is het mogelijk om met een simpele schakeling een vlam te detecteren door middel van 2 pennen die in de vlam worden geplaatst,
ongeveer deze manier:
/\
/ \ _____
/ \ | |
5V ----(- () -)--- meetpunt-| i c |-- 1 of 0
\_()_/ |_____|
Vuur :P
is dit mogelijk ?
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Een vlam heeft een veel lagere doorslagspanning dan lucht. Lucht zit ongeveer op 1KV/mm. Hier kan je gebruik van maken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In sommige oude keukengeysers met "denkvlam" zat een thermokoppel in de vlam dat bestaat uit twee verschillende aanelkaar gelaste metalen in een dun buisje. Hier ontstaat door verhitting een spanning tussen waarmee een houdspoel werd gevoed.
Is het niet handiger om een temperatuursensor a la PT100 in de buurt van de vlam te hebben? Wel natuurlijk zo dat hij niet te heet wordt. Dat lijkt me veel minder gevoelig voor veroudering.
Ionisatiemeting, zie hoofdstukje 2.2:
http://www.embedded.nl/mbm/engineers.nsf/C7755C25EEAB3EA2C12571E000526…
ja, in de branders zoals ik ze ken zit er ook maar één sprietje in de vlam, gewoon "ijzer". Ook zo'n "ionenantenne".
Op 30 januari 2009 13:36:34 schreef maartenbakker:
In sommige oude keukengeysers met "denkvlam" zat een thermokoppel in de vlam dat bestaat uit twee verschillende aanelkaar gelaste metalen in een dun buisje. Hier ontstaat door verhitting een spanning tussen waarmee een houdspoel werd gevoed.
nou het liefst wil ik binnen een seconde weten of er een vlam is, met een bimetaal duurt dit even
Op 30 januari 2009 13:52:19 schreef Frederick E. Terman:
In mijn wasdroger is de ionisatieprobe zelfs hetzelfde ding als de ontsteker.
ontsteker in een wasdroger 
[Bericht gewijzigd door stefkuh op (20%)]
Hoe wil je de brander dan aansteken, met een lucifertje? Dat doe je bij de verwarmingsketel toch ook niet?
Oh wacht, jij denkt dat je met een gasvlam alleen huizen kunt verwarmen, en geen was drogen. 
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 30 januari 2009 13:53:03 schreef stefkuh:
ontsteker in een wasdroger
Er zijn wasdrogers die voor de verwarming gas gebruiken.
* jovak zwaait even naar FET. nadat ik zag dat je al een antwoord had neer gezet 
[Bericht gewijzigd door jovak op (18%)]
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
nou het liefst wil ik binnen een seconde weten of er een vlam is, met een bimetaal duurt dit even
Een thermokoppel is iets gans anders dan een bimetal. Maar het heeft ook tijd nodig om op te warmen, natuurlijk. 1 seconde haal je er niet mee.
oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Misschien een LDR gebruiken en dan een lichtmeting uitvoeren ? Of zo'n kale IR-sensor gebruiken ? (*)
Verder staat mij bij dat je met ordinaire LEDs ook lichtmetingen kunt uitvoeren. Zolang de ontvangen (te detecteren) lichtfrequentie maar hoger ligt dan de normaliter uitgestraalde lichtfrequentie. Sorry, ik heb momenteel heven haast, en heb even geen tijd om hier dieper op in te gaan. Even uitzoeken dus op internet, of hopen dat er meerdere mensen hierop gaan reageren.
(*) Voor je TV heb je een zenddiode, en in je TV zit een ontvanger. Je hebt ze volgens mij in 2 versies. De ene kan het 36 tot 38 KHz signaal zelf decoderen. De andere is ook een soort diode, maar zonder verdere poespas. Ik denk dat je die laatste wel kunt gebruiken voor jouw experiment. Ik meen namelijk dat ze met dergelijke sensoren ook lichtmetingen (Lux) uitvoeren.
