hallo!

de zoekfunctie heeft me na vaak helpen toch eens in de steek gelaten... het lijkt wel op enkele topics terug, maar toch... ik ben bezig met een hobbyproject: een camera-crane (zoals je ze op concerten wel eens over het publiek ziet zweven). momenteel heb ik wat probleempjes met de bewegende kop. deze is compleet dubbel gelagerd in zijn x en y beweging en de motors drijven via tandwielen (6:1) een as aan en hebben nauwelijks wrijving door contragewichten. hij moet uiteraard bewegende beelden registreren, dus geen geschok en stappenmotors voor mij...

als aandrijving voor de x-y beweging heb ik een RC afstandbediening met ontvanger en 2 regelaars (neem aan dat deze op PWM werken, kan ik niet controleren met mn simpele fluke). de motortjes zijn 15V gelijkstroommototjes met een 3000:1 overbrenging. de spanning varieert van -10 tot +10 volt op mn fluke bij vol achteruit-vooruit.

probleem: het geheel loopt ongelofelijk soepel, maar de motortjes hebben 2 vervelende eigenschappen die ik niet kan verklaren:
1-ze lijken af en toe in volle vaart te stoppen en meteen weer door, met een flinke vonk aan de koolborstels. het lijkt alsof ze dat alleen bij een draairichting hebben, direct aan de accu doet de motor dit schokken echter NIET...
2-een richting uit stoppen ze soepel zonder rem, de andere richting uit worden ze geremd en staan ze abrupt stil bij het loslaten van t knuppeltje op de remote. aan de accu wederom draaien ze beide kanten soepel uit.

mijn conclusie (electronica niet al te diep onderlegd...) zegt dat de regelaars het schokken en remmen veroorzaken.
mijn vraag is of dit met een klein (of groot???) bipolair condensatortje dat parallell over de motor aangesloten wordt op te lossen zou zijn, of mol ik hiermee de regelaar?

condensator (naar mijn matig onderbouwde mening) zou moeten bufferen op t moment van aanloop, niks doen in volle toestand en voeden op t moment van stoppen... ook de vervelende stoppuls zou hiermee geëlimineerd moeten zijn, die vlakt de condensator dan uit... of zit ik er nou gruwelijk naast??? handig is ook om te weten welke maat de condensator zou moeten hebben uiteraard...

wat gegevens voor de eventuele liefhebber:
regelaar: ansmann micro boat 5A max continu.
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0Iy…

motor: 15V= single ratio geared 3000:1
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0Iy…

owja, de accu die ik gebruik, komt uit mn 2 wieler, is 12 volt en iets van 20AH volgens mij, iig dik zat om n paar uurtjes mee te spelen, en was propvol geladen.

alvast reuze bedankt voor het doorlezen! als ik nu nog antwoord krijg ben ik helemaal blij, haha!

thnxx!!

mike...

Het zou radiostoring kunnen zijn.
De motor stoort dan de ontvanger.

Condensatoren over de motor kunnen hiertegen helpen.
2 stuks keramische condensatoren van 10nF van de motorpolen naar de behuizing.
En 1 keramische condensator van 100 nF over de motorpolen.

thnxx voor je quick response, zonnepaneeltje!

zouden deze ook genoeg bufferen om de motor soepel te laten starten en uitdraaien??

Nee, als er met PWM wordt geregeld, kun je met condensatoren niks 'bufferen'.

mag ik vragen waarom niet?

of je m nou van een vaste, of pulserende spanning voorziet, hij laadt zich op. weliswaar sneller met een vaste spanning omdat hij zich tussen de pulsen telkens een beetje ontlaadt... bij industrieele PWM regelaars worden ook buffercondensators gebruikt om de pulsen te vlakken?

ik ben theoriegeil, dus een beetje uitleg bij de feiten ben ik niet schuw van!!

thnxx again solarpanel!!

PWM is blokgolf. Dit is puur een spanning die steeds varieert tussen nul en maximaal.
Met een condensator kun je hoogstens de hoekjes van de blokgolf wat afronden, daar gaat je motor niet soepeler van lopen...

Wat wel kan helpen is een hoge PWM frequentie.

De stroom door de motor is dan constant, en varieert niet meer mee met de spanning.
Maar de PWM frequentie kun je niet veranderen bij een modelbouw regelaar.

Als de condensators groot genoeg zijn, zou het theoretisch wel iets kunnen doen, maar dan heb je ook meteen het grote voordeel van de PWM regeling (hoge spanning) om zeep geholpen. Je bent de motoren dan eigenlijk weer met een variabele spanning aan het sturen.

