Storing luidsprekers op Marantz PM-6010 OSE

Goedendag heren en dames,

Dankzij een zoektocht op internet ben ik terecht gekomen op dit forum met de hoop dat iemand mij hier verder kan helpen met een probleem wat ik heb met mijn versterker.

Ik ben in het bezit van een Marantz PM-6010 OSE versterker. Deze geeft zo nu en dan (en met name bij lagere volumes) een storend (krakend) geluid op de luidsprekers. In eerste instantie gold dit alleen voor het rechter kanaal maar later ook voor het linker. Deze storing is daarnaast niet blijvend, bij het verhogen van het volume, het aanpassen van de input (selector voor Phono, Tuner, CD, etc.) is het geluid weer normaal. Volgens mij zit er geen probleem bij de uitgang naar de luidsprekers maar bij de ingang.
Aangezien het zowel bij de Phono als de CD en Tuner het geval is betreft het ook geen los contactje op een van deze bussen.
Uiteraard kan ik naar de Hifi dealer gaan met de vraag het te repareren maar misschien dat ik met jullie hulp al een stuk verder kom.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten,

Bas

Dit lijkt op vuile potmeter en of schakelaar(s), vervangen is het beste, schoonmaken helpt meestal tijdelijk.

Gr. Hans.

/edit, ik ken de betreffende versterker niet, helaas! maar de klacht komt heel bekend voor, misschien iemand anders die een idee heeft?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (36%)]

Beste H-lab,

Klinkt logisch idd. Maar waar vind ik deze potmeter en of schakelaar(s)? Hiermee bedoel ik zowel in de versterker als op de "markt".

Gr. Bas

Edit: Zal de boel in ieder geval vanavond eens open schroeven en zien of ik er wijs uit kan worden. Eventueel kan ik dan morgen ook nog wel wat foto's plaatsen.

[Bericht gewijzigd door Bas Botje op (34%)]

Dat is het ding waaraan je draait om het volume te veranderen.

Kraakt de potmeter maar op een deel van de draaislag? Best kans dat ie daar 'ingesleten' is. Openmaken en typenummer opschrijven.

He Jordi,

De kraak komt niet uit de volumeknop, het geluid is een hele tijd goed en na verloop van tijd begint (meestal) de linkerkant te kraken. Wanneer je vervolgens de tulpstekkers aanduwd, de inputselector schakelt en/of de volume tijdelijk opschroeft verdwijnt het weer.
Het is zelfs zo dat het na een paar minuten weer "gewoon" klinkt, een los contact lijkt me daarom niet mogelijk.

Gr. Bas

Op 15 januari 2009 14:54:33 schreef Bas Botje:
He Jordi,

Het is zelfs zo dat het na een paar minuten weer "gewoon" klinkt, een los contact lijkt me daarom niet mogelijk.

Juist wel, door opwarming kan er van alles weer goed contact gaan maken.

Kijk ook even naar de uitgangrelais, deze zijn vaak vervuild.

Inderdaad, het luidsprekerrelais. Vaak kunnen ze uit elkaar en kun je de vervuilde contacten schoonmaken met een glasvezelpen. Je ziet er vaak een soort zwarte aanslag op zitten, even met de glasvezelpen en ze glimmen weer mooi.

Inderdaad, zoek het daar. Of bijvoorbeeld in de speaker-selector schakelaar. Daar zit het in mijn versterker ook (+30jaar), dan moet ik altijd even wild aan die schakelaar draaien;)

Allen,

Heb inderdaad e.e.a. qua viezigheid gevonden (dat terwijl de versterker nog geen 4 jaar oud is). Heb als een huisvrouw lopen boenen en de kraak is weg, geluid is terug, beter dan ooit zelfs!

Bedankt voor jullie tips en adviezen!

Wellicht tot een volgende keer.

Gr. Bas

Ik heb het ook eens gehad met een kenwood versterker.
En toen waren het ook de relais.

Aha, mooi geregeld Bas Botje.

Bijna altijd ligt het aan dat relais. Als je maar genoeg volume geeft, dan wordt de spanningsval over de smerige contacten groter en komt het er wel doorheen.
Maar bij lage volumes is de weerstand dermate groot dat er niks doorheen komt.

Ik heb eigenlijk nog nooit een versterker gezien waarbij deze klacht een andere oorzaak had.