Geacht Forum en meedenkers
Heb een buizenversterker gemaakt met een EL 84 en ECC 83
lijkt zeer veel op AG 9016 van Philips 2 X 2 Watt
Alleen heb ik een andere uitgang gebruikt de AD 9046 aanpassing 5K2 en een cathode weerstand van 135 ohm
2 X 270 paralel.
Nou heb ik verschilende ook gebruikte EL 84 er in gehad en
kwam er achter dat er soms wel 10 ma ruststroom verschil in zit.
Ik vind dat op zich geen probleem alleen die met de hoogste
stroom 50 ma. klinkt wel het mooist.
Wat kan ik hier aan doen ?
Instellen op wat je het mooist vind klinken.
Zolang de plaatdissipatie maar niet zijn boekje te buiten gaat. Voor één EL84 is dat 12W.
Niets, die EL84 staat nu in klasse A.
De Ra is vast, met de kathode R kan je nog wat spelen om iets meer stroom te laten lopen.
De kwaliteit van je EL84 bepaald verder de stroom door het buisje. De stroom is ±48mA voor Ia en ±5,5mA voor Ig2 bij een nieuwe/goede EL84.
En zoals FET al aangeeft, let op de Wa.
U heb zeker gelijk maar mijn volgende vraag is als je met negatieve roosterspanning gaat werken kan je iedere buis op
de gewenste (toegestane stroom) instellen.
Is dit een optie om het hoogste rendement er uit te halen.
De stroom heb ik gemeten met een analoge ma.meter over de primaire kant van de AD 9046 dit heb ik niet zelf bedacht,
gelezen in het boek repareren doe het zelf uit 1962
graag u ractie
De meetfout is dan inderdaad maar heel klein.
De ruststroom moet niet te laag, omdat je dan geen uitstuurruimte hebt voor de hoogste volumes.
Te hoog moet ook niet, omdat de buis daar te warm door wordt.
Het rendement gaat bij een te hoge stroom natuurlijk ook achteruit, maar het zoeken naar het 'beste' rendement heeft niet zoveel zijn. Dat is zelfs theoretisch niet hoger dan 50% (namelijk bij constante, maximale, uitsturing met een enkele sinusvormige toon).
Dus als ik goed begrijp kan ik de cathode weerstand nog
wat verlagen alleen zit ik nog met de vraag tot hoe ver kan je gaan.
Is 10% een goede optie, ik wil ook niet te veel van het buizendataboek afwijken
Je kan Rk iets varieren met in je achterhoofd dat:
Va x Ia ≤ 12W moet zijn.
Bij Ia = 48mA mag Va maximaal 250V zijn.
Het rendement is dan inderdaad 50%, maximale Po ±6W, d=10%
Je zou bij de buisjes die 10mA minder stroom trekken een Rk van 120 ohm kunnen proberen. Lager zou ik niet gaan.
Voorlopig heb ik weer wat stof om uit te proberen en hoop van het eindresultaat te laten horen.
dank u allen.
Hoezo is de ruststroom eigenlijk al zo hoog dat de buis in rust al bijna 12W dissipeert? De buis moet toch halverwege ingesteld worden?
Halverwege qua anodestroom.
Het uit de voeding opgenomen vermogen blijft bij alle uitsturingen gelijk (want de spanning én de gemiddelde stroom blijven gelijk).
De dissipatie in de buis is in klasse A dus maximaal bij geen uitsturing.
Bij uitsturing neemt het aan de belasting afgegeven vermogen toe, en de dissipatie in de buis dus af.
Op 17 januari 2009 18:54:52 schreef TV-GD:
Dus als ik goed begrijp kan ik de cathode weerstand nog
wat verlagen alleen zit ik nog met de vraag tot hoe ver kan je gaan.
Is 10% een goede optie, ik wil ook niet te veel van het buizendataboek afwijken
Ik zou niet lager gaan dan 135Ω voor de kathode weerstand dat is ook de waarde de fabrikant voorschrijft. De anodedissipatie wordt te hoog, evenals de vervorming (THD) die nu al 10% is. Verder gaat de levensduur van de buis drastisch omlaag als de anode heet wordt.