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
In stookoliebranders wordt een LDR op het einde van een buisje van een cm of 10 gebruikt. Na het afschakelen van de hoogspanning wordt een seconde of zo later de brandstofpomp uitgeschakeld indien er geen vlam gedetecteerd wordt.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@ GJ_
De brander zelf is massa. Je meet de stroom via vlamionen.
@Bert_MC
Meestal wordt een UV-detector gbruikt
Zoek bijvoorbeeld naar Honeywell AND Purple Peeper
Ik heb hier speciale UV detectorbuisjes van Philips/Valvo/Amperex liggen (type 155 UG)
Hier een stukje over de werking:
Bron: CQ-PA, officiëel orgaan v.d. VRZA (pag. 262; 'De `5581 Photo Tube' [........]Boven een bepaalde anodespanning is de anodestroom van een hoogvacuümfotobuis verzadigd, d.w.z. alleen afhankelijk van de hoeveelheid opvallend licht en vrijwel niet van de anodespanning. Je zou dit kunnen vergelijken met "penthodegedrag". Als de anodespanning lager is dan de ionisatiespanning gedraagt een gasgevulde fotobuis zich als een hoogvacuümbuis. Bij een spanning die iets boven de ionisatiespanning ligt zal elk electron dat van de kathode loskomt onderweg naar de anode ook enkele gasatomen ioniseren en zo extra electronen vrijmaken. Er treedt dus een soort electronenvermenigvuldiging op die ook afhangt van de anodespanning.
Bij een te hoge anodespanning treedt een lawineeffect op en gaat de lineariteit verloren.
Er bestaat ook een buis, de 155UG, die juist wel met dat effect werkt en die wordt gebruikt om het uitvallen van een gasbrander te detecteren en hij kan rechtstreeks een relais aansturen.
[.........]
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 30 januari 2009 17:21:41 schreef Bert_mc:
In stookoliebranders wordt een LDR op het einde van een buisje van een cm of 10 gebruikt. Na het afschakelen van de hoogspanning wordt een seconde of zo later de brandstofpomp uitgeschakeld indien er geen vlam gedetecteerd wordt.
Klopt volledig. Ik heb er vroeger ook zo'n moeten kuisen omdat de stof en roet het licht blokkeerde.
Als de TS wat kan bouwen dat het daglicht blokkeert dan walt er met een LDR (of fotodiode) wel wat te fabrieken.
- - big bang - -
Over een andere boeg: ik heb jaren geleden, toen ik nog klein was, nu 35, toen 11/12, gelezen over een infrarood microfoon. Daarmee kon je 'vuur' horen branden. Lijkt me een oplossing.
Het stond in zo'n Elektuur 100 oplossingen uitgave. Ben de naam kwijt, maar het is me altijd in het geheugen gebleven. Was een eenvoudige modificatie van een LDR dacht ik.
Hier op het forum staat er trouwens ook 1 zag ik: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/46
Succes!
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
ik denk dat ik iets gevonden heb.
ik heb het nu zo gemaakt :
/\
/ \
/ \ ______
5V= -->|--(- () -)-------|_100k_|---- ADC Atmega
\_()_/ | ______
Vuur :P --|_4m7__|-----
_|_ GND
nu krijg ik een spanning van plusminus 1v binnen
en die kan ik meten met mijn atmega..
bedankt 
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ja, wat beveiliging is wel gewenst hierbij.
Maar een vlam geleid stroom een klein beetje; dus dat valt op deze manier prima te meten. Al kun je ook een transistortje gebruiken dat ineens open of dicht wordt gestuurd. Dan heb je geen ADC nodig, makkelijker programeren.
Wat ik ook opvallend vond is dat je bij een gasbrander echt een spanningsverschil meet, als je op twee plekken na elkaar in de vlam meet. Maar dat terzijde.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (19%)]
rbeckers
Overleden
Ipv een zener als beveiliging een weerstand (100k) in serie met de ingang van de ADC zetten. Eventueel een antiparallel geschakelde 1N4148.
Van de meeste zeners is de lektroom te hoog.