Beste lezers,
Ik zal maar meteen zeggen dat ik helemaal geen kaas heb gegeten van circuits and whatnot. Maar ik laat me niet gauw stoppen door gebrek aan kennis. Ik heb meerdere topics over bouw(auto)radios gelezen en ben aan de slag gegaan. De behuizing is klaar en de bedrading van de boxen ligt er ook klaar voor. Nu is alleen de vraag hoe alles aangesloten moet worden.
Ik heb een pioneer autoradio, een 12v 7ah loodaccu en een druppellader (14,4 800 ma). in mijn onwetendheid heb ik deze als volgt aan elkaar gebonden (zie illustratie). Het onderstaande geeft nog niet het gewenste resultaat, namelijk geluid. De autoradio zit met geel en rood op de plus.
Zouden jullie misschien wat meer licht kunnen schijnen op mijn probleem? Alvast dank hiervoor.
Met vriendelijke groet,
Jeroen
ehhhmmm als je alle +én en - nen aan elkaar legt werkt het, maar wat je hier gebrouwen hebt..... Geen idee
ik doel dus op zoiets
+ accu - + S autoradio - + lader -
| | | | | | |
| +------------|-|-----------+---------|-------+
| | | |
+-------------------+-+---------------------+
de tekening die je hier maakt lijkt nergens op, maar denk dat je het zo bedoel hebt.
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Ik weet niet wat je bedoeling is met de radio maar het heeft weinig zin om je radio aan te zetten en een druppelaar te gebruiken om deze bij te voeden.
Wat wel is dat je deze radio gebruikt en snacht's op de druppelaar aansluit.
Maar een druppelaar is gemaakt voor een accu die weinig wordt gebruik, denk aan bijv een motor die op winterstalling staat.
Wil je een radio gebruiken bijv op de bouw dan zou ik deze aansluiten op de accu en een acculder er in zetten. deze lader heeft de accu sneller opgelanden dan een druppelaar. Een druppelaar doet er min 8 uur over om de accu te laden.
succes
Bedankt voor de reacties.
Het is de bedoeling dat de radio kan spelen vanaf de accu en dat ik deze kan opladen, of ik naar de radio luister of niet.
Als een druppelaar niet geschikt is, zou ik graag willen weten wat voor een lader ik kan gebruiken.
Daarnaast weet ik nog niet hoe het aangesloten moet worden. Als ik het goed zie dan heb ik het aangesloten zoals Henk zegt.
Groet,
Jeroen
aceje
onder voorbehoud van spel en typefouten
Geen "normale" (auto)acculader gebruiken voor een gel-accu.
Dit vinden ze echt niet leuk.
edit
http://www.circuitsonline.net/forum/view/66166/1
[Bericht gewijzigd door aceje op (28%)]
aceje
Er zijn velen soorten loodaccu's.
http://www.toolcom.nl/Default.aspx?pid=30
een gel-accu is er 1 van.
Een gel-accu houdt niet van een te hoge laadspanning.
dus die niet met een normale autolader laden, want als de accu bijna vol is gaat hij vrolijk naar de 16/17v.
en de laadstroom is ook belangrijk, die is normaal zo'n 10%.
dus voor een 7ah accu is dat dan 0,7A
de lader laad bij met 800 ma.
de gemiddelde autoradio zal dat gemiddeld niet trekken schat ik zo'n beetje. pieken liggen wel hoger, maar gemiddeld?
wellicht is 12V hifi hier nog actief in... Maar denk da als je het niet te ver open zet het ongeveer gelijk zal zijn wat betreft lading
echter die radio moet wel spelen, zorg daar EERST voor.
De radio speelt inmiddels! Ik zal in de aankomende week eens kijken hoe hij werkt als de accu leegegelopen is met bijladen enz. Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe lang het duurt voordat de accu opgeladen is (met-zonder radio).
bedankt voor jullie reacties!
als je een sterpunt maakt waar accu, lader en radio samen komen, en je kan dan een amperemeter zetten tussen dat sterpunt en je accu, dan weet je direct of er stroom uit de accu loopt, of stroom erin loopt afhankelijk hoeveel de radio verbruikt.
stel dat de radio zacht speelt en van die 800mA uit de lader loopt er 200mA richting accu. dan kan je direct weten hoelang de accu moet laden (bv 10Ah = 10000mAh. met een lader van 200mA zou deze op 50uur vol zijn. 50uur x 200mA = 10 000mA. echter een accu heeft meer energie nodig dan die kan terug geven, dus zal je zeker 60-70uur moeten laden als die leeg is.
als je de radio luider zet, zal je gaan merken dat de stroom richting accu afneemt.