Daarbij zou je daarmee, als je geen serieweerstand opneemt (en dat kost weer koppel) gemakkelijk de regelaar kunnen slopen, omdat er veel grotere piekstromen gaan lopen. Als de schokken veroorzaakt worden door een storing in de aansturing, en de regelaar de motor remt door deze kort te sluiten, trek je ook ineens de condensator leeg.

Kortom: condensators over de motoren lijkt me geen bruikbare oplossing. Je zou andere regelaars kunnen proberen, maar persoonlijk zou ik eerst eens bekijken wat er nu precies gebeurd door met een geheugenscope mee te kijken. Een USB scope is hiervoor waarschijnlijk het gemakkelijkst, vooral als het maar af en toe gebeurd, en je niet gemakkelijk een trigger kunt genereren om het beeld stil te zetten.

Als je gaat rommelen zonder dat je weet wat de oorzaak van het probleem is, zal het veel moeilijker zijn om het probleem op te lossen. Wat je overigens wel kunt proberen, is mogelijke storing van de motoren te verminderen, met gescheiden voedingen, afgeschermde kabels, een (geaarde) metalen behuizing rondom de ontvanger (niet de antenne natuurlijk), en de antenne zo ver mogelijk van de motor vandaan te plaatsen. Die kleine condenstators over de motors zouden ook al voldoende kunnen zijn, en dat lijkt me wel de eenvoudigste mogelijke oplossing om te proberen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (22%)]

haqllo guys,

met je verhaal kan ik helemaal inkomen zonnepaneel, de PWM modulator loopt volgens mij op 1 KHz locked...

en sparky, je beverstigd mn vermoeden dat de regelaar er slecht tegen zou kunnen, vooral op t moment van direct ompolen van de motor krijg je royale stromen idd...

jullie hebben het echter over radiostoring, naar mijn mening is t wat anders, omdat t ook maar bij een draairichting optreedt (polariteitsgevoelige radiostoring?)
het verhaal met de scope ga ik zeker eens proberen, maar die staat op t werk tussen alle nieuwsgierige bazen...
maarreeh... usb scope?? met usb poort voor op je comp of hoe bedoel je?? klinkt toegankelijk!

betreft EMC zit t wel goed, heb alles in een standaard 150x150 rittal-kastje ingebouwd (antenne door een gaatje naar buiten), en idd afgeschermde kabels, scherm in t kastje geaard. (scherm los aan motorkant!!!!)

de trick met de kleine condensators van t zonnepaneeltje ga ik ook toepassen, en in de middagdienst eens de digiscope op t werk aanspreken!

zijn er trouwens (terzijde) nog andere opties die hiervoor gebruikt kunnen worden? PWM bouwpakketjes met instelbare remtijden o.i.d... of iets wat niet met PWM werkt maar een constante spanning? m.a.w. is mijn materiaalkeuze wel goed??? (jullie hebben daar meer kijk op dan ikke met mijn eertse ideetje)

thnxx again!!

een richting uit stoppen ze soepel zonder rem, de andere richting uit worden ze geremd en staan ze abrupt stil bij het loslaten van t knuppeltje

Heb je de trim wel precies in 't midden staan?

En zit er misschien een brake-functie op die regelaars?

Je zou eens op het modelbouwforum kunnen kijken of er wat te vinden is over jouw regelaars.

eej zonnepaneeltje!

jawel, die zaken heb ik ook al gecontroleerd! de potmeters binnenin de remote stonden totaal verkeerd afgesteld, hij begon al te lopen zonder knuppejte aan te raken. er zit nog een fine-tune naast t knuppeltje, die kan ik beide kanten uit draaien, en ener zijde remt hij, andere zijde niet.

een modelbouwforum zal ik zeker nog raadplegen, maar omdat ik met een duidelijk electrical problem zit, heb ik t hier maar geprobeerd.

truukje met de kleine condensators van zonneplaneeltje heb ik geprobeerd, maar heeft geen zichtbare verbetering...

ik ga naarstig op zoek naar de handleiding voor die regelaar, erg snugger dak daar nog niet naar heb gekeken(bloos)... er zit idd een knopje op voor enkele instellingen aan te passen...

Op 18 januari 2009 13:06:06 schreef madmike80:..scherm los aan motorkant!!!!...

Fout, scherm moet aan alle kanten rondom vastgezet worden!

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld, geloof ik. Heeft iemand toevallig een (link naar) een betrouwbaar document of boek over afschermingen, aarding, aardlussen e.d.?

Ja, alle manuals van motordrives bijvoorbeeld. En alle EMC lesboeken. Je sluit zelf de afscherming ook aan beide zijden aan neem ik aan. Het rondom aansluiten aan de motorzijde word nog wel eens wat verwaarloost bij gebrek aan de speciale, en dure, wartels.

Aardlussen is volgens mij leuterkoek. Bij een motorkabel sluit je ook de aarde aan beide zijden aan, en dan begint ook niemand over aardlussen te piepen.
En daar heb je gelijk in: zodra er een afscherming bijkomt heeft iedereen ineens een eigen mening die volgens mij vooral gebaseerd is op van-horen-zeggen.

Off topic:
Bij FO toepassingen moet je de aanwijzingen van de fabrikant opvolgen. Bovendien geldt hier dat bij toepassing van een aantal normen je gemakkelijk wegkomt, terwijl er anders een competend body op losgelaten moet worden. Als je de aanwijzingen opvolgt voldoe je aan die normen en bespaar je je een boel gez**k uit.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (21%)]

ik ben het volkomen met je eens dat motordrives van industrieel kaliber het aardscherm aan beide kanten aangesloten moet worden ivm EMC, ik ben zelf E-storingsmonteur in n staalgieterij met 7MW inductieovens... know what ure talking 'bout :D

maar bij signaalkabels wordt het naar mijn mening toch echt aangeraden enkelzijdig aan te sluiten, omdat de verhouding tussen de signalen daar anders ligt, het stoorsignaal kan vele malen groter zijn dan het te transporteren signaal. dat de complete installatie wel potentiaalvereffend moet zijn, is natuurlijk een pre.

on topic:
in dit geval ligt t denk ik niet zo kritiek (voor storing op de motor zelf), omdat t geen hoog-resolutie signaal is, of hoogfrequent. het is maar 10V @1khz. de storing die de motorkabel veroorzaakt is denk ik groter in bijv t RF signaal tussen zender en ontvanger... maar dat is in dit geval experimenteel wel uit te vissen...

begin echter een zware twijfel te krijgen aan mijn motorregelaar, durf op t modelbouwforum amper te noemen dat ik die "conrad-zooi" heb gekocht (bloos) na ff zoeken in de machine...

radiostoring zou een goede mogelijkheid zijn nog steeds voor t stotteren, maar dannog... richtingsgevoelige storing? moeilijk te behappen.

we zoeken verder....

iig bedankt voor de vele vriendelijke infos die ik hier heb ontvangen!!!

Bij motoren hebben we (bij mijn vorige baas) inderdaad altijd beide zijden aangesloten (meestal met RVS wartels), maar met signaalkabels heb ik daar wel eens slechte ervaringen mee gehad.

Ik heb een keer gezien dat een RS485 kabel vreemde kleurtjes kreeg en licht ging geven bij een plasma snijder, waarbij zeer grote stromen (enkele honderden amperes) door de aardaansluiting van de snijtafel gingen lopen. Wanneer de afscherming slecht aan 1 kant werd aangesloten, was het probleem opgelost. De transceivers waren galvanisch gescheiden, en trokken zich dus niets aan van een paar volt potentiaalverschil.

Ik ben wel van mening dat als je de afscherming al aansluit, je dat in ieder geval wel goed moet doen; dus niet de afscherming bij elkaar draaien tot een draad, en dat onder een klem schroeven, maar terug vouwen over de isolatie van de kabel en met een metalen wartel verbinden met de metalen behuizing. Ik heb wel eens ontladingen van statische elektriciteit gezien die op dat punt alsnog uit de afscherming naar de signaaladers oversprong.

Maar juist omdat er zoveel onduidelijkheid over blijkt te bestaan, ben ik wel geïnteresseerd in een autoritair document.

Maar we raken een beetje off-topic, de TS kan, denk ik, het beste beide zijden van de afscherming aansluiten.

Misschien is er een mogelijkheid om (als test) de antennes van de zender en ontvanger direct met elkaar te verbinden, om mogelijke storing hier te onderdrukken?

sparky,

ik heb de antenne en de regelaar eens met elkaar verbonden, en het euveltje blijft nog steeds... ik denk dat het te maken heeft met de pulserende spanning... heb het draadje nl ook uitgerold op modelbouwforum.nl en daar hoor ik veel slechts over mijn type regelaar, zoals haperen en stotteren bij het minste aan storing of variatie in voedingspanning.

daar adviseren ze mij een PWM regelaar met hogere kloksnelheid en bedrijfszekerheid, klinkt me heel logisch in de oortjes...

PS.: wel leuk verhaaltje met die RS485, een plasmasnijder kan hier een behoorlijke inductie op uitvoeren ja, haha! de gloeilamp opnieuw uitgevonden (wel slecht rendement),
maar t strookt wel met wat ik zei... signaal beter 1-zijdig..

Een PWM sturing van een inductieve last (motor) werkt perfect. Je zet "zo nu en dan" spanning er op, en de stroom loopt naar de "gemiddelde" toe.

Lol is, dat je geen vermogen in je aansturing verstookt. Je schakelelement heeft twee mogelijkheden: uit: stroom nul, en aan: spanning nul. In beide gevallen wordt er geen vermogen verstookt in het schakelelement.

Zet je nu een condensator op de PWM uitgang, dan moet het schakelelement dus stroom leveren terwijl de spanning over de condensator aan het oplopen is. Op dat moment is stroom * spanning niet nul, en wordt er vermogen in het schakelelement verstookt! Als ie daar niet op gemaakt is, gaat ie vast kapot.

Kleine condensatortjes kan best, maar een grote levert problemen op.

Stroom * spanning is inderdaad ongelijk aan 0, mits je de spanning over de condensator meet i.p.v. over het schakelende element.

Je "vergeet" voor het gemak ook maar even de verliezen die optreden terwijl het schakelende element door zijn lineaire gebied gaat, en het feit dat deze nooit perfect kan geleiden of sperren. Elke halfgeleider heeft een spanningsval als er stroom door loopt, er stookt dus vermogen op.

Een hogere piekstroom (vanwege de condensator) betekend ook dat het schakelende element meer vermogen gaat verstoken, en het nare is dat de condensator leeg is, en dus de meeste stroom trekt, op het moment dat de transistor nog niet helemaal aan is.

ok, ik ben het idd helemaal me eens dat een condensator niet veel positiefs in zou brengen... hij zou de spanning wel vlakken, maar ook de regelaar mollen ja...

betreft het abrupt stoppen vanuit een draairichting dat schijnt inderdaad een standaard eigenschap te zijn van dit soort model-regelaartjes (oops, krijg je als je niet in de materie thuis bent, thnxx modelbouwforum!)... ik heb er eentje gevonden zonder rem, maar die draait op een langzame kloksnelheid, 800 Hz...

ff teruggekomen op het PWM cpmbineren met een condensator... is het dan zo een groot verschil met wisselspanning? in PWM reglaars voor wisselstroom zit wel een boel capaciteit aan condensators (meestal 1/4 inhoud van t hele apparaat is condensator).

Dat werkt totaal anders.
Er wordt een hap afgesneden van de sinus (lichtdimmer),
of het is een frequentieregelaar; dan wordt er een geheel nieuwe sinus 'gemaakt' uit gelijkspanning. De frequentie en amplitude kunnen zo beide volledig geregeld worden.

Als dit servo motoren zijn (1-2mS pulse regeling) wat normaal is in de modelbouw. Zou ik een goed naar de ontkoppeling van de servo zelf kijken of de ontvanger.

Die zijn over het algemeen erg gevoelig voor de minste jitter op zowel voeding als het pulse signaal zelf.

Die condensators in frequentieregelaars, servoregelaars e.d. zitten in de DC tussenkring, daar wordt de wisselspanning eerst gelijkgericht en afgevlakt, waar vervolgens de torren mee gevoed worden die de motor aansturen. Deze condensators zitten dus voor het gedeelte waar de PWM gemaakt wordt, niet erna.

Sorry dat ik je niet kan helpen met je probleem maar zou je me aub een mailtje willen sturen? Ik heb namelijk interesse in de mechanische constructie van de bewegende kop.

in PWM regelaars van danfoss, mitsubischi, siemens en dergelijke van industrieel kaliber doel ik op, daar zitten de C's inderdaad in de tussenkring volgens mij ja...

als ze in de eindkring (ac) verwerkt worden, is het voor spanning op te transformeren, tog...

maar ff on topic:
mijn main issue is verholpen, ik weet in ieder geval waar alles aan ligt.

ontzettend bedankt voor alle nuttige infos die ik hier heb mogen ontvangen!!!