Ik ben een elektische deurdranger aan het bedenken voor de buitendeur. Aanschaf van een orginele is vrij kostbaar, en dan houd het project al snel op. Ik had het idee om een oude ruitenwissermotor die ik hier nog heb ligen te gebruiken. Enkele snelle screenshots om aan te tonen hoe het gangpad eruit ziet.
evt. de motor op de muur bevestigen, en deze dan met een knikarm op een rail te maken die schuift aan de deur. De deur moet automatische open en dicht gaan, en na een bepaalde tijd(bijv. snachts alleen bedienbaar zijn met een code of dergelijke.) Heeft iemand al zoiets ooit gemaakt? of idee'en of dit gaat lukken met de motor?
voorbeeld van een dranger:
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Dit soort systemen bestaan al. Kijk maar eens naar woningaanpassingen voor minder validen. Lineaire motor die de deur opentrekt en ook weer sluit.
jaa maar deze systemen zijn vaak vanaf de 500euro, en ik wou het toch wel een beetje lowbudget houden..
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Wordt dat echt low-budget?
Of een ruitenwisser motor sterk genoeg is voor deze toepassing kan je alleen maar uittesten.
Dan komen er nog wat eindschakelaars bij, stroomsensors c.q. fail-safe sensors als er toevallig iemands hand tussen de deur zit. Staat zo slordig als je vingers achter een dichte deur liggen.
Dan nog je besturing....
klein is fijn
Moderator
En gezien de hand sterker moet zijn dan de deurdranger moet de motor behoorlijk wat mishandeling kunnen hebben.
Low-cost deurdranger = touw met een steen eraan.
Ik zat te denken om in het kozijn een infrarood oog te maken, zodat alle wat tussen het kozijn gebeurt wordt een singaal afgeeft. Ik zou de komende tijd eens gaan spelen met wat motoren of het uberhoud iets kan gaan worden.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (38%)]
Low cost? Motortje met een touwtje om de as gedraaid om de deur open te trekken, stuk fietsband of een ander touwtje met tegengewicht om de deur weer dicht te trekken. Eenvoudig en doet geen pijn wanneer je ertussen zit.
Om met zo'n deurpomp een deur open te duwen vergt een hoog koppel van je motor denk ik. Ik denk niet dat een ruitenwissermotor standaard zoveel koppel kan leveren, misschien met een reductie erop.
Fire_IC
"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Op 2 januari 2009 23:23:14 schreef erikvanhoutert:
De deur moet automatische open en dicht gaan,
Dus de klink van de deur moet ook automatich bediend worden? Zoja hoe ga je dat dan doen?
Op 3 januari 2009 19:48:15 schreef Fire_IC:
[...]
Dus de klink van de deur moet ook automatich bediend worden? Zoja hoe ga je dat dan doen?
een elektrische deuropener.
Fire_IC
"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Effe wat reken..
Aangenomen dat de duur van massief houd is,
dichtheid voordeurhoud 0.7 kg/l. Dus totale massa is 0.3x20x8.0.7=50 kg.
Dat geeft een massa traagheid om de scharnierpunten van
I_duur is massa_duur x r^2 = 8
zie ook
Laten we even aan nemen dat de deur in 2 seconde open moet gaan. En dat de deur via een driehoekig versnellings profiel wordt versneld dan is de benodigde versnelling (pi/2) rad/s^2
Om dit te verwezenlijken is dus een moment (ter plekken van de deur schanieren) benodigd van M=I_deur * rotatie versnelling = 8*pi/2=12.6 N*m (newton x meter)
Het benodigd vermogen hier voor is dan (als de deur 90 graden open moet)
12.6*pi/2=20 Watt.
Dus een motor van 20 Watt, later we er nog wat boven op doen 40 Watt zou voldoende moeten zijn. Nou weet ik niet of een ruitenwisser motor dit vermogen heeft?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ruitenwissermotor zal niet werken: Die heeft een reductie met een wormwiel. Daardoor kun je de deur dan niet meer met de hand openen, maar alleem elektrisch bedienen.
Een reductie met V-snaar is het gunstgste, omdat je dan van de slip gebruik kunt maken als veiligheid.
Eventueel een (elektrische) slipkoppeling *)??? In dat geval kan die ruitenwissermotor misschien weer wel.
*) Uit een oude studiorecorder(?)
40W @12V = 3,3A. Dat lijkt me zeer realistisch voor een ruitenwissermotor
BruzaQ-Inc
Gewoonte is de intelligentie van de menigte
Op 3 januari 2009 19:52:41 schreef erikvanhoutert:
[...]
[afbeelding]
een elektrische deuropener.
Ik dacht dat deze alleen al 300-400 euro's kost, zeker ander model nemen.
Zoek eens op ebay of ... onder 'dorma' 'geze' 'besam'
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat TS nu precies wil:
Een deurdrager of een deurautomaat.
De eerste is alleen een slutings- en dempingssyteem. Dat behoeft geen elektrisch slot.
De tweede is een systeem dat je veel in ziekenhuizen aantreft. IR, radar, of handmatig met een drukschakelaar bediend. Meestal is er dan helemaal geen slot, of worden er eenvoudige grendels toegepast en wordt de automaat uitgeschakeld!
Ik plaats zeer veel deurautomaten tbv woningaanpassingen, en daar komt toch bijna altijd een el. sluitplaat bij, dat voorkomt klapperende deuren door bv. wind.
Deze elektrische sloten zijn toch helemaal niet zo duur...
Ik ga via mijn formula flowcode buggy (matrix multimedia) waarschijnlijk een sturing maken (eindwerk) met een cijferklavier om zo een elektrisch slot te ontgrendelen... heb al wat opzoekwerk gedaan en ik kwam uit op 27 euro voor zo een slot...
Veel succes nog!
BruzaQ-Inc
Gewoonte is de intelligentie van de menigte