Kan mij misschien iemand aan gegevens helpen over de stappemotor Philips ID27 type nr. 9904 112 27001 Stepangle 7°30'
Via Google kan ik ze in elk geval niet vinden. Ook heb ik Philips trachten te contacteen maar tot op heden nog geen respons.
Ik zou vooral moeten weten hoeveel ampere per fase deze motor maximaal trekt. Maa alle andre gegevens zijn ook welkom.
Googlen op philips stepper ID 27 gaf Deze gegevens.
Ik dacht dat Philips zo'n 25 jaar terug met de productie van steppers gestopt was, blijkbaar niet dus
Bedankt Legacy
Deze gegevens heb ik ook gevonden, ze staan ondermeer op de motor zelf.
Ik vind echter nergens een data blad met alle gegevens zoals stroomsterkte
Mijn Philips databoeken uit 1972 gaat niet verder dan de ID08 stepper.
ID = Industrial Digital.
Stroom en spanning wordt niet vermeld bij de data.
De ID27 lijkt op de ID07 8-fase 7.30gr step. Vermogen 1,7W
Volgens dat databoek hoort er een 5V controllerboard bij de steppers. Dat board zelf wordt niet verder beschreven alleen een Philips nummer.
Haal je mail adres uit je post, dit is vragen om spam. Het mailadres staat ook in je profiel.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (12%)]
Ik weet eigenlijk niet of deze reeds zo oud zijn. Ik heb er in elk geval enkele maanden geleden een deel van binnen gekregen en ze waren nog splinternieuw.
De reden waarom ik meer gegevens zou kunnen gebruiken is dat ik 4 stuks van deze stappen motors wil gaan bouwen op een Proxxon mini freesmachientje. Ik dacht eraan de 4D step chopper driver van Daemen CNC hiervoor te gebruiken. Deze kan per stepper circa 1 Ampere aan. Nu weet ik niet of dit voldoende is voor deze stappenmotors.
Is er misschien een andere wijze om erachter te komen, hoeveel ampere dit type stappenmotor verbruikt
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Volgens die site is de spoelweerstand 9,5 ohm. De motor is zoals ik verwachtte made in Belgium en de productiecode van het voorbeeldexemplaar geeft als bouwjaar 1987.
Hallo.
Waarom koop je de drivers niet bij www.stappenmotor.nl het type MSS-32-2.5 instelbaar van 0.4 tot 2.5 AMP en kost maar
49,- euro, en je kan hem instelen op 1,2,4,8 microstappen en dat is bij een staphoek van 7 graden nog beter ook, loopt veel soepeler.
http://www.uploadarchief.net/files/download/drver-msd-32-2.pdf
En met welk programma ga je het aansturen.?
Groeten Lambiek.
De drivers van het type MSS-32-2.5 zullen wellicht zeker bruikbaar zijn maar ondanks dat ze (maar)euro 49,- kosten is dat bij 4 stuks toch euro 196,-
Daarentegen komt de 4D driver kaart bij CNC daemen euro 150,- toch alweer euro 46,- verschil. En aangezien dat ik dit enkel hobby matig doe moet ik mij toch enige financiële beperkingen opleggen.
http://www.damencnc.com/damencnc.php?dir=cpt&&langId=EN&id…
Deze 4-D kaart is onmiddellijk aansluitbaar op een computer en er hoeft enkel nog een voeding bij. Juist daaroom tracht ik uit te vissen of deze kaart voldoende vermogen kan leveren voorde ID27
Dit is misschien ook nog een voordeel tegenover de kaarten van stappenmotor nl
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Aan de hand van die spoelweerstand en het idee dat hij mogelijk uit 5 volt gevoed moet worden, kan je wel enigszins een idee krijgen.
@ Techno.
Weet je dat wel zeker van de prijs, denk dat het 150,- euro is voor een enkele driver en 265,- euro voor een 4-D driver, of ik moet het mis hebben maar je kan hem altijd even bellen.
En die twee ampere zal wel genoeg zijn denk.
Maar dan zit je nog steeds met het aantal stappen 7.3 graden per stap is te grof denk ik.
Je kan met die driver alleen hele en halve stappen maken.
Heb zelf een bestaande machine omgebouwd zal de link er bij doen, misschien kan je er wat uithalen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/ombouw_freesbank_naar_cnc_…
Groeten Lambiek.
Euro 265,- is voor de 4 stuks drivers inclusief 4 stappenmotors.
Zonder de stappenmotors komen de 4 drivers op euro 150,-
Volgens mij het enige negatieve puntje dat ik kan vinden is dat deze drivers geen microstep hebben.
Ik wil deze op een proxxon mini freesmachientje gebruiken. Ik weet dan ook niet of microstep daar echt bij nodig is. Misschien kunt u mij vertellen of ik voordeel heb met de drivers MSS-32-2.5 of dat de drivers van Daemen evengoed zijn.
Normaal gezien ga ik de drivers aansturen met Mach3
@ Techno
De drivers zijn alle bij goed, alleen zoals ik ook al zij
er zit geen micro stepping op.
En of dat echt nodig is weet ik zo niet, ligt ook aan de spindels die er op zitten, wat is de verplaatsing bij een omwenteling van de spindel.
Wil je er een beetje precies mee freezen of graveren.
Dat zijn allemaal dinggen die je moet weten.
Of je moet over stappen op andere motoren, 200 staps bvb.
Dan kan je het af met hele of halve stappen.
@ Techno.
Nog even wat anders, waarom heb je drie drivers nodig.
Normaal heb je aan een X, Y, en Z as genoeg, of heb je er ook een klauwkop bij zitten.
Ja, julie hebben mij serieus aan het twijfelen gebracht. De bedoeling is het om een zeer preciese cnc besturing te maken op een Proxxon machientje. Aangezien de inzetbaarheid van een dergelijk kein freesmachientje eerder beperkt is, wilde ik er niet te abnormaal veel geld aan besteden. Met microstep zijn uiteraard veel kleinere steps mogelijk, waardoor de machine veel precieser wordt. Anderzijds hebben de drivers die ik ken van Daemen CNC het type HP5042 en van stappenmotor.nl het type MSD-50-5,6 allemaal een maximaal vermogen van 4,2 respectievelijk 5,6 Ampere. Dit grote vermogen is feitelijk niet nodig voor de kleine toepassing die ik er aan geef. Ik had dus meer een aantal drivers in gedachte die wat minder vermogen aan kunnen en ook wat minder kosten. Ik heb er echter nog geen geschikte kunnen vinden die ook microstep aan kunnen, liefst tot binary 128.
De bedoeling van de 4de step driver is het om een kleine indexer aan te drijven
Ik zou toch echt de MSD-32-2.5 nemen die is prima voor dit doeleinde geschikt.
En ik zou over stappen op 200 staps motoren dan zit je op 1.8 graden per stap, en als je de driver insteld op 8 binary zit je op 1600 stappen per omwenteling, als je de motor gelijk op de spindel zet lijkt mij dat precies genoeg.
En die indexer is dat nodig? het budget was toch niet zo groot.
Die indexer kan altijd nog.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]
Ik heb het eens bekenen bij stappenmotor nl. Zij hebben wel leuke stappenmotors met aan elk uiteinde een as, wat de mogelijkheid biedt om de XY tafel ook handmatig te bedienen. Nu vraag ik mij echter af welk koppel nM ik nodig heb voor een Proxxon machientje.
Dat het budget niet zo groot is, moet ook niet mis verstaan worden. Hetgeen ik besteed aan de CNC ombouw van een Proxxon machientje moet ook een beetje in verhouding staan met de enigzins beperkte mogelijkheden van dit kleine freesmachientje.
Wat de indexer betreft, heb ik hier enkele compleet opgebouwde wormwielkastjes liggen met een stappenmotor erop. Overbrenggingsverhouding 1:60
Stappenmotor 5 VDC, 1,0 Ampere, 200 steps. In principe hoeft daar nog enkel nog een zelfcentrerend kopje op van een klein draaibankje en de indexer is goed bruikbaar met het Proxxon freesmachientje.
Ik wil deze Proxxon voornamelijk gebruiken om software te kunnen testen. Het voordeel van dit machinetje is dat het zo klein is dat het gewoon op mijn bureel kan staan en ik niet continu in de werkplaats moet rommelen.
Nog een vraagje Lambiek. U refereert altijd naar Stappenmotor NL. Bent u misschien verbonden aan deze winkel. Dan kunnen wij iets gemakkelijker doelgerichter posten anders ga ik eens contact opnemen met stappenmotor NL voor enkele bijkomende vragen
Nee ik heb totaal geen band met die zaak, behalve dat ik er wel eens spullen bestel en ik heb er gewoon goede ervaringgen mee.
En er komt nog eens bij dat hij niet duur is in vergelijk met andere leveranciers.
Ik heb het al eens gevraagd, maar wat is de verplaatsing van de x of y as per omwenteling van de spindel???
Lambiek,
Wat de verplaatsing per omwenteling van de X en Y as betreft moet ik het exacte antwoord vooreerst schuldig blijven. Ik zou dit al echt met een micrometer moeten gaan meten. Deze verplaatsing is bij de kruistafel van Proxxon echter vrij klein. Ruw gemeten is dit ongeveer 1 mm per omwenteling
@ Techno.
Als het 1mm verplaatsing is per omwenteling dan is een motor met 200 stappen wel goed, en kan direct op de spindel worden gemonteerd met een koppeling.
En wat het koppel betreft, ik denk dat dit type wel voldoet de 23SM056-028-8W-F10.F10 met een houdkoppel van 1.3 Nm, en een doorlopende as voor je handwiel.
En Je wil hem gaan gebruiken om software te testen, er wat mee kunnen frezen of graveren lijkt mij toch ook wel leuk of niet.
Lambiek,
Ik heb een mailtje gestuurd naar stappenmotor nl met de vraag wat zij adviseren als het meest geschikte voor deze toepassing.
Wat betreft de toepassing waar ik dit machientje voor heb, zal dit normaal gezien enkel voor testen met software gebruikt worden of misschien als zich een zeer kleine toepassing voor doet. Voor de grotere werken heb ik grotere CNC freestafels. Er is er ook nog een in voorbereiding van circa 150 cm op 60 cm en een andere van circa 250 cm op 130 cm
OK dus het is alleen een test voor de software, zodat je het later op de grotere machines toe kan passen.
Van daar ook die indexer.
Klopt dit.
Het bouwen van een CNC toepassing (de hardware) is een ding. Om daarna alles uit een CNC machine te kunnen halen is toch een ruime kennis van het toepassen van de bestaande software nodig. Vaak leert men dit het best proef ondervindelijk. Het gemak van dit kleine machientje is dat het gemakkelijk naast mij op de bureau geplaatst kan worden en dat ik niet steeds om dingen te leren en uit te proberen de werkplaats in moet. Lekker warmpjes binnen met een goede tas koffie leert het zich minstens zo goed.
Nu doe ik dat ook enkel omdat ik toevallig dat Proxxon freesmachientje in mijn bezit heb en er eigenlijk verder niets mee doe.
Voor zeer kleine toepassingen is het toestel waarschijnlijk geschikter dan de grotere modellen.
Ja wat moet ik verder nog zeggen, je heb info genoeg denk.
En wacht de info van stappen motor.nl nog even af.
En dan is de keuze aan jou.