op een bepaald moment zal de radio meer dan 800mA gaan verbruiken en op dit moment zal je de accu zien leeglopen (je zal stroom meten die uit de accu naar de radio loopt). je kan eigenlijk een perfect schematje maken met een groen en rode led waarmee je kan zien hoe de stroom loopt. of je houd er gewoon een digitale amperemeter tussen. en met een voltmeter over de klemmen zie je de staat van de accu (12,5V is vol, 11V is leeg, weliswaar meten zonder lader en zonder belasting)
BTW als je een werfradio maakt, kan je deze in je auto gewoon met de sigarette plug aansluiten. de auto zal dan de accu opladen (gaat heel snel gaan, je kan de accu niet overladen omdat de alternator in de auto afgeregeld staat op max 14.4V)
aceje
Op 31 januari 2009 15:34:16 schreef fcapri:
BTW als je een werfradio maakt, kan je deze in je auto gewoon met de sigarette plug aansluiten. de auto zal dan de accu opladen (gaat heel snel gaan, je kan de accu niet overladen omdat de alternator in de auto afgeregeld staat op max 14.4V)
Ik heb hier ook even aan zitten denken voor mijn bouwradio.
Maar ik ben bang dat dan de laadstroom te hoog wordt wanneer de gel-accu bijna leeg is.
das wel al heel veel hoor. dan zul je de radio redelijk hard moeten openzetten om dit te compenseren.
maar denk dat die druppellader het wel doet hoor.
tenslotte wat gaat het gebruik zijn van die radio?
zit die 24/24in het stopcontactmet af en toe eens uitvallen, of gaat die de hele dag spelen en snachts opladen?
je moet rekenen dat je accu niet helemaal leeg zal zijn hé.
stel dat je accu van 7AH compleet leeg is, dan zal die 800mA lader er zeker 12-14uur over doen om die op te laden.
als je radio een 2 uur gespeeld heeft aan gemiddeld 600mA, dan is je accu maar ontladen voor 1.2Ah en zal de lader die binnen de 2uur weer vol krijgen. het hangt er allemaal vanaf hoeveel de accu ontladen wordt en hoeveel tijd je lader inzit.
3.6A voor een 7Ah accu is naar mijn inziens iets teveel, maar ik ben ook geen accu kenner. in garages hebben ze accu snelladers waar ze op 30min een auto accu volledig opladen (stromen tot 80-100A). gezond zal het wel niet zijn.
ik denk eerder dat je lader MAX 3.6A kan leveren. immers een lood accu regelt zelf de stroom opnamen.
als je accu leeg is (11V) en je lader bied 13V aan, dan zal er een bepaalde stroom lopen.
als je accu half leeg is (bv 11.8V) en je lader bied 13V aan, dan zal er minder stroom lopen.
als je accu ver vol is (12.5V) en je lader bied 13V aan, dan zal er eerder een druppelstroom lopen
Ik zal de radio alleen op de bouw gebruiken. Als het zo lees dan kan ik de radio het beste gewoon continue op het stroomnet aansluiten. Dan komt de accu gewoon goed van pas wanneer ik niet genoeg stroompunten heb, of wanneer de stroom er weer eens uitvliegt.
Jammergenoeg heeft de accu het begeven. Ik heb de radio een aantal keer aangehad (voor de show, dus een aantal minuten). Toen de accu leeg was, heb ik hem voor het eerst aan de druppellader gehangen (ong een dag op 800ma). Sindsdien is de accu naar de kloten.
Weten jullie misschien waardoor dit kan komen? Ik tast nu in het duister, dus kan ik het probleem niet oplossen.
accu onder de 9,5V geweest??, dan is ze dood. moet je altijd op letten.
een lood accu mag nooit volledig ontladen worden, dus ik vrees dat die te leeg geweest is. een autoradio zal denk ik wel in staat zijn een accu 'te' ver te ontladen.
ff aan een echte lader hangen die er wat stroom injaagd en kijk dan of ze nog enig leven vertoond. dan de accu ergens een week laten liggen zonder gebruikers aan, en dan meet je nog eens of ze vol blijft. is ze leeggelopen, dan is ze dood.
sommige laders hebben een detectie zitten en als die detectie zegt dat de accu te leeg is (hij zegt dus 'defect'), dan zal de lader niet willen laden
[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]
aceje
Dat kan 3 dingen zijn.
-te ver ontladen
-te hoge laadspanning
-te hoge laadstroom
Geef anders is het merk en typenummer van je lader eens, dan kunnen we eens kijken of het daar aan ligt.
Ps ik neem aan dat het een gel-accu was.
Groetjes frans
Bedankt voor jullie antwoord. De accu geeft op dit moment 4 volt, dus dan zal hij gewoon wel zijn overleden. De druppellader is overigens ook overleden. Andere laders krijgen ook geen stroom meer in de accu.
Ik heb nog een accu liggen (12v, 7 ah) en zou het graag opnieuw willen proberen. Daarom zou ik graag willen weten hoe ik het geheel het beste kan aansluiten (met acculader ipv druppel). En of het voorkomen kan worden dat deze accu ook te barsten gaat.
aceje
Heel makkelijk is dat niet.
-niet verder ontladen dan 11v.
-bij continu laden moet je tussen de 13.2 en 13.8v blijven.
-en de laadstroom is normaal 10% dus 0.7A