaar op neer dat de knop niet werkt. Ik geloof niet dat ik iets fout doe als ik het zo in het manual lees. Het is blijkbaar een schakelaar die onderdeel is van een matrix die door de processor wordt uitgelezen. Het lijkt erop dat zijn status verandering niet wordt herkent. Er zou dan een lijn hoog cq laag moeten worden.
Een los contact, geoxideerd IC, defecte pull-up ofzo iets ?
In het calibratie hoofdstuk staat wat over deze knop maar ik durf daar niet in te gaan rommelen. Dat gaat gegarandeerd fout. Zover ik dat begrijp kun je hem niet vast zetten in delay, je kunt het blijkbaar wel user-onafhankelijk uitzetten. Dan kun je dus delay niet meer met die knop aanzetten. Er staat echter niets over het omgekeerde.
rbeckers
Overleden
Er zijn veel mogelijkheden waarom een toets/schakelaar niet werkt.
Maar de A en B tijdbasis op 1ms/div zetten en dan de B induwwen heeft dus niet geholpen?
Ik zal dat stukje over calibratie doorlezen.
Maar maak de scoop alleen open als het echt nodig is. Tek scoops van die en latere generaties hebben een hele hoop custom made ic's, die of heel duur of niet te krijgen zijn.
fred101
Golden Member
Die aandrang heb ik tot nu toe nog kunnen weerstaan. Hij reageert niet op uittrekken van die knop in geen enkele stand of mode. De knop A en B stonden beide op 1mS . Als ik dan B uittrek en verdraai en daarna weer naar 1mV draai en dan de knop induw blijft hij gewoon delayed. De knoppen staan zeker op de zelfde tijdbasis want dat lees ik op de onderste regel. Als ik de A en B niet gelijk zet staan er twee tijdbasis aanduidingen in de status regel.
Er worden geen fouten bij de zelftest gegeven.
rbeckers
Overleden
Vreemd.
Kun je foto's plaatsen van de B time/div knop in de in en de uit positie? En van het scherm?
Verandert ook de aanduiding in het scherm als de B sneller staat als de A?
fred101
Golden Member

Dit is met de knop in in deltaV
Dit is met de knop uit en delayverschil, dus a en b niet gelijk
knop uitgetrokken
knop ingeduwd
De normale gebruikstand, knop ingedrukt en zelfde time/dev per kanaal en dan staat er nog steeds delay
rbeckers
Overleden
Fred,
staat de B knop niet een positie sneller dan de A knop?
Lijkt op de foto's van de knop zo te zijn.
fred101
Golden Member
rbeckers
Overleden
Op 3 januari 2009 22:13:26 schreef fred101:
Op de foto wel, dat heb ik gedaan om beter het verschil tussen in en uit te laten zien.

Verschillende standen had je al geprobeerd, om uit te sluiten dat een van de twee (A of B) de knop niet goed op de as zit.