Hallo
Ik zit hier bij robotica omdat ik denk dat men onderwerp hier het best past.
Ik ben een leek op het vlak van elektronica maar met wat vrienden zijn we van plan een rc-wagen te bouwen. Is er soms iemand die een schakeling heeft van zo'n rc wagen?
De batterij hebben we al. een 6volt batterij
GRTZ
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je bedoelt waarschijnlijk de motorregelaar? Hier zijn wel schakelingen voor te vinden, maar als je maar weinig of geen ervaring hebt met elektronica en microcontrollers, is het waarschijnlijk beter om met een eenvoudiger projectje te beginnen, en de motorregelaar gewoon kant en klaar te kopen.
We doen met ons groepje me aan een wedstrijd en daarvoor moeten we het allemaal zelf maken.
HEeft u een schakeling van zo'n motorregelaar?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nee, ik heb geen kant en klaar schema voor je, maar op zich moet dat online nog wel te vinden zijn.
Het is belangrijk dat je eerst de eisen duidelijk op een rijtje zet: wat zijn de nominale- en piekstromen? Moet je perse voor- en achteruit kunnen, of is alleen een snelheidsregeling ook voldoende?
Meestal bestaat zo'n regelaar uit een microcontroller met een stel FETs in een H-brug opstelling. Het omkeren van de draairichting zou je ook met een relais kunnen doen, dit is veel eenvoudiger, maar heeft ook wel een paar nadelen.
Als je dit zelf wilt gaan maken, zou je kunnen beginnen met het bouwen van de motorregeling van deze site. Het lastigste is dan waarschijnlijk het aansturen hiervan met een 1-2ms signaal (waar RC servo's en motorregelingen meestal mee werken).
Moet je de zender en ontvanger ook zelf maken?
Vroeger heb ik dat ook zelf gemaakt met de schema's uit het boek "digit5".
Alles staat erin, schema van 5 kanaals zender (27 MHz), ontvanger , regelaar.
Volgens mij was het dit boek:
http://verzamelen.tweedehands.net/modelbouw/bouwboek-voor-radiografisc…
[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op (31%